Polacy poważnie myślą o załatwianiu spraw urzędowych za pośrednictwem e-bankowości – wyniki badania

YAY Foto

Wyniki badania #finanseprzyszlosci przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium pokazują, że Polacy poważnie myślą o załatwianiu spraw urzędowych za pośrednictwem elektronicznych kanałów bankowych. Blisko 90% z nich uważa, że za 10 lat będzie można w ten sposób załatwić większość spraw, z czego rozliczanie PIT-ów, wnioskowanie w programie Rodzina 500+ oraz sprawdzanie w ZUS-ie odprowadzonych składek będą należeć do najpopularniejszych.        

– Bez wątpienia udział banków w rozwoju tak zwanej e-administracji jest znaczący. Wykorzystując dobrze rozwinięte infrastruktury informatyczne mamy duże możliwości wpierania państwa w tym zakresie. Integrując w naszym systemie dostęp do wielu, także poza bankowych usług, pozwalamy klientom łatwiej i bezpiecznie korzystać ze zmieniającego się otoczenia. Już dziś 45% z ponad 1,5 mln Profili Zaufanych stanowiących furtkę do e-urzędów założono za pośrednictwem elektronicznych systemów bankowych. Tylko w Banku Millennium z takiej możliwości skorzystało blisko 74 tys. klientów*. Tak duże zainteresowanie to dla nas nie tylko ogromna satysfakcja, że wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom klientów ale też dowód na to, że tego typu działania są potrzebne i należy je rozwijać.  – mówi Halina Karpińska, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium. – Jednocześnie stale edukujemy klientów z zakresu formalności, których można dokonywać bez potrzeby wizyty w urzędzie. Jak wynika z badania, świadomość już dostępnych rozwiązań, nie jest jeszcze w pełni powszechna – dodaje.

Jakie sprawy urzędowe można załatwić zdalnie w elektronicznych kanałach bankowych?  

Które ze spraw urzędowych będzie można zdaniem badanych w 2028 roku załatwić w banku (dane w procentach)?

Banki doskonale zdają sobie sprawę z konieczności wzbogacania swojej oferty o usługi pozabankowe. Cyfryzacja tradycyjnych produktów w zasadzie już się odbyła i w najbliższym czasie będziemy świadkami jeszcze szybszego procesu wzbogacania oferty banków o usługi spoza obszaru podstawowej działalności. Jak pokazuje badanie Deloitte „EMEA Digital Banking Maturity 2018”* przyszłość nowoczesnych banków wiąże się z jeszcze intensywniejszym rozwojem własnych produktów i platform, jak również szerokim udostępnianiem usług pozabankowych. Wśród trzech polskich banków, które zasługują na miano cyfrowego lidera pod względem dojrzałości cyfrowej znalazł się również Bank Millennium, który rozumie specyfikę otwartej bankowości i korzyści wynikające z oferowania usług nie mających z bankowością nic wspólnego.

Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.

* statystyka dotycząca Profili Zaufanych na dzień 20.03.2018 r.

* badanie Deloitte „EMEA Digital Banking Maturity 2018” zostało przeprowadzone w 238 bankach i 10 FinTechach oferujących usługi bankowe z 38 krajów Europy i Bliskiego Wschodu. W Polsce przebadano 15 instytucji.

Źródło: Bank Millennium