Polacy stawiają na polski kapitał

Polacy są przekonani, że polskie instytucje finansowe lepiej poradziły sobie w czasach kryzysu niż banki zagraniczne – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Pentor Research International. Między innymi z tego względu Polacy bardziej skłonni są poprzeć PKO BP w dążeniu o zakup akcji wystawionego na sprzedaż BZ WBK niż jego zagranicznych konkurentów.

Większość Polaków ma świadomość wpływu negatywnych skutków kryzysu na sektor bankowy. Wyraźnie częściej dostrzegany jest negatywny wpływ kryzysu na działalność banków za granicą, aniżeli w Polsce. W oczach opinii publicznej polskie banki były bardziej odporne na światowe zawirowania na rynkach finansowych i lepiej radziły sobie z przezwyciężaniem skutków światowego kryzysu.
 
Wystawienie na sprzedaż aktywów BZ WBK to aktualnie jedyny na polskim gruncie spektakularny skutek światowego kryzysu finansowego. Blisko trzy czwarte opinii publicznej uważa, że BZ WBK powinien trafić w polskie ręce. 79% ankietowanych wierzy, że przejęcie banku przez polską instytucję będzie oznaczać dla klientów gwarancję bezpieczeństwa finansowego.
 
Zwolennicy banków zagranicznych (15%) argumentują, że banki zagraniczne to banki bardziej stabilne, nowoczesne, posiadające lepszą ofertę. W opinii osób nastawionych pozytywnie wobec możliwości przejęcia BZ WBK przez bank z zagranicznym kapitałem, możliwość korzystania z ich know-how i doświadczeń na rynkach międzynarodowych powoduje, że jest to obecnie najkorzystniejsze rozwiązanie dla BZ WBK.
 
Polacy opowiadający się przeciw sprzedaży BZ WBK bankowi z polskim kapitałem, pytani o możliwe zagrożenia wynikające z takiego rozwiązania, w większości nie potrafią jednak przytoczyć konkretnych argumentów stojących za takim stanowiskiem.
 
Poparcie dla PKO BP w staraniach o przejęcie BZ WBK wyraża blisko 45% społeczeństwa i blisko 60% klientów PKO BP. Przejęciu banku przez PKO BP częściej sprzeciwiają się klienci BZ WBK, jednak nawet w tej grupie dominują  zwolennicy takiego posunięcia.
 
Planowana fuzja w opinii blisko połowy Polaków mogłaby wpłynąć korzystnie na wizerunek PKO BP. W przypadku decyzji KNF korzystnej dla PKO BP, bankowi nie grozi raczej masowy odpływ klientów: 93% klientów PKO BP i 81% klientów BZ WBK deklaruje, że zamierza korzystać z usług połączonych banków w przyszłości.
 
„Należało się spodziewać, że większość Polaków będzie preferowała sprzedaż BZ WBK polskiej, a nie zagranicznej instytucji finansowej. Nie zaskakuje także skala poparcia. Polacy bowiem niezmiennie od lat z taką samą determinacją deklarują w sondażach, że swoje życiowe oszczędności wolą lokować w bankach krajowych i z przewagą kapitału krajowego niż w bankach z udziałem kapitału zagranicznego. Motywacje towarzyszące takiemu stanowisku to przeświadczenie, że  banki krajowe są bardziej bezpieczne i przewidywalne, zyski pozostawiają w Polsce, aktywniej wspierają polską gospodarkę.” – podkreśla Eugeniusz Śmiłowski, Prezes Pentor Research International.
 
Generalnie skutki zakupu BZ WBK przez PKO BP w ocenie opinii publicznej mają raczej pozytywny wymiar: postrzegane są głównie jako szansa na wzmocnienie pozycji banku i całego sektora bankowego oraz możliwość poszerzenia oferty PKO BP. Dwie trzecie badanych jest także przekonana o pozytywnych konsekwencjach takiego rozwiązania dla polskiej gospodarki. Większość Polaków deklaruje, że polski rząd powinien wspierać PKO BP w staraniach o zakup BZ WBK.
 
„Uczestnicy sondażu zdecydowanie częściej zdają się zatem podzielać opinię ekonomistów, którzy uważają, że dla bezpieczeństwa sektora bankowego nie byłoby źle, gdyby to PKO BP przejął BZ WBK, niż stanowisko prof. L.Balcerowicza, że przejęcie BZ WBK przez PKO BP to szkodliwa dla gospodarki renacjonalizacja”- dodaje Eugeniusz Śmiłowski.
 
 
Badanie „Polacy o planowanej sprzedaży BZ WBK” zrealizowane w dniach 3-12 sierpnia 2010 roku przez Pentor Research International. Pobrana próba liczyła 1000 osób i była reprezentatywna dla pełnoletnich mieszkańców Polski. Podane oszacowania obarczone są statystycznym błędem pomiaru rzędu 3% dla ogółu Polaków (przy 95-procentowym poziomie ufności).

Zapoznaj się ze szczegółowymi wynikami badania

Źródło: Pentor Research International S.A.