Polacy szukają kredytów przez Internet

Ponad połowa (61%) ankietowanych zadeklarowała, że sieć www jest najczęściej wykorzystywanym sposobem w poszukiwaniach informacji na temat usług finansowych. Zdecydowanie mniej respondentów odpowiedziało, że wybiera ofertę odwiedzając placówki bankowe (tylko 16%); jeszcze mniej osób korzysta z pomocy doradców finansowych (12%). Zaledwie 6% badanych zadeklarowało, że szukając kredytów śledzi reklamy w mediach tradycyjnych.

Wygoda i szybki dostęp do wielu ofert to powody, dla których Internet to najczęściej wybierane miejsce do zdobywania informacji o kredytach. Zaskakująco rzadko ankietowani wskazywali znajomych jako źródło informacji o ofertach (tylko 4% wskazań). Tzw. marketing szeptany (Word-of-Mouth), w przypadku usług finansowych okazał się mało popularny. Może to mieć związek ze specyfiką produktu – finanse są raczej delikatnym i unikanym tematem w prywatnych rozmowach.

– Internet umożliwia potencjalnym kredytobiorcom szybkie prześwietlenie rynku finansowego i spore oszczędności. Banki mogą w ten sposób obniżać koszty dotarcia do klientów, co będzie sukcesywnie wpływać na obniżenie opłat związanych z kredytami – twierdzi Rafał Skarżyński, dyrektor zarządzający serwisu AukcjeKreytowe.pl.

Ankietowani krytycznie ocenili politykę banków wobec potencjalnych kredytobiorców. Według 27% badanych kredyty są za drogie a 21% ankietowanych uważa, że banki są zbyt restrykcyjne w udzielaniu kredytów. Dostrzegano jednak pewne pozytywne zmiany w sposobie funkcjonowania banków – 17% uważa, że wzrósł poziom obsługi klientów banków.

Koszty kredytu to najważniejszy czynnik przy wyborze kredytu – prawie połowa badanych tym kryterium kieruje się przy wyborze oferty bankowej. Inne ważne parametry to elastyczność kredytu (24% odpowiedzi) i ograniczone formalności (14%) przy udzielaniu kredytów przez banki.