Polacy weryfikują firmy w Internecie

Internet oraz opinie najbliższych są dla Polaków najczęstszym źródłem informacji na temat rzetelności firm – to pierwszy wniosek płynący z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy. Z kolei te przedsiębiorstwa, których produkty lub usługi łączą w sobie wysoką jakość w przystępnej cenie, są najchętniej wybierane przez konsumentów.

81 proc. respondentów, w większości mężczyzn, wyrabia sobie opinię na temat firm korzystając
z zasobów internetowych. Równie ważnym źródłem informacji dla konsumentów, szczególnie dla kobiet, są wypowiedzi ich znajomych i rodziny. 73 proc. badanych wybiera produkty i usługi na tej podstawie. Polacy przy ocenie rzetelności firm z dystansem podchodzą do klasycznych przekazów reklamowych. Jedynie dla 23 proc. badanych są one miarodajnym źródłem informacji.

Skąd Polacy czerpią wiedzę o rzetelności firm?

Źródło: „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta”, Millward Brown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy

– Konsumenci czerpią informację na temat firm z różnych źródeł. To pokazuje, że przed podjęciem decyzji o wydaniu pieniędzy dążą do wypracowania sobie maksymalnie pełnego obrazu firm. Ponadto jak wynika z badania, klasyczne działania reklamowe nie zawsze są najlepszym sposobem na zbudowanie wiarygodności wśród klientów. – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

8 na 10 Polaków decydując o swoich wyborach konsumenckich bierze pod uwagę przede wszystkim stosunek ceny do jakości dostarczanych przez nią towarów i usług. Dla 72 proc. respondentów na pierwszym miejscu stawia wysoką jakość, a ponad połowa badanych ceni sobie terminowość usług wywiązywania się ze zobowiązań. Mniejsze znaczenie konsumenci przywiązują do stabilnej pozycji firmy na rynku oraz przejrzystości jej oferty.

Przy wyborze towarów i usług, mężczyźni częściej niż kobiety kierują się terminowością oraz stabilną pozycją na rynku. Z kolei dla kobiet ważniejsza jest przejrzysta oferta oraz cena.

 
Jakimi kryteriami Polacy kierują się przy wyborze firmy?


Źródło: „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta”, Millward Brown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy

– Konsumenci wciąż patrzą na polskie przedsiębiorstwa przez pryzmat podstawowych cech, takich jak cena i jakość produktów czy usług. Te elementy, wraz z terminowością, przejrzystą ofertą i stabilną pozycją rynkową, przyczyniają się do budowania wizerunku firmy godnej zaufania. – tłumaczy Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. 

Podsumowanie:
•    najważniejszym źródłem informacji o rzetelności firm dla konsumentów jest Internet oraz opinie najbliższych,
•    Polacy z dystansem podchodzą do klasycznych działań reklamowych,
•    w swoich wyborach, konsumenci biorą pod uwagę głównie stosunek ceny do jakości, jakość produktów i usług oraz ich terminowość.

Badanie „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” zostało przeprowadzone w sierpniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, mieszkających w miastach powyżej
50 tys. mieszkańców.

O Rzetelnej Firmie

Rzetelna Firma to program Krajowego Rejestru Długów, który promuje uczciwość płatniczą i  pomaga przedsiębiorcom w walce z zatorami płatniczymi. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy.

Źródło: Krajowy Rejestr Długów