PolCard S.A. kupuje spółkę BillBird S.A.

Zakup BillBirda przez PolCard jest konsekwentną realizacją strategii korporacji GTECH rozwijania usług finansowych, oferujących klientom przetwarzanie transakcji kartami płatniczymi, opłacanie rachunków oraz sprzedaż doładowań do telefonów pre-paid. W efekcie akwizycji PolCard staje się niekwestionowanym liderem na rynku nowoczesnych usług finansowych dla klientów detalicznych w Polsce.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z zawartej transakcji – mówi Adam Parfiniewicz, Prezes Zarządu PolCard S.A. – GTECH, właściciel PolCardu, posiada zarówno kapitał, jak i międzynarodowe doświadczenie w zakresie usług finansowych dla rynku detalicznego. Infrastruktura, którą dysponuje PolCard oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne, umożliwiają nam wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów detalicznych i rozwijanie nowoczesnych usług finansowych dla tego rynku.”

PolCard w 2003 roku zaczął budować w Polsce sieć usług transakcji płatniczych pod marką VIA, oferowaną przez GTECH również na rynkach międzynarodowych. Obecnie sieć VIA to około 2.200 punktów, rozmieszczonych na terenie całej Polski w sklepach spożywczych, supermarketach, na stacjach paliwowych i innych placówkach handlowo-usługowych. Ponad 800 z nich oferuje klientom możliwość opłacenia rachunków.

„Sieć Moje Rachunki, obejmująca ponad 2.100 punktów, ulokowanych w supermarketach, sklepach spożywczych i stacjach benzynowych, znacząco powiększy udział PolCardu w rynku usług finansowych dla klientów detalicznych, istotnie zwiększy liczbę transakcji, a w efekcie również przychody firmy. BillBird ma podpisane umowy o współpracy z ponad 75% wystawców rachunków za gaz, energię elektryczną, telekomunikację czy telewizję kablową” – mówi Rafał Styczeń, Prezes BillBird S.A.

„BRE Bank jest znany na rynku jako Bank niechętny rutynie, jako instytucja, która poszukuje nowych, ciekawych rozwiązań – nie tylko produktowych, ale i technologicznych. Stąd nasza inwestycja w BillBird – mówi Krzysztof Kokot, Wiceprezes Zarządu BRE Banku. – BRE Bank od początku zaangażowania w tę spółkę był jej inwestorem finansowym. Obecnie uznaliśmy, że nadszedł dobry moment na zamknięcie tego etapu naszej współpracy. Spółka świetnie się rozwija i ma realne szanse na czerpanie dodatkowych benefitów ze współpracy z inwestorem branżowym, jakim jest PolCard. Nasza inwestycja w BillBird spowodowała rozszerzenie palety produktów oferowanych Klientom korporacyjnym Banku, z czego mamy nadzieję nadal korzystać. BRE Bank odniósł także wymierne korzyści finansowe z zaangażowania w BillBird. Inwestycja ta przyniosła nam wysoki zysk realizowany na sprzedaży, w wysokości 5,9 mln zł. Jestem przekonany, że nasza 2-letnia współpraca była modelowym przykładem dobrej inwestycji, przynoszącej korzyści zarówno Bankowi jako inwestorowi, jak i spółce BillBird, która wykreowała nową jakość na rynku nowoczesnych form płatności rachunków”.

Połączenie możliwości PolCardu i BillBirda jest milowym krokiem w realizacji strategii korporacji GTECH, zakładającej dynamiczny rozwój kompleksowej oferty usług komercyjnych dla klientów detalicznych. Pozwoli ona firmie GTECH zająć pozycję lidera na jednym z najważniejszych rynków Centralnej i Wschodniej Europy. W krótkim czasie PolCard dysponować będzie bazą ponad 5.000 punktów (docelowo 10.000) w Polsce umożliwiających opłacanie rachunków, doładowywanie telefonów komórkowych, a w przyszłości oferujących szereg innych detalicznych usług finansowych, takich jak zdalną bankowość, czy przekazy pieniężne. Dzięki skali i zasięgowi działania PolCard staje się jedną z największych detalicznych instytucji finansowych w Polsce. Profesjonalizm i nowoczesność oferowanych produktów czyni z niego poważnego partnera dla operatorów sieci komórkowych i dostawców innych usług.

„Sieć Moje Rachunki jest oparta na nowoczesnej technologii, obejmującej system przetwarzania transakcji, funkcjonalność zapewniającą wsparcie administracji oraz automatyczne raportowanie. To efektywne rozwiązanie z pewnością będzie mogło być wykorzystane w przyszłości również na innych, poza polskim, rynkach” – stwierdza Lavaz Watson, Wiceprezes GTECH.

***

PolCard S.A. jest największym na polskim rynku dostawcą usług związanych z wydawnictwem i obsługą kart płatniczych. Misją Spółki jest aktywne uczestnictwo zarówno w kreowaniu rynku transakcji elektronicznych, jak i we wdrażaniu nowych rozwiązań technologicznych.

PolCard działa na rynku polskim od 1991r. Jego klientami są punkty handlowo-usługowe akceptujące płatności kartowe oraz banki i instytucje niebankowe wydające karty. Jest on jedyną firmą działającą na rynku kart płatniczych, posiadającą w swojej ofercie wszystkie niezbędne produkty i usługi, zarówno dla wydawców kart, jak i dla ich akceptantów. Właścicielami Spółki są: GTECH, Innova Capital i Związek Banków Polskich.

Oferta dla punktów handlowo-usługowych pozwala PolCardowi każdego klienta w pełni przygotować i wyposażyć do właściwej obsługi jego klientów. Sieć sprzedaży korzystająca z usług PolCardu liczy ponad 70 tys. punktów handlowo-usługowych, z czego w ponad 38 tys. punktów funkcjonują urządzenia elektroniczne przyjmujące płatności kartą. Są to elektroniczne terminale POS (stacjonarne oraz przenośne GSM), kasy fiskalne, a także urządzenia bezzałogowe (biletomaty i dystrybutory paliw). Sieć PolCardu obsługuje również 632 punkty internetowe.

Udział Spółki w krajowym rynku płatności kartowych wynosi 50%. Szeroki wachlarz usług oferowanych kontrahentom, realizowanych w terminalu POS czyni zeń rodzaj supermarketu dla różnego rodzaju usług niekoniecznie związanych z tradycyjnym płaceniem kartą.

Punktom handlowo-usługowym PolCard umożliwia:

akceptację płatności kartami VISA, VISA Elektron, MasterCard, Maestro, Diners Club, JCB oraz POLCARD i POLCARD BIS obsługę kart niebankowych – karty prywatne wszystkich polskich wydawców – Cetelem, Finplus, GE Capital, Lukas

sprzedaż doładowań przedpłaconych telefonów GSM poprzez terminale POS w punktach handlowo-usługowych. Można ją zrealizować w ponad 2.000 terminali POS

program lojalnościowy, wykorzystujący technikę mikroprocesorową.

PolCard, kierowany przez Prezesa Zarządu – Adama Parfiniewicza, zatrudnia 314 osób

BillBird został założony przez IIF w 2000 roku. Początkowo rozwijał usługi elektronicznych płatności EBPP. W 2002 roku zmienił model biznesowy na obsługę płatności gotówkowych w sklepach detalicznych, a od 2003 roku wprowadził do sprzedaży doładowanie telefonów komórkowych. Od marca 2002 roku współinwestorem IIF-u w BillBird był BRE Bank. Spółka dynamicznie budowała rynek alternatywnych form płatności skutecznie zdobywając udział w rynku. Na dzień dzisiejszy BillBird może pochwalić się udziałem sięgającym 4% rynku płatności za rachunki. BillBird był pionierem usług finansowych w sklepach detalicznych w Polsce tworząc zupełnie nowe segmenty rynków finansowych.

BillBird stworzył sieć punktów Moje Rachunki, przyjmujących wpłaty za rachunki oraz sprzedających elektroniczne doładowania. BillBird jest prekursorem i liderem na rynku sieci płatności gotówkowych umożliwiających dokonywanie opłat w kasach sklepów, przy okazji zakupów. Platforma tworzona przez BillBird opiera się na partnerstwie z masowymi wystawcami rachunków, takimi jak spółki telekomunikacyjne, energetyczne, gazownicze, telewizje kablowe etc, oraz na współpracy z sieciami handlowymi. System obsługi płatności wspomaga nowoczesny system informatyczno-rozliczeniowy, gwarantujący pełne bezpieczeństwo transakcji i szybki przepływ środków finansowych.