Polecenie Zapłaty bardziej przyjazne klientom dzięki zmianom w ustawie

24.10.2012 upływa termin dostosowania się dostawców usług płatniczych do wymogów ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r. Ustawa ta weszła w życie 23.10.2011 r., a wprowadzane zmiany dotyczą m.in. Polecenia Zapłaty.

Nowe przepisy wpłyną na skrócenie i usprawnienie procesu aktywacji usługi, a zniesienie limitów kwotowych transakcji sprawi, że rozwiązanie to będzie z pewnością bardziej atrakcyjne dla wystawców faktur. Koalicja na Rzecz Polecenia Zapłaty spodziewa się, że zmiany prawne mogą wpłynąć na popularyzację tego rozwiązania w Polsce.

Dotychczas jedyną możliwością przystąpienia do Polecenia Zapłaty było udzielenie przez klienta wierzycielowi, obecnie określanemu jako odbiorca, pisemnej zgody na obciążanie rachunku, która zwykle wysyłana była pocztą. Nowe przepisy wprowadzają większą elastyczność i pozwalają klientowi na złożenie zgody także bezpośrednio w swoim banku, bądź w banku odbiorcy. Ale to nie wszystko. Już od stycznia 2013 r. wprowadzona zostanie możliwość wysyłania zgody na uruchomienie Polecenia Zapłaty w formie elektronicznej. Oznacza to, że klient będzie miał wybór najbardziej dla siebie dogodnego sposobu aktywacji usługi.

Szybciej i wygodniej

– Nowe przepisy wpłyną nie tylko na zwiększenie wygody w dostarczaniu zgód, ale także znacznie skrócą czas potrzebny na uruchomienie Polecenia Zapłaty. Jednym z pozytywnych skutków nowej ustawy są zmiany w Porozumieniu międzybankowym dotyczącym stosowania Polecenia Zapłaty, które to Porozumienie wprowadza dla banków obowiązek dystrybucji zgód wyłącznie w formie elektronicznej przy użyciu platformy OGNIVO komentuje Maja Pawlukiewicz z Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., uczestnika Koalicji na Rzecz Polecenia Zapłaty. Warto zauważyć, że forma elektroniczna dotyczy także zgód podpisywanych w postaci papierowej, które – po zeskanowaniu – w relacjach międzybankowych funkcjonują jako obrazy dokumentów.

OGNIVO to platforma, służąca do elektronicznej wymiany informacji pomiędzy uczestnikami systemów rozliczeniowych oraz podmiotami współpracującymi z bankami. Celem uruchomienia platformy było wprowadzenie narzędzia, które usprawniłoby komunikację środowiska bankowego i ograniczyło koszty obiegu dokumentów. OGNIVO jest udostępniane on-line, a dostęp zabezpieczany jest podpisem elektronicznym. Oprócz modułów, z których banki korzystają obowiązkowo, platforma zawiera także moduły opcjonalne, do których należał do tej pory modułelektronizacji zgód poleceń zapłaty,udostępniony już w 2008 roku.

– Moduł elektronizacji zgód poleceń zapłaty umożliwia szybką i sprawną wymianę dokumentów pomiędzy bankami a odbiorcami. Dzięki temu modułowi czas aktywacji Polecenia Zapłaty skracał się nawet o kilka dni, a cały proces uruchamiania usługi zamykał się w 3 dniach roboczych. Zmienione Porozumienie międzybankowe dotyczące stosowania Polecenia Zapłaty wprowadza zatem konieczność korzystania z rozwiązania, które już się sprawdziło i którego banki chętnie używają dodaje Maja Pawlukiewicz.

Polecenie Zapłaty bez limitów kwotowych

Ustawa o usługach płatniczych znosi całkowicie limity kwotowe transakcji dla Polecenia Zapłaty. Do tej pory ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, narzucała jednorazowy limit równowartości 1.000 euro dla osób fizycznych niewykonujących działalności gospodarczej i 50.000 euro dla pozostałych płatników. Powiązane ściśle z ustawą o usługach płatniczych, Porozumienie międzybankowe dotyczące stosowania Polecenia Zapłaty, wprowadza ponadto nowe kody odmowy dla transakcji, dzięki którym, w przypadku odwołania płatności, odbiorca otrzyma informację o przyczynie jej odwołania.

Szczegółowe informacje na temat Polecenia Zapłaty i nowych zmian prawnych można znaleźć na stronie: http://www.poleceniezaplaty.org.pl

Polecenie zapłaty – najważniejsze zmiany dla klienta:

Aktywacja usługi teraz klient może złożyć zgodę Polecenia Zapłaty u wystawcy faktur, lub też w banku wcześniej jedyną możliwością było pozostawienie zgody u wystawcy faktur

Czas aktywacji skrócenie czasu aktywacji usługi Polecenia Zapłaty do 3 dni dzięki wprowadzeniu obowiązku elektronicznej wymiany dokumentów pomiędzy bankami, znacznie skrócił się czas uruchamiania Polecenia Zapłaty

Możliwość odwołania transakcji -wydłużenie czasu na odwołanie transakcji Polecenia Zapłaty do 56 dni kalendarzowych od dnia obciążenia rachunku bankowego. Dodatkowo możliwość odwołania niezrealizowanego zlecenia płatniczego do końca dnia roboczego poprzedzającego uzgodniony dzień obciążenia rachunku.

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych: Polecenie zapłaty oznacza usługę płatniczą polegającą na obciążeniu określoną kwotą rachunku płatniczego płatnika na skutek transakcji płatniczej zainicjowanej przez odbiorcę, dokonywanej na podstawie zgody, której płatnik udzielił odbiorcy, dostawcy odbiorcy lub dostawcy płatnika.

Polecenie zapłaty (ang. direct-debit) realizuje Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. w systemie ELIXIR. Przeprowadzanie rozliczeń w tej formie wymaga, aby zarówno płatnik jak i odbiorca posiadali rachunki w bankach, które zawarły porozumienie o stosowaniu polecenia zapłaty, a płatnik wyraził zgodę na obciążanie jego rachunku w tej formie. W przeciwieństwie do polecenia przelewu stroną inicjującą jest odbiorca.

Więcej informacji: http://www.poleceniezaplaty.org.pl/jak_dziala

Koalicja na rzecz Polecenia Zapłaty, powstała pod koniec roku 2002 r., skupia instytucje i firmy, promujące wspólnie Polecenie Zapłaty. Więcej informacji: http://www.poleceniezaplaty.org.pl/o_koalicji

/Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.