Blisko połowa zarządzających międzynarodowymi firmami informatycznymi spodziewa się w 2009 roku wzrostu dochodów i to pomimo kryzysu. To wyniki ostatniego badania „Annual IT Confidence” przeprowadzonego przez Eurocom Worldwide, globalną sieć PR.
Badanie, które obejmowało również Polskę, było przeprowadzane w styczniu i lutym tego roku. Wzięło w nim udział 335 respondentów, menedżerów wyższego szczebla w firmach IT. Blisko połowa z nich spodziewa się zwiększenia dochodów swoich firm w 2009 roku. Liczba optymistów w tym zakresie spadła jednak o ponad 40 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Jeden na czterech respondentów planuje w tym roku redukcję zatrudnienia. Jednocześnie nieco więcej, bo 28 proc. badanych ma plany powiększenia zespołu.
– Wyniki badania sugerują, że pomimo spadku optymizmu, sektor informatyczny nie cierpi jeszcze tak bardzo jak inne branże. Interesujący jest fakt, że 30 proc. badanych uważa, że obecna recesja wywrze znacznie mniejszy wpływ na ich firmy, aniżeli załamanie koniunktury spowodowane pęknięciem bańki internetowej na przełomie lat 2000 i 2001 – mówi Rafał Czechowski, partner zarządzający w agencji Imago PR, która jest wyłącznym przedstawicielem Eurocom Worldwide w Polsce.
Opinie optymistów co do wpływu obecnego załamania koniunktury na branżę informatyczną stanowią jednak mniejszość. Nadal ponad jedna trzecia menedżerów badanych firm technologicznych postrzega obecny kryzys, jako poważniejszy od tego sprzed blisko dziewięciu lat, a 13 proc. uważa, że będzie on miał podobny wpływ jaki firmy doświadczyły podczas załamania branży informatycznej w latach 2000 i 2001.
Prawie połowa respondentów jest mniej pewna szans jakie stoją przed branżą technologiczną w 2009 roku. To znacznie mniej w porównaniu do 2008 roku, kiedy pesymiści w tej kwestii stanowili zaledwie 4 proc. respondentów.
– Niewątpliwie branża informatyczna nie jest odporna na to, co się dzieje w globalnej gospodarce, ale pełni ważną rolę w pomocy firmom przy cięciu kosztów i zwiększaniu zdolności produkcyjnych. Firmy z branży technologicznej pracują nad tym, by informując o swoich produktach i usługach uwzględnić ten istotny przekaz – dodaje Mads Christensen, dyrektor ds. sieci w Eurocom Worldwide.
Firmy informatyczne reagują na zwalniającą gospodarkę światową w większości poprzez rozwijanie lub dywersyfikację produktów i usług, na co wskazywało 68 proc. respondentów. Niewiele ponad połowa badanych modyfikuje bądź opracowuje nowy przekaz na temat produktów lub usług. Prawie jedna trzecia planuje ekspansję na nowe rynki.
Zdaniem blisko połowy respondentów w obecnej sytuacji rynkowej łatwiej natomiast o pozyskanie nowych kadr.
Na czele rankingu najbardziej poszukiwanych pracowników w branży IT respondenci wskazywali doświadczonych inżynierów oprogramowania (57 proc.), specjalistów ds. sprzedaży z międzynarodowym doświadczeniem (39,5 proc.) i sprzedawców na rynkach lokalnych (33 proc.).
Źródło: Eurocom Worldwide