Zakup świątecznych prezentów pochłonie nawet połowę bożonarodzeniowego budżetu wynika z badania poświęconego finansowaniu zakupu prezentów przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku. Ponad 55% respondentów zamierza przeznaczyć na ten cel od 200 do 600 zł.
To niemal tyle samo, co przed rokiem – wówczas odpowiedzi mieszczące się w tym przedziale zadeklarowało 58% uczestników badania. Rośnie natomiast grupa wydających na prezenty powyżej 600 zł. W 2014 roku było to 19%, a obecnie 26% respondentów.
Żródło: Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku (odpowiednio od lewej: n=117 oraz n=1003 ).
Właściwie wszyscy (97%) deklarują, że chcą dokonać zakupów świątecznych przed 24 grudnia. Obdarujemy głównie najbliższych członków rodziny i dzieci. W tym roku częściej niż 12 miesięcy temu zrobimy przyjemność również sobie samym. Zakup prezentów na własny użytek deklaruje 27% respondentów, o 8% więcej niż przed rokiem. Blisko badanych twierdzi, że przynajmniej część prezentów zakupi przez internet (5% wskazań w tej grupie, to kupujący prezenty wyłącznie w internecie).
Zdecydowana większość Polaków zapłaci za prezenty gotówką, ale 13 na 100 kupujących będzie wspierało się w tym celu zakupami na raty.
– To relatywnie wysoki wskaźnik biorąc pod uwagę charakter świątecznych zakupów. Większość prezentów kupowanych z okazji Bożego Narodzenia stanowią drobne upominki, za które Polacy zapłacą z posiadanych zasobów gotówki. To również, w dużej mierze, towary zazwyczaj niefinansowane przez banki ze względu na ich niską wartość lub specyfikę – wyjaśnia Agnieszka Kociemska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Ratalnej w Santander Consumer Banku.
Prezenty kupowane przez Polaków w 2015 roku – 20 najpopuarniejszych wskazań
(na czerwono odznaczono kategorie produktów, których zakup można sfinansować kredytem ratalnym).
Żródło: Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku (n=972).
Pięć najczęściej wymienianych grup prezentów, które Polacy chcą w tym roku kupić na raty to również ścisła czołówka towarów finansowanych w internecie w trakcie roku. Mniej więcej co piąty z respondentów wskazywał chęć podarowania sprzętu AGD, RTV lub fotograficznego kupionego na raty. Blisko połowa badanych, którzy zamierzają kupić prezenty na raty w internecie, zamierza w tym roku wydać większą kwotę niż przed rokiem. Spośród elementów, które najmocniej zachęcają do zakupu prezentów świątecznych na raty, internauci wskazywali raty 0% – produkt powszechnie dostępny w stacjonarnych sieciach sprzedaży, ale w internecie oferowany głównie przez największe sklepy. To ważna podpowiedź dla prowadzących sklepy w sieci. Wg specjalistów szeroki wybór sposobów płatności za zakupy jest jednym z elementów decydujących o sukcesie na rynku e-commerce, a możliwość rozłożenia zakupu na raty staje się standardem.
Prezenty kupowane przez Polaków na raty w 2015 roku – 5 najpopularniejszych wskazań
Żródło: Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” przeprowadzone przez GfK na zlecenie Santander Consumer Banku (n=131).
– Na podstawie analizy wartości rynku szacujemy, że co drugi prezent kupowany w internecie z wykorzystaniem kredytu ratalnego będzie w tym roku finansowany przez Santander Consumer Bank. To zasługa m.in. szerokiej dostępności naszych produktów. Jak pokazują niezależne badania krajowego rynku e-commerce, nasza oferta jest dostępna we wszystkich najczęściej wymienianych serwisach internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD – największym pod względem wartości segmencie rynku finansowanym sprzedażą ratalną w internecie. Razem ze sprzętem komputerowym stanowi on 45% akcji kredytowej on-line – tłumaczy Agniezszka Kociemska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Ratalnej w Santander Consumer Banku.
Zgodnie z szacunkami Santander Consumer Banku wartość zakupów finansowanych w systemie sprzedaży ratalnej w całym wolumenie rynku e-commerce w najbliższych latach wzrośnie trzykrotnie do poziomu 5-6%.
Badanie „Prezenty gwiazdkowe i zakupy na raty” zostało przeprowadzone przez GfK metodą wywiadów samodzielnych realizowanych za pośrednictwem internetu (CAWI – Computer Assisted Web Interviews) w dniach 27-30 listopada 2015 r. W ramach badania zrealizowano 1003 wywiady. Do badania zapraszane były osoby w wieku 18+. Próba odzwierciedla populację Polski w wymiarze płci, wieku oraz wielkości zamieszkiwanej miejscowości.
Co drugi prezent kupowany w internecie z wykorzystaniem kredytu ratalnego będzie w tym roku sfinansowany przez Santander Consumer Bank
Źródło: szacunki własne Santander Consumer Banku.