Polska najszybciej rozwijającym się rynkiem sprzedaży on-line

Zakupy przez internet cieszyły się ogromnym zainteresowaniem w czasie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia w wielu europejskich miastach, wpływając znacznie na ogólny wzrost poziomu sprzedaży detalicznej w Europie – wynika z ostatniego raportu firmy consultingowej CB Richard Ellis.

Niższe ceny, lepsze opcje dostawy do domu oraz wzrost ilości sieci handlowych oferujących zakupy przez internet – to najważniejsze czynniki wpływające na wzrost rynku sprzedaży on-line.

Wzrost obrotów odnotowanych przez sklepy internetowe był znacznie bardziej dynamiczny niż wzrost tradycyjnej sprzedaży w Europie. Największy wzrost odnotowano w Holandii (40%), Wielkiej Brytanii (25%) i Francji (24%).

I chociaż największe wzrosty odnotowano w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii, tradycyjnie uważanych za rynki dojrzałe, sytuacja w Europie Środkowo-Wschodniej zmienia się dynamicznie, a sklepy internetowe cieszą się tutaj coraz większą popularnością. Wiele sieci sprzedaży detalicznej rozważa tu uruchomienie sprzedaży on-line, a Polska jest uważana za najszybciej rozwijający się rynek w regionie i główny kraj ekspansji wielu sieci sprzedaży internetowych w roku 2011.

– Ogromny wzrost sprzedaży on-line odzwierciedla fundamentalną zmianę w nawykach kupujących, którzy uznali zakupy przez internet za tańsze i bardzo wygodne – komentuje Magdalena Frątczak, dyrektor ds. powierzchni handlowych w CB Richard Ellis Polska.

– Obecnie w Europie obserwujemy ogromne możliwości wzrostu dla międzynarodowych sieci handlowych w zakresie sprzedaży on-line, szczególnie na rynkach rozwijających się w Europie Środkowo-Wschodniej. Sieci handlowe uznały, że sprzedaż przez internet jest niezbędna do ogólnego wzrostu sprzedaży i strategii rozwoju. Dla wielu z nich stało to się priorytetem, by zoptymalizować wzrost sprzedaży – dodaje Peter Gold, dyrektor ds. powierzchni handlowych na regionie EMEA (Europa, Środkowy Wschód i Afryka) w firmie CB Richard Ellis.

Podsumowując, ogólny poziom sprzedaży detalicznej w Europie w okresie świątecznym 2010 nie odnotował szczególnych wzrostów, głównie ze względu na większą ‘ostrożność’ kupujących, szczególnie trudne warunki pogodowe w niektórych państwach oraz przewidywania dotyczące wzrostu podatków od niektórych towarów. Jednak wyniki z naszego regionu były znowu bardzo pozytywne – odnotowano znaczny wzrost w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a Polska z 12-sto procentowym wzrostem sprzedaży detalicznej została uznana za lidera.

Źródło: CB Richard Ellis Polska Sp. z o.o.