Z raportu wynika, że wartość całościowych wpływów z transakcji dokonanych przez Europejczyków w Polsce przy użyciu samych kart systemu MasterCard osiągnęła 231,6 mln euro. Bilansując tę liczbę z wydatkami polskich użytkowników kart systemu MasterCard za granicą – sięgającymi 52 mln euro, Polska zyskała na samych transakcjach przychodzących aż 179,6 mln euro – co daje nam 7 miejsce wśród krajów Europy, oraz 2 na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej pod względem wpływów netto.
Według raportu „MasterInsights Europe – europejska gospodarka bez granic” Polacy w 2004 r. wydali zdecydowanie więcej podczas europejskich podróży zagranicznych niż w latach poprzednich. Goście z Polski, podróżujący zarówno w celach biznesowych, jak i wypoczynkowych, wydali w ubiegłym roku przy użyciu swoich kart płatniczych systemu MasterCard ponad 52 mln euro, czyli aż o 28,7% więcej niż w roku 2003. Średnia wartość tych transakcji wyniosła 66 euro.
Polska odnotowała największy w Europie wzrost wartości transakcji online – 448% w ciągu roku
Polacy, podobnie jak większość Europejczyków, wydają zdecydowanie więcej używając swoich kart MasterCard bezpośrednio w punktach sprzedaży niż za pośrednictwem handlu elektronicznego. Wartość zakupów, jakich dokonali nasi rodacy w ciągu ostatniego roku za granicą w punktach sprzedaży wyniosła 46,6 mln euro, co stanowi ponad 89% wszystkich transakcji. W porównaniu z rokiem 2003 kwota tych wydatków wzrosła o 18,3%.
Jednak w tym samym czasie wartość transakcji online (Internet, telefon oraz zamówienia pocztowe) przeprowadzonych przez Polaków za granicą osiągnęła największy w Europie, bo aż 448% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Poziom 5,4 mln euro na tle 52 mln euro całościowych wydatków, świadczy o rosnącym zaufaniu Polaków do tego typu transakcji ze względu na łatwość, bezpieczeństwo i komfort z tym związany. Wzrost ten odzwierciedla ogólnoeuropejski trend wśród posiadaczy kart MasterCard i Maestro do korzystania z Internetu jako sposobu na zakup zagranicznych towarów i usług.
W porównaniu z rokiem 2003 wartość międzynarodowych transakcji przeprowadzanych online w Europie wzrosła o 67%.
Raport „MasterInsights Europe” wskazuje również na ogólnoeuropejski trend w kierunku coraz częstszego używania kart debetowych jako instrumentu płatniczego za granicą. Wartość międzynarodowych transakcji opłacanych kartami Maestro wzrosła o 22% w porównaniu, a w przypadku kart kredytowych tylko o 5%. Trend ten znajduje również swoje potwierdzenie w Polsce. W porównaniu z rokiem 2003 wzrost wartości transakcji wychodzących z Polski, zrealizowanych kartami debetowymi w 2004 r. wyniósł 21,9% podczas gdy kartami kredytowymi prawie 17%. Na podstawie tych danych można śmiało powiedzieć, że ten bardzo rozpowszechniony segment kart w Polsce – staje się także naszym preferowanym środkiem płatności za granicą. Biorąc pod uwagę samą wartość transakcji wychodzących z naszego kraju wyniosła ona w przypadku kart kredytowych i debetowych odpowiednio 37,2 mln oraz 14,7 mln euro.
Kto zasila polską gospodarkę najbardziej?
Analiza pokazuje, że Europejczycy bardzo chętnie robią zakupy w Polsce. W zeszłym roku wydali oni przy użyciu samych kart systemu MasterCard 231,6 mln euro, czyli ponad 4 razy więcej niż w tym samym czasie Polacy za granicą. Najczęściej obcokrajowcy płacili w Polsce na stacjach benzynowych, w hotelach oraz za artykuły spożywcze. Łączna kwota płatności dokonanych kredytowymi i obciążeniowymi kartami MasterCard® oraz debetowymi Maestro® w tych punktach usługowych, wyniosła prawie 174 mln euro. Najwięcej, goście z Europy wydali w naszym kraju w sezonie letnim, czyli w okresie od lipca do września 2004 r., realizując transakcje na łączną kwotę 73 mln euro.
W 2004 r. najwięcej, bo aż 159 mln euro wydali w naszym kraju przyjezdni z Niemiec.
Z raportu wynika także, że Polacy najwięcej wydają płacąc swoimi kartami MasterCard w Niemczech. W ciągu ostatniego roku wartość transakcji wychodzących z Polski do Niemiec sięgnęła 9,2 mln euro. Dane te pokazują, że pomimo stopniowego zanikania granic ekonomicznych, historia i położenie geograficzne ciągle w dużym stopniu mają wpływ na handel i podróże.
OBSZAR |
Wartość wydatków Europejczyków w Polsce (mln euro) |
Wydatki Polaków za granicą |
Wartość przychodu dla Polski netto (mln euro) |
Wszyscy przyjezdni z Europy (23 kraje) |
231,6 |
52 |
179,6 |
Przyjezdni tylko z Niemiec |
159 |
9,2 |
149,8 |
Wydatki Niemców |
68,6% |
17,6% |
83,4% |
Tab. 1. Zestawienie wydatków Europejczyków dokonywanych przy użyciu kart MasterCard w 2004 r.
„Raport MasterInsights Europe pokazuje wpływ bezgotówkowych transakcji płatniczych na rozwój ekonomiczny i gospodarczy zarówno poszczególnych krajów w Europie, jak i całej Europy. Widzimy narodziny nowego „paneuropejskiego konsumenta”, który w poszukiwaniu najlepszej dla siebie oferty może i chce kupować za granicą i wykorzystuje do tego karty płatnicze, które zapewniają mu bezpieczeństwo i wygodę. A to przecież nie byłoby możliwe w przypadku gotówki” – powiedział Jan Carny, p.o. Dyrektora Generalnego Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.
Kluczowe dane dla Europy:
- Łączny wzrost wartości transakcji przeprowadzanych za pomocą kart kredytowych, wynoszący 5% w stosunku do roku poprzedniego, znacznie wyprzedził wzrost wydatków kartami debetowymi wynoszący aż 22% osiągając odpowiednio wartość 11,3 mld euro i 2,6 mld euro.
- Odnotowano 67% wzrost wartości transakcji online opłacanych zarówno kartami debetowymi (4,5 mln euro) jak i kredytowymi (1,16 mld euro).
- Konsumenci coraz częściej używają kart debetowych zamiast gotówki i czeków – wartość transakcji międzynarodowych przy użyciu kart debetowych wzrosła o 22% i wyniosła w sumie 2,6 mld euro.
- W roku 2004, największe kwoty wydatków przypadały na Niemców (3.5 mld €), obywateli Wielkiej Brytanii (2.6 mld €) oraz Holendrów (2.0 mld €).
- Najbardziej aktywni jeśli chodzi o zakupy online są posiadacze kart MasterCard i Maestro z Niemiec (250 mln €, wzrost o 71%) i Holandii (193 mln €, wzrost o 46%).
- Kategorie usług cieszących się największym zainteresowaniem to przede wszystkim hotele, usługi detaliczne oraz sklepy odzieżowe i obuwnicze, na które przyjezdni użytkownicy kart MasterCard wydali prawie 53% łącznych wydatków międzynarodowych.