Polskich internautów portret własny

Chyba nikt nie ma wątpliwości, jak wielkie możliwości daje nam internet oraz jak bogate są jego zasoby. Firma Gemius SA podjęła próbę kategoryzacji polskich witryn internetowych. W ten sposób powstało dwanaście kategorii tematycznych, które grupują serwisy i witryny podejmujące podobną tematykę: Informacje, publicystyka, media, Kultura i rozrywka, Motoryzacja, Biznes, finanse, prawo, Budownictwo i nieruchomości, Edukacja, Sport, Styl życia, Turystyka, Nowe technologie, Praca i Społeczności. Dane na temat oglądalności stron z wyróżnionych kategorii pozwalają określić zainteresowania polskich internautów – jakich informacji poszukują w internecie szczególnie chętnie? Na stronach o jakiej tematyce spędzają najwięcej czasu? Gdzie wykonują najwięcej odsłon?

Jakkolwiek w internecie można znaleźć informacje na niemal każdy temat, nie wszystkie z dwunastu wyróżnionych kategorii tematycznych cieszą się jednakową popularnością użytkowników. Najczęściej odwiedzanymi witrynami, jak czytamy w raporcie „Zainteresowania polskich internautów 2006”, są te zgrupowane w kategorii Kultura i rozrywka. W marcu br. w pierwszej trójce kategorii tematycznych o największym zasięgu znalazły się również Nowe technologie oraz Informacje, publicystyka, media. Warto podkreślić, że witryny z kategorii Kultura i rozrywka nie tylko przyciągnęły największą liczbę użytkowników, ale także to na nich spędzano najwięcej czasu (średnio 5 godz. 6 min. oraz 35 sek.) oraz dokonano największej liczby odsłon (przeciętnie 282,77).

Liczba internautów w Polsce systematycznie wzrasta. W marcu br. z internetu korzystało 12,2 mln osób, ponad 28 proc. więcej niż rok temu. Polscy internauci to osoby dobrze wykształcone (36,12 proc. – deklaruje wykształcenie wyższe, niepełne wyższe lub licencjat) i stosunkowo młode (46,44 proc. internautów ma mniej niż 25 lat). W internecie poszukują rozrywki i porad, sprawdzają bieżące wiadomości i rozwijają własne hobby, na czatach, listach dyskusyjnych oraz serwisach randkowych nawiązują przyjaźnie… W porównaniu do roku ubiegłego, internauci spędzają w sieci więcej czasu, są także o wiele bardziej aktywni. W marcu br. typowy internauta poświęcił na przeglądanie stron WWW 27 godz. 22 min. i 31 sek. oraz wykonał w tym czasie 1642,31 odsłon. Dla porównania w marcu 2005 średni czas na użytkownika wyniósł 20 godz. 15 min. i 2 sek., natomiast średnia liczba odsłon 1204,64.

Znacznie większa, niż chociażby kilka lata temu, aktywności kobiet w sieci sprzyja rozwojowi serwisów tematycznych odpowiadających potrzebom i zainteresowaniom internautek. Witrynami najczęściej odwiedzanymi przez damską część użytkowników – jak czytamy w raporcie – są te zgrupowane w kategoriach: Styl życia, Praca oraz Edukacja. Analiza oglądalności witryn z poszczególnych kategorii tematycznych ze względu na płeć, prowadzi niekiedy do zaskakujących wniosków. Przykładowo, na witrynach poświęconych budownictwu i nieruchomościom kobiety spędzają przeciętnie nieco więcej czasu niż mężczyźni oraz wykonują średnio niemal dwa razy więcej odsłon.

Należy także pamiętać, że internet daje możliwość dotarcia do grupy szczególnie atrakcyjnej z punktu widzenia reklamodawców, tj. osób zarabiających miesięcznie ponad 3000 pln netto. Jak wynika z raportu, szczególnie popularna w tej grupie jest kategoria Budownictwo i nieruchomości. Zamożni internauci chętnie odwiedzają także witryny zgrupowane w kategoriach Biznes, finanse, prawo, Turystyka, Sport, Motoryzacja oraz Informacje, publicystyka, media. Najmniejszą popularnością w tej grupie cieszą się natomiast blogi, czaty, fora dyskusyjne, a także grona osób zainteresowanych podobną tematyką, czyli witryny zgrupowane w kategorii Społeczności.