Polskie firmy nie mogą zignorować klientów w wieku 55+

– Często firmy traktują osoby po 55 roku życia jako jednorodną grupę, tymczasem ten segment jest zróżnicowany podobnie jak „młodsze”segmenty odbiorców. Osoby te mają różnorodne potrzeby jak inne grupy wiekowe, a co ważne, wbrew stereotypom ten segment klientów jest coraz bardziej zamożny – mówi Władysław Szwoch, partner w Deloitte.

Pracujące osoby po 55 roku życia zarabiają średnio więcej niż osoby młodsze. Jednocześnie, gospodarstwa domowe emerytów mają dochód do dyspozycji, czyli przeznaczony na wydatki konsumpcyjne, wyższy niż średnia dla wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Zsumowany dochód pozostający do dyspozycji emerytów stanowi drugie największe źródło możliwych wydatków, po grupie pracowników najemnych. Gospodarstwa emeryckie mają miesięcznie do wydania ponad 7 miliardów złotych.

Grupa osób po 55 roku życia będzie coraz liczniejsza w Polsce. Zgodnie z prognozami GUS do roku 2050 odsetek takich ludzi w ogóle ludności Polski zwiększy się do 47% (obecnie wynosi już 28%). Wynika to między innymi ze zmniejszającego się współczynnika dzietności kobiet oraz z dynamicznie rosnącej długości życia społeczeństw. Potwierdzeniem tych tendencji może być stale wydłużająca się średnia życia ludzi w takich krajach jak Japonia czy Norwegia.

– Segment osób po 55 roku życia staje się coraz bardziej atrakcyjny jako grupa docelowa. Firmy powinny w swoich strategiach pamiętać o potrzebach tego segmentu oraz rozróżniać w jego ramach różne grupy osób. Jednocześnie muszą pamiętać o tym, że takie osoby oczekują usług i produktów wysokiej jakości, jednocześnie łatwych w użyciu oraz odpowiadających na potrzeby wynikające z wieku. Firmy powinny unikać funkcjonujących w naszym społeczeństwie stereotypów związanych z osobami starszymi i wybierać lepsze kanały komunikacji z nimi – podsumowuje Piotr Filipiuk, menedżer w Deloitte.

Czy firmy w Polsce będą walczyć o osoby w wieku 55+?