Ponad 20 tysięcy osób na wystawie kolekcji ERGO Hestii

Ponad 20 tysięcy osób, mimo obostrzeń związanych z pandemią, odwiedziło wystawę „Różne spojrzenia” w Muzeum Narodowym w Warszawie. Do 25 lipca można było na niej zobaczyć kolekcję składającą się z obrazów XVII-wiecznych mistrzów malarstwa holenderskiego i flamandzkiego należącą do ERGO Hestii.

Ergo Hestia

Wystawa „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z Kolekcji ERGO Hestii” cieszyła się dużą popularnością. W sumie odwiedziło ją ponad 20 tysięcy osób.

„Publiczność mogła zwiedzać wystawę od 7 maja, czyli zaraz po tym, jak złagodzono pandemiczne obostrzenia. Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na ponowne otwarcie muzeów – na nasze zaproszenie odpowiedziały tłumy chętnych, mimo tego, że wystawę można było zwiedzać w maksymalnie kilkunastoosobowych grupach. Tym bardziej, że ERGO Hestia po raz pierwszy w historii udostępniła tak szeroko swoją kolekcję” – podkreśla Magdalena Kąkolewska, dyrektor ds. art brandingu ERGO Hestii oraz prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, która była współorganizatorem wystawy.

Początki kolekcji dzieł sztuki dawnej ERGO Hestii sięgają roku 2008. Zbiór ten jest unikatem w skali kraju. Prywatni kolekcjonerzy korporacyjni w Polsce najczęściej gromadzą bowiem dzieła sztuki nowoczesnej. Część prac należących do ERGO Hestii jest sygnowana przez twórców, co podnosi wartość kolekcji.

Na wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie zaprezentowano łącznie z 52 prac (42 z kolekcji ERGO Hestii oraz 10 ze zbiorów muzealnych), namalowanych przez takich artystów jak Salomon van Ruysdael, David Teniers młodszy, Jan Porcellis, Gabriel Metsu i Jan Breughel młodszy.

Wystawę zbudowano wokół takich zagadnień jak natura i codzienność upływająca w jej rytmie, polityka i ekonomia, religia i społeczne wartości, podróże i wizja słonecznej Italii, wreszcie – bogactwo środków wyrazu. Ekspozycję podzielono na siedem sekcji („spojrzeń”).

„Pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe przedstawiono w kontekście politycznych, ekonomicznych oraz artystycznych przemian epoki. Propozycje te nie były jednak arbitralne. Widzów zapraszaliśmy do poszukiwania własnych perspektyw, które pozwolą lepiej zrozumieć przeszłość zapisaną w dziełach dawnych mistrzów” – mówi Aleksandra Janiszewska, kuratorka wystawy.

Artyści, których prace można było zobaczyć w Muzeum Narodowym, tworzyli w Antwerpii oraz w Amsterdamie, Hadze, Utrechcie, Haarlemie, Lejdzie i Rotterdamie. Jednak inspiracji poszukiwali także w słonecznej Italii. Rzym, będący ówcześnie stolicą sztuki, wyznaczał nowe trendy, które podejmowali także artyści na Północy. W ich dziełach można odnaleźć nie tylko fascynację alpejskim krajobrazem, ale i na nowo odkrywaną kulturą antyczną.

Wystawa została zorganizowana z okazji 30-lecia ERGO Hestii.

Źródło: Ergo Hestia