Ponad 300 mln złotych zysku netto Raiffeisen Bank Polska w 2007 r.

Wartość zgromadzonych depozytów z uwzględnieniem sprzedaży jednostek funduszy inwestycyjnych była wyższa niż rok wcześniej o prawie 18%. Aktywa przekroczyły wartość 17,3 mld zł, czyli były o 12,5% większe niż rok wcześniej.

– Nasze ubiegłoroczne wyniki są odzwierciedleniem zarówno pozytywnych tendencji w gospodarce, jak i zachodzących ewolucyjnie zmian w pozycjonowaniu Banku na rynku. Szybki rozwój ekonomiczny, imponujący wzrost inwestycji polskich przedsiębiorstw oraz konsumpcji gospodarstw domowych pozwoliły zachować wysoką dynamikę akcji kredytowej. Bank utrzymał silną pozycję na rynku korporacji oraz średnich firm, a wprowadzając atrakcyjne produkty dla najmniejszych przedsiębiorstw umocnił się w obsłudze segmentu mikro. Departament bankowości prywatnej także notował znaczący wzrost liczby klientów i aktywów, a w sektorze detalicznym bardzo szybko przybywało osób korzystających z obsługi internetowej i przez system R-Mobile – powiedział Piotr Czarnecki, Prezes Zarządu Raiffeisen Bank Polska S.A.

Rosnące inwestycje banku w kapitał ludzki, spowodowane częściowo sytuacją na rynku pracy, jak również w infrastrukturę informatyczną i sieć placówek wpłynęły na nieznaczne osłabienie bardzo wysokich wskaźników efektywności. Zwrot na kapitale przed opodatkowaniem (ROE brutto) wyniósł 28,3%, a ROE netto utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, sięgając 24,7%. Zwrot na aktywach (ROA) wzrósł do 1,7%. Relacja kosztów do dochodów nie przekraczała 56%. Odsetek kredytów nieregularnych na koniec 2007 roku stanowił 2,7%, a więc był poniżej średniej dla sektora bankowego. Współczynnik wypłacalności ukształtował się na bezpiecznym poziomie 10,2%.

W 2007 roku Raiffeisen Bank Polska S.A. umocnił się na pozycji lidera polskiego rynku faktoringu, zwiększając udziały do 25%. Wzrost wartości skupionych wierzytelności o 91% do ponad 7,5 mld zł oznacza dynamikę rozwoju niemal dwukrotnie szybszą od średniej rynkowej. Osiągnięte wyniki są efektem skutecznego pozyskiwania nowych klientów, co było możliwe m.in. za sprawą wprowadzenia atrakcyjnych produktów, nowoczesnych i przyjaznych procedur oraz rozwoju aplikacji Internet Faktor służącej do kontaktowania się klientów z bankiem on-line. Oprócz aspektu finansowania, firmy coraz chętniej korzystały z innym elementów oferty faktoringowej Banku: monitoringu, administrowania i ubezpieczania wierzytelności.

Sukces z poprzedniego roku powtórzyła również spółka zależna banku – Raiffeisen-Leasing Polska S.A., która zmniejszyła dystans do lidera rynku, umacniając się w 2007 roku na drugim miejscu w kraju pod względem wartości środków oddanych w leasing. Wynik na poziomie 3,3 mld zł oznaczał wzrost o 50% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Kolejny rok Raiffeisen Bank Polska S.A. zasłużył sobie na prestiżowe wyróżnienia i nagrody przyznawane przez media i specjalistów branży finansowej. Po raz kolejny otrzymał tytuł „Przyjazny Bank Newsweeka”, zajmując w rankingu tygodnika 2. miejsce. Po raz trzeci z rzędu zdobył godło Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców (z 3 Złotymi Gwiazdami). Marka Raiffeisen otrzymała wyróżnienie „Business Superbrands”, a osiągnięcia w zakresie unowocześniania i informatyzacji Banku przyniosły laur Gazety Bankowej „Lider Informatyki”.

W ubiegłym roku klienci firmowi zaczęli korzystać z systemu bankowości internetowej Raiffeisen on-line, który umożliwia pełną obsługę rachunku poprzez funkcjonalne aplikacje. Większe przedsiębiorstwa w wybranych regionach zostały objęte nowatorskim modelem obsługi klienta „Strefa Obsługi Biznesu”, znacznie przyspieszającym wykonywanie dyspozycji klientów. System ten w 2008 roku obejmie cały kraj. Raiffeisen Bank Polska S.A. odniósł sukces w dziedzinie powiernictwa papierów wartościowych. W ciągu roku zwiększył liczbę funduszy dla których pełni rolę banku-depozytariusza z 3 do 32, opanowując 8% rynku. Pozostał też w czołówce agentów emisji papierów dłużnych, potroił wartość zawartych z klientami transakcji opcyjnych, zwiększył wartość i liczbę transakcji walutowych bieżących i zabezpieczających.

– Tradycyjnie osiągnęliśmy dobre wyniki w segmencie treasury. Widać, że coraz więcej firm korzysta z nowoczesnych instrumentów finansowych zabezpieczających przed ryzykami rynkowymi. Niestety jest to ciągle niedoceniane przez mniejszych przedsiębiorców. Dla nich wprowadziliśmy różnorodne warianty rachunków pod nazwą R-Firma oraz łatwo dostępne kredyty, w tym zabezpieczone hipotecznie na większe kwoty. Oprócz oferowania różnych rodzajów finansowania, chcemy być doradcą polskiego biznesu i ożywiać ducha przedsiębiorczości w naszym kraju poprzez akcje edukacyjne i konferencje – powiedział Piotr Czarnecki.

W 2008 roku Raiffeisen Bank Polska S.A. będzie kontynuował zmiany, polegające na dalszej poprawie jakości obsługi klienta zarówno biznesowego, jak i indywidualnego. Jednym z elementów będzie zakończenie budowy nowoczesnej sieci 100 oddziałów, obejmujących największe miasta Polski. Kolejnym – udoskonalenie elektronicznych kanałów kontaktu z bankiem poprzez internet i R-Mobile.

Klienci detaliczni oraz bankowości prywatnej będą mogli skorzystać ze stale poszerzanej oferty instrumentów inwestycyjnych, jak produkty strukturyzowane, w tym z ochroną kapitału, pożądane zwłaszcza w okresie dużej zmienności na rynkach. Powiększy się liczba dostępnych funduszy inwestycyjnych dzięki wprowadzeniu nowych produktów Raiffeisen Capital Management oraz nawiązaniu współpracy z kolejnymi towarzystwami funduszy inwestycyjnych.

Bank zaproponuje ciekawe rozwiązania z zakresu faktoringu, trade finance i treasury, wspierające ekspansję na rynkach zagranicznych polskich eksporterów. Planuje także wprowadzić ułatwienia w uzyskiwaniu kredytów przez podmioty z sektora MSP.