Ponad jedna transakcja na sekundę zbliżeniowymi kartami Visa w Polsce

Polacy dokonywali w maju br. już ponad 1,2 transakcji zbliżeniowych Visa na sekundę, co potwierdza szybkie przyzwyczajanie się konsumentów w naszym kraju do wygodnych i bezpiecznych płatności zbliżeniowych Visa – doskonałej alternatywy dla gotówki przy drobnych płatnościach.

 Jak wynika z najnowszych danych organizacji Visa Europe, w maju br. dokonano w Polsce prawie 3,3 mln płatności zbliżeniowych Visa, czemu sprzyja szybko rosnąca – m.in. dzięki programowi Kartą Visa zapłacisz wszędzie – sieć akceptacji płatności zbliżeniowych. Obecnie kartami z funkcją zbliżeniową Visa oraz smartfonami wykorzystującymi aplikację Visa payWave można płacić w 70 tys. terminali w Polsce. Spośród krajów europejskich największa liczba płatności zbliżeniowych Visa  dokonywana jest w Polsce; również ich wartość jest największa w naszym kraju.

– Realizowanie w Polsce już ponad jednej transakcji zbliżeniowej Visa na sekundę potwierdza, że polscy konsumenci szybko przekonują się do tego nowoczesnego sposobu płacenia, co dobrze rokuje zastępowaniu gotówki w segmencie płatności o niskiej wartości, gdzie do tej pory królowała ona niepodzielnie – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce. Karty zbliżeniowe Visa umożliwiają błyskawiczne płatności za codzienne zakupy (do 50 zł) bez podawania karty sprzedawcy i wprowadzania kodu PIN – jak również płatności na większe kwoty wykonywane w „standardowy” sposób, czyli poprzez umieszczenie karty w czytniku kart z mikroprocesorem i potwierdzenie transakcji kodem PIN.

Visa Europe promuje płatności zbliżeniowe Visa w różnych sieciach detalicznych poprzez premiowanie takich płatności nagrodami. Dla przykładu, taka kampania trwa od lutego br. w ponad 2,5 tys. sklepów sieci Żabka oraz siostrzanej sieci Freshmarket. W maju br. zakupy biletów w multipleksach Cinema City były premiowane porcją prażonej kukurydzy lub butelką wody, a w lipcu br. płacący zbliżeniowo kartami Visa w sieci kiosków Kolporter otrzymają puszkę Pepsi. W sklepach realizowane są także kampanie edukacyjne na temat możliwości płacenia zbliżeniowo kartami Visa. Taka kampania miała miejsce w tym roku w wybranych sklepach sieci Kaufland, a od końca maja br. podobna kampania trwa w super- i hipermarketach sieci Carrefour, w której m.in. krótkie animowane filmy edukacyjne wyświetlane są na ekranach czytników kart.

– Płatności zbliżeniowe Visa są istotną częścią strategii promowania przez organizację Visa Europe obrotu bezgotówkowego, a także ważnym etapem urzeczywistniania jej wizji przyszłości płatności (Visa’s Future of Payments); dlatego tak duży nacisk kładziemy na rozwój infrastruktury potrzebnej do płatności zbliżeniowych m.in. poprzez program rozwoju sieci akceptacji Kartą Visa zapłacisz wszędzie – dodał Jakub Kiwior.

W ramach rozpoczętego w 2010 r. programu Kartą Visa zapłacisz wszędzie dzięki wsparciu finansowemu banków-wydawców kart Visa, zainstalowano – głównie u mniejszych detalistów – ponad 80 tys. nowoczesnych terminali. Wśród terminali instalowanych w ramach tego Programu udział urządzeń obsługujących płatności zbliżeniowe Visa przekracza już w ostatnich miesiącach 45%.

Upowszechnienie płatności zbliżeniowych jest częścią realizowanej przez organizację Visa Europe wizji przyszłości płatności (Visa’s Future of Payments), która ma na celu tworzenie konsumentom jak najlepszych warunków dla płatności elektronicznych z użyciem dowolnego urządzenia. Visa Europe przewiduje, że w 2020 r. ponad połowa wszystkich transakcji Visa będzie dokonywana z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.  

Karty zbliżeniowe Visa są wydawane przez 25 banków w Polsce, które wyemitowały ich blisko 6,5 mln.

Druga edycja międzynarodowego badania Barometr Płatności Zbliżeniowych organizacji Visa Europe, którego wyniki zostały opublikowane w Polsce w grudniu 2011 r. pokazała, że polscy konsumenci doceniają zalety płatności zbliżeniowych. Znajomość płatności zbliżeniowych jest przy tym w Polsce o ponad 50% wyższa niż na dwóch pozostałych czołowych rynkach „zbliżeniowych” w Europie, tj. w Wielkiej Brytanii i Turcji, a 57% polskich użytkowników kart zbliżeniowych uważa, że to rozwiązanie płatnicze jest „niezmiernie atrakcyjne” lub „bardzo atrakcyjne”.

Płatności zbliżeniowych można dokonywać w terminalach zainstalowanych zarówno w dużych, znanych sieciach, jak np. coffeeheaven, McDonald’s, Empik, Rossmann, Shell, IKEA, Żabka, Carrefour czy Auchan, ale i w wielu mniejszych sklepach. Płatności zbliżeniowe są również często stosowane w transporcie miejskim – np. w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, a przede wszystkim we Wrocławiu, gdzie wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej są wyposażone w mobilne biletomaty akceptujące karty zbliżeniowe. W Warszawie rozpoczęło się instalowanie w autobusach biletomatów mobilnych, które umożliwiają m.in. szybką i wygodną płatność za przejazd za pomocą zbliżeniowej karty Visa oraz smartfonów z aplikacją płatności zbliżeniowych Visa payWave. Do końca roku takie biletomaty zostaną zainstalowane w 600 autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych. Placówki akceptujące zbliżeniowe karty Visa można najłatwiej zlokalizować dzięki specjalnej wyszukiwarce na stronie www.visa.pl.

Źródło: Message House