Ponad milion nowych kart Visa w czwartym kwartale 2007 r.

W 2007 r. liczba transakcji bezgotówkowych zawartych przy pomocy kart Visa zwiększyła się o 34%, zaś wartość płatności dokonanych tymi kartami wzrosła o 34,6%. Celem organizacji Visa Europe jest rozwój obrotu bezgotówkowego, korzystnego dla konsumentów, detalistów, gospodarki i banków. W przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej, w Polsce karty płatnicze są używane jeszcze głównie do wypłat gotówki z bankomatu – stanowią one 78% łącznej wartości transakcji.

„Cieszymy się z bardzo udanego dla systemu Visa kwartału także pod względem promowania obrotu bezgotówkowego. Staramy się przekonywać Polaków, że znacznie lepiej od razu zapłacić za zakupy kartą Visa, zamiast najpierw wypłacać pieniądze z bankomatu i następnie regulować rachunek gotówką” – stwierdziła Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa Europe w Polsce.

Organizacja Visa Europe wspólnie z bankami członkowskimi podejmuje wiele działań mających zachęcić posiadaczy polskich kart Visa do częstszego korzystania z nich do płatności. Ważną i szybko rozwijającą się inicjatywą jest usługa Visa cash back, czyli możliwość wypłaty niewielkich kwot gotówki podczas płacenia za zakupy w sklepie. Jest ona już dostępna w ponad 6,6 tys. placówek detalicznych w Polsce dla ponad 8 mln posiadaczy debetowych kart Visa wydanych przez 9 instytucji finansowych.

Innym działaniem sprzyjającym częstszemu używaniu kart Visa do płacenia jest stopniowe zastępowanie przez banki kart Visa Electron, które przez bardzo wiele osób są utożsamiane z wypłatami z bankomatu – kartami z logo Visa, która to marka głównie jest kojarzona przez konsumentów z płaceniem. Już ponad 50% kart Visa Electron zostało zastąpionych płaskimi kartami z logo Visa.

Wśród wydawanych kart Visa najszybciej w ostatnim roku zyskiwały na popularności karty kredytowe, których było o ponad 51% więcej niż na koniec 2006 r. Karty kredytowe Visa w największej mierze realizują funkcję płatniczą kart – płatności to ponad 77% wartości obrotów oraz prawie 87% liczby transakcji nimi zawieranych. Karty kredytowe są coraz częściej postrzegane przez konsumentów jako nowoczesny i dający poczucie bezpieczeństwa instrument finansowy, pozwalający na zakup danego artykułu w momencie, gdy się go potrzebuje, natomiast pozwala zapłacić później – kiedy możemy lub kiedy jest nam wygodnie. Posiadacz karty kredytowej sam decyduje, czy spłaca cały zaciągnięty kredyt od razu na koniec cyklu rozliczeniowego nie płacąc w tym przypadku odsetek, czy też rozkłada spłatę na raty ponosząc koszt odsetek.

W związku z szybko rosnącą popularnością kart kredytowych Visa Europe podkreśla w swoich działaniach zalety tych kart jednocześnie kładąc nacisk na potrzebę świadomego i rozsądnego korzystania z tego instrumentu. W trwającej obecnie kampanii informacyjno-edukacyjnej zwracana jest m.in. uwaga na to, że karta kredytowa Visa powinna służyć przede wszystkim do płacenia za towary i usługi – nie zaś do wypłacania pieniędzy z bankomatu, gdyż w takim przypadku odsetki będą naliczone od dnia takiej wypłaty.

Kierowana do konsumentów kampania jest prowadzona w prasie, w placówkach detalicznych oraz w Internecie. Jeszcze w pierwszej połowie br. ma także zostać uruchomiona, wspólnie ze Związkiem Banków Polskich, dedykowana strona poświęcona kartom kredytowym.