Ponad pół miliona prób wyłudzeń na osobach starszych

10 proc. osób w wieku 65+ przyznało, że padło ofiarą próby wyłudzenia pieniędzy przez oszustów. Przestępstwom natury ekonomicznej towarzyszy utrzymująca się liczba 1756 prób wyłudzeń kwartalnie, na poziomie ogólnokrajowym, na łączną kwotę blisko 422 mln zł. rocznie.

YAY Foto

Jak wynika z policyjnych statystyk, zaobserwować możemy znaczny wzrost liczby wyłudzeń, których ofiarami są seniorzy. Osoby starsze są w większym stopniu narażone na działania ze strony przestępców nie tylko dlatego, że są w podeszłym wieku, często samotne czy schorowane. Około 40 proc. emerytów pomaga finansowo swojej rodzinie, a często są inicjatorami tej pomocy. A oszuści potrafią to wykorzystać.

Uwaga nie tylko „na wnuczka”

Ze statystyk policyjnych za cały rok 2016 wynika, że suma strat materialnych w przestępstwie metodą tzw. „na wnuczka”, wyniosła 500 tys. zł. Znana z przekazów medialnych metoda działania sprawcy, polegająca na podszywaniu się za brata, krewnego, znajomego, a nawet policjanta, to tylko jeden z wielu mechanizmów oszustwa czy metod perswazji, stosowanych przez naciągaczy.

Coraz powszechniejsza jest profilaktyka, uczulająca wszystkich, w tym także osoby starsze, na socjotechniki wykorzystywane przez oszustów do wyłudzenia często bardzo dużych sum pieniędzy. Osoby działają w dobrej wierze, sądząc, że pomagają najbliższym. Tymczasem są narażone na finansowe kłopoty. Według danych Policji, przestępcy każdego dnia przynajmniej 5 razy dziennie dokonują prób oszukania osoby starszej, celem wyłudzenia od niej pieniędzy.

Chrońmy dane swoje i naszych bliskich

Najlepszym sposobem na ochronę swoich danych jest świadomość konsekwencji ich utraty lub wykorzystania przez osoby niepowołane.

– Nadal ważne jest uświadamianie zagrożeń i skutków kradzieży tożsamości. Jednak coraz bardziej istotna staje się wiedza na temat zarówno dostępnych narzędzi ochrony, jak i zasad bezpieczeństwa danych osobowych – mówi Alina Stahl, dyrektor PR i Komunikacji w Grupie BIK. – Wciąż niewiele osób wie, jak prawidłowo postąpić, gdy dojdzie do utraty ich dokumentu tożsamości – dodaje Alina Stahl.

www.Nieskradzione.pl

Nieskradzione.pl to portal prowadzony w ramach działań edukacyjnych BIK. Znajdziemy tam wskazówki, jak postąpić w sytuacji zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego.

– Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji kradzieży tożsamości, jednak czasem, mimo podjętych środków ostrożności, zdarza się, że padniemy ofiarą kradzieży lub po prostu zgubimy dokument. W przypadku zagubienia dokumentu lub podejrzenia, że ktoś mógł go zeskanować bez naszej wiedzy, pierwszym ważnym krokiem jest jak najszybsze wyłączenie do z obiegu, tzw. zastrzeżenie dokumentu – wskazuje Alina Stahl z BIK.

Warto wiedzieć, że jeśli dane takie jak: imię i nazwisko, data i miejsca urodzenia, adres, seria i numer dowodu osobistego, znajdą się w niepowołanych rękach, mogą stać się furtką m.in do wyłudzenia kredytów czy pożyczek. Dlatego należy zabezpieczyć się na wypadek takiej sytuacji.

Po założeniu konta i zweryfikowaniu tożsamości na portalu bik.pl, do zastrzeżenia dowodu wystarczy jedno kliknięcie. Wówczas informacja zostanie przekazana do systemu Dokumenty Zastrzeżone prowadzonego przez Związek Banków Polskich. Dokument zostanie wyłączony z obiegu, a wiadomość dotrze do wszystkich banków, Poczty Polskiej i operatorów linii komórkowych.

Alerty – ochrona przed wyłudzeniem

Bezpłatne konto na bik.pl to także dostęp do narzędzi chroniących przed wyłudzeniem kredytu.

Alerty to sygnały ostrzegawcze, wysyłane w formie SMS-a lub e-maila, które zapewniają nam ochronę przez cały rok, działają 24/h, 7 dni w tygodniu. Jeśli klient jest w trakcie pozyskania nowego kredytu, wówczas powiadomienie SMS lub e-mail jest potwierdzeniem, że instytucja finansowa analizuje jego wniosek kredytowy. Jeśli klient nie wnioskuje o nowy kredyt, wówczas Alert może świadczyć o próbie wyłudzenia kredytu na jego dane osobowe. Dzięki informacji z Alertu możemy szybko zareagować i zapobiec wyłudzeniu.

PRNews.pl/Biuro Informacji Kredytowej