Poprawa reputacji sektora bankowego

Społeczna ocena banków w ciągu minionego roku uległa poprawie, a zaufanie, którym Polacy darzą banki, pozostało stabilne – wynika ze zrealizowanego w marcu 2017 r. badania „Reputacja sektora bankowego”. 

Badania wizerunkowe sektora bankowego prowadzone są w Związku Banków Polskich cyklicznie od 2007 r., a od sześciu ostatnich lat do pomiaru reputacji wykorzystywana jest metodologia indeksu TRI*M.  

Zgodnie z najnowszymi wynikami, w stosunku do roku ubiegłego poprawie uległa ogólna opinia Polaków na temat banków. Połowa respondentów ma o nich dobre lub bardzo dobre zdanie (+2 p.p.), 42% neutralne, a 8% wyraża krytyczną opinię (-2 p.p.). Odnotowana ocena w tym wymiarze to najwyższy wynik w dziesięcioletniej historii pomiarów.  Długoterminową tendencję w zakresie stopniowej poprawy społecznej oceny banków obserwujemy od 2009 r, kiedy dobrą opinię o bankach wyrażało 30% badanych, a niemal tyle samo miało o nich krytyczne zdanie.

Banki oceniane są lepiej także w wymiarze reputacji. Poziom Indeksu TRI*M wśród ogółu respondentów wyniósł 38 punktów (+7). To znaczna poprawa od początku pomiarów i wyjściowego poziomu 21 punktów odnotowanego w 2012 r. W minionym roku sektor bankowy adekwatnie odpowiedział na sytuację na rynku, a największy wpływ na zmianę indeksu reputacji miała deklarowana wobec banków sympatia, ocena ogólna i postrzegana jakość usług, w mniejszym – postrzeganie sukcesu i deklarowane zaufanie. Oceny reputacji banków  w przekroju społecznym są silnie zróżnicowane. Bardzo duży związek z  wysokimi ocenami banków mają wysokie wskazania w zakresie poziomu wiedzy, doświadczenia w korzystaniu z usług bankowych i kompetencji finansowych klientów, a także ich wykształcenia, poziomu osiąganych dochodów i samooceny sytuacji materialnej. Niskim wskazaniom w wymiarze reputacji towarzyszą stosunkowo niskie wskazania w zakresie zainteresowania informacjami o bankach, niski  poziom wiedzy finansowej i brak motywacji do jej poszerzania oraz niewielki zakres korzystania z produktów finansowych.  

Społeczne zaufanie do banków utrzymało się na dotychczasowym, relatywnie wysokim poziomie. 62% Polaków (+1 p.p.), wśród których znajdują się zarówno korzystający (85%), jak i nie korzystający z usług bankowych (15%), deklaruje zaufanie do banków działających w Polsce. W stosunku do roku ubiegłego widoczna była dalsza krystalizacja postaw w tym wymiarze – stopniał odsetek osób, które nie mają zdania w tej kwestii i niewielkim stopniu wzrósł w przypadku osób deklarujących nieufność wobec banków (+2 p.p.). Obok NBP, banki działające w Polsce cieszą się najwyższym poziomem społecznego zaufania wśród podmiotów rynku finansowego.

Zaufanie lub jego brak w stosunku do banków w dużej mierze wiążą się z wartościami uniwersalnymi i etyką. Banki godne zaufania to przede wszystkim banki uczciwe, bezpieczne, rzetelne i wiarygodne. 83% klientów banków deklaruje zaufanie do banku, z usług którego korzysta.

Źródło: Związek Banków Polskich