Portret polskiego kibica

Młody, towarzyski, dużo zarabiający mężczyzna w szaliku lub koszulce klubowej (albo reprezentacyjnej), pochodzący z małego lub średniego miasta – to typowy polski kibic piłki nożnej. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy MasterCard, Sponsora Narodowego UEFA EURO 2012.

Kim jest polski kibic?

Mistrzostwa UEFA EURO 2012™, które odbędą się za 31 dni to jedno z najbardziej pożądanych wśród polskich kibiców wydarzeń piłkarskich tego roku. Jak wynika z badania MasterCard, aż połowa Polaków (45%) to kibice piłki nożnej. Najwięcej kibiców jest wśród mężczyzn (63%). Polski kibic jest bardzo młody. Aż 78% badanych w wieku 15 – 17 lat jest kibicami piłki nożnej. Co ciekawe ponad połowa osób powyżej 55 roku życia również kibicuje drużynom futbolowym. Polscy kibice to przede wszystkim osoby, które wyrażają swoje zainteresowanie meczami piłkarskimi, ale nie są szczegółowo zorientowani w tej tematyce.

Większość kibiców deklaruje oglądanie meczy w telewizji –  37% lub stara się zdobyć bilety na mecz (33%), aby na żywo móc kibicować wybranej drużynie futbolowej. Najczęściej okazują swoje wsparcie zakładając szalik opatrzony logiem klubu lub barwami Polski (39%) albo koszulkę (21%). Są jednak i tacy, dla których mecz piłkarski to coś więcej niż widowisko. Traktują to wydarzenie sportowe, jako swego rodzaju święto (23%), planując dokładnie swoje wyjście i przebierając się w barwy klubowe, malując twarze (29%), dzięki czemu wyróżniają się i pokazują poczucie przynależności do określonej grupy.



>>> Kliknij aby powiększyć

55% polskich kibiców wybiera się na mecz piłkarski spontanicznie, kierując się przekonaniem, że posiadany bilet nie może się zmarnować. Jak pokazuje badanie MasterCard, kibice najczęściej oglądają mecze razem z przyjaciółmi (71%), a mniej chętnie z rodziną, partnerem lub partnerką, czy samemu. Dlatego nie jest zaskakujące, że dla większości kibiców mecz piłkarski jest idealną okazją do rozpoczęcia wieczornej, dobrej zabawy w towarzystwie znajomych (67%).

Ile i jak wydaje pieniądze polski kibic?

Mecze piłkarskie to także okazja do drobnych wydatków na przekąski, napoje albo gadżety kibica. Większość kibiców (62%) przygotowuje się na niewielkie koszty z nimi związane – od 20 do 60 zł. Polscy fani futbolu najchętniej będą płacić gotówką (85%) oraz kartą płatniczą w technologii MasterCard PayPass™ (78%). Wielu kibiców chciałoby także płacić telefonem komórkowym MasterCard Mobile. Chęć ich wykorzystania deklaruje 46% z nich, mimo że jest to płatnicza nowość na polskim rynku. Jednocześnie potwierdzają, że jest to jedna z najszybszych form płatności (21%) zaraz za gotówką (40%) i kartami płatniczymi (39%). Oznacza to, że Polacy posiadają bardzo dużą świadomość o istnieniu nowoczesnych środków płatności, takich jak technologia PayPass, czy płatności mobilne. Łatwo dostrzegają ich zalety i chętnie z nich korzystają.

>>> Zobacz także: Kobiecym okiem – czyli piłka nożna widziana przez kobiety

„MasterCard od wielu lat prowadzi działania związane z piłką nożną. W związku z tym, że zostaliśmy Narodowym Sponsorem UEFA EURO 2012™ chcieliśmy sprawdzić, kim jest polski kibic i obalić stereotypy dotyczące kibicowania” – mówi Katarzyna Wojda, Marketing & PR Manager, MasterCard Europe Oddział w Polsce. „Badanie pokazuje, że Polscy kibice stawiają na szybkość, wygodę oraz dobrą zabawę. Technologia zbliżeniowa MasterCard PayPass idealnie się w to wpisuje. Dlatego cieszymy się, że kibice chcą dokonywać płatności kartami zbliżeniowymi, czy telefonami komórkowymi
w technologii MasterCard Mobile.”

Źródło: MasterCard