Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami jest niedocenianą gałęzią gospodarki. Rynek wart ponad miliard złotych rocznie w najbliższych latach może dodatkowo wzrosnąć. Branża dąży do profesjonalizacji i zapewnienia klientom pełnej obsługi okołotransakcyjnej.
Obecnie na rynku działa kilka tysięcy biur nieruchomości. Na jednym z najbardziej znanych portali ogłoszeniowych w branży swoje oferty zamieszcza niewiele ponad 4000 agencji. Niespełna 10 proc. z nich to biura działające w sieciach franczyzowych. Liczba ta stale się zwiększa. Do sieci franczyzowych dołączają działający już na rynku pośrednicy (obecnie działanie w pojedynkę jest mało efektywne), pośrednicy, którzy rozpoczynają własną działalność gospodarczą (tu magnesem jest gotowe know-how, rozpoznawalna marka i możliwość rozpoczęcia pewnego biznesu pod skrzydłami większego podmiotu) oraz przedsiębiorcy dla których pośrednictwo jest naturalnym uzupełnieniem obecnej działalności (np. biura pośrednictwa kredytowego).
Działanie w sieciach pośredników ma jeszcze jeden ważny aspekt – dzięki ogólnopolskiemu zasięgowi działania inicjatywy sieci pośredników mają duże szanse na profesjonalizację. Brak profesjonalnego działania był częstym zarzutem stawianym agentom nieruchomości. Znana na rynku marka nie może sobie pozwolić na niskie standardy działania – wręcz przeciwnie: sama nadaje rytm rozwojowi branży.
Nowe usługi dla klientów
Dziś klient oczekuje od pośrednika zupełnie czegoś innego niż jeszcze kilka, kilkanaście lat temu. Wraz z rozwojem Internetu nie jest problemem samodzielne wyszukanie nieruchomości do zakupu i kontakt z oferentem. Obecnie liczy się oszczędność czasu oraz możliwość skorzystania w jednym miejscu z usług komplementarnych. Stąd przyszłość agencji nieruchomości to dostarczenie klientom całego wachlarza usług towarzyszących zakupowi mieszkania. Agent już teraz nie tylko pośredniczy w zawarciu transakcji, ale umożliwia wybór kredytu hipotecznego, pośredniczy w ubezpieczeniu mieszkania, rekomenduje firmy remontowe, przeprowadzkowe i architektów. Jednym słowem dba o to, aby klient z deficytem wolnego czasu mógł załatwić większość czynności związanych z zakupem w jednym miejscu. Przyszłość pośrednictwa to również ścisłe współdziałanie z lokalnymi deweloperami. Dla pośrednika rynek pierwotny stanowi świetne uzupełnienie oferty, zaś dla dewelopera kolejny, coraz ważniejszy kanał sprzedaży.
>>> Zobacz także: Dzień z życia pośrednika nieruchomości
Warto spróbować swych sił w pośrednictwie
Postępująca konsolidacja branży, coraz większy profesjonalizm działających na rynku firm oraz rosnący z roku na rok odsetek klientów zainteresowanych współpracą z biurami nieruchomości to dobre prognostyki do pracy w tym zawodzie. Profesja pośrednika ma szansę na swój rozwój i podniesienie prestiżu niezależnie od tego czy licencje będą utrzymane w dotychczasowej formie, czy też w życie wejdą ministerialne pomysły w kwestii ułatwień w dostępie do zawodu. Już dziś klienci pośredników coraz bardziej świadomie dokonują wyboru agenta lub firmy, która będzie pośredniczyć w najważniejszej transakcji życia. Dobry pośrednik, który zdobywa renomę w danej grupie społecznej lub zawodowej staje się reprezentantem tego środowiska przy kolejnych transakcjach na rynku.
Pośrednictwo daje jednak wymarzone efekty pod warunkiem determinacji w dążeniu do celu i prawidłowego połączenia wiedzy merytorycznej niezbędnej do poruszania się na rynku nieruchomości i umiejętności handlowych. Dobry pośrednik to po części dobry handlowiec potrafiący nawiązywać właściwe relacje biznesowe ze swoimi klientami, charakteryzujący się empatią i w pełni zaangażowany w proces transakcyjny. To także specjalista o bardzo dobrej znajomości lokalnych uwarunkowań. Cechy te obudowane skutecznymi narzędziami marketingu czynią z agenta prawdziwego eksperta w swojej dziedzinie.
Mariusz Kania
prezes zarządu Metrohouse & Partnerzy SA
Źródło: Metrohouse & Partnerzy SA