Potrzeba więcej czasu, aby sprzedać mieszkanie

Czas potrzebny do sprzedania mieszkania może być dobrym wskaźnikiem sytuacji na rynku mieszkaniowym. Okres ten zazwyczaj wydłuża się, gdy na rynku panuje marazm, a sprzedających jest więcej od tych, którzy są zainteresowani kupnem.

Wraz z poprawą koniunktury przeciętny okres ekspozycji niezbędny do znalezienia kupca ulega zazwyczaj skróceniu. Warto, więc sprawdzić, ile czasu dzisiaj trzeba poświęcić, aby znaleźć chętnego na lokal mieszkalny. Poniżej przedstawiono kwartalne zestawienie średniego czasu niezbędnego do sprzedaży mieszkania z rynku wtórnego w Warszawie, Krakowie oraz Wrocławiu od początku 2010 r. do I kwartału 2012 r. dla transakcji, w których pośredniczyła firma Emmerson SA.

Liczba dni potrzebnych do sprzedaży mieszkania z rynku wtórnego w poszczególnych miastach



Źródło: Dział Badań i Analiz Emmerson S.A. na podstawie danych zgromadzonych w firmie Emmerson SA

Na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy 2012 r. w każdym z trzech rozpatrywanych miast wydłużył się średni czas, jaki mija od podpisania umowy pośrednictwa do ostatecznego zawarcia transakcji sprzedaży. W I kwartale bieżącego roku najłatwiej było znaleźć chętnych na lokale mieszkalne z drugiej ręki we Wrocławiu, co zajmowało niecałe 109 dni. W Warszawie poszukiwania drugiej strony transakcji trwało średnio 2 dni dłużej. W rozpatrywanym gronie najdłuższy czas ekspozycji, potrzebny na znalezienie kupca lokalu mieszkalnego z rynku wtórnego został odnotowany w Krakowie – przeciętnie 116 dni.

Niestety w chwili obecnej można oczekiwać dalszego wydłużania się czasu wymaganego do znalezienia chętnych na wystawione na sprzedaż lokum. Wynika to przede wszystkim z nienajlepszych perspektyw gospodarki oraz kryzysu finansowego w niektórych krajach Europy Zachodniej. Docierające codziennie poprzez media informacje o kiepskiej sytuacji w Grecji, Portugalii, czy Hiszpanii sprawiają, że nawet osoby posiadające odpowiedni kapitał lub wystarczającą zdolność kredytową obecnie wstrzymują się z decyzją o kupnie. Wolą one przesunąć zakup na bardziej spokojne czasy.

Źródło: Emmerson S.A.