Powstaje Arka BZ WBK Akcji Tureckich

28 maja br. BZ WBK TFI SA utworzy subfundusz akcyjny dedykowany rynkowi tureckiemu. Wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie w inwestowaniu w Turcji towarzystwo chce umożliwić klientom ekspozycję na jeden z najbardziej perspektywicznych krajów pod względem możliwości osiągnięcia zysków w dłuższym terminie.

Według prognoz OECD Turcja będzie najszybciej rozwijającą się gospodarką spośród krajów OECD w latach 2011-2017, ze średniorocznym wzrostem PKB na poziomie 6,7%.

Subfundusz Arka BZ WBK Akcji Tureckich powstanie w wyniku przekształcenia akcyjnego subfunduszu sektorowego Arka BZ WBK Rozwoju Nowej Europy poprzez zmianę polityki inwestycyjnej. Zgodnie z nową strategią zarządzający subfunduszem w istotny sposób zwiększy koncentrację na rynku tureckim do co najmniej 66% jego aktywów oraz odstąpi od podejścia sektorowego. Zgodnie z dotychczasowym statutem subfundusz inwestował od 66% do 100% w akcje z większości państw regionu Europy Środkowo Wschodniej, z uwzględnieniem Austrii i Turcji oraz od 50% do 100% w akcje firm z sektora finansowo-infrastrukturalnego. Zmiana umożliwi klientom czerpanie korzyści w zdecydowanie większym stopniu z rynku tureckiego i innych branż gospodarki tureckiej.

– W opinii zarządzających funduszami Arka Turcja jest jednym z najbardziej atrakcyjnych  rynków do inwestowania w szeroko rozumianej Europie Środkowo Wschodniej, a nawet na świecie. „Jej główne atuty to zdrowe, świetnie zarządzane biznesy, młode, dynamicznie rozwijające się społeczeństwo, a także duży, płynny rynek giełdowy – mówi Katarzyna Dąbrowska, zarządzająca Arką BZ WBK Akcji Tureckich.

Za inwestowaniem na stambulskim parkiecie przemawia także fakt, że firmy tureckie działają w stabilnym otoczeniu biznesowym, ponieważ Turcja jest krajem demokratycznym. Przeprowadzone przez ostatnie 10 lat reformy zbliżyły Turcje do standardów zachodnich, dzięki czemu poprawiła się konkurencyjność gospodarki”
 
Turcja jest 17 gospodarką świata z PKB liczącym 958,3 mld USD (według parytetu siły nabywczej) i według niektórych prognoz do roku 2050 kraj ten może przeskoczyć na 10 pozycję. Część ekspertów wskazuje, że w kolejnej dekadzie Turcja będzie rozwijać się szybciej niż wszystkie inne państwa za wyjątkiem Indii i Chin. Po części odpowiadają za to korzystne dla Turcji prognozy demograficzne. Średnia wieku tego 72 milionowego państwa to tylko 29 lat, podczas gdy w krajach UE wynosi ona ponad 40 lat, co wpływa bezpośrednio na poziom konsumpcji i dynamiczny rozwój gospodarki. Turcja ma jednak więcej zalet niż rozwijająca się gospodarka i młode społeczeństwo.

Jednym z najważniejszych atutów tego państwa jest korzystne, wręcz strategiczne położenie geopolityczne między Europą, Bliskim Wschodem, Azją Centralną i Afryką Północną. To kraj tranzytu ropy, gazu, innych surowców i towarów. Dodatkowo zlokalizowane na terenie Turcji bazy NATO zapewniają bezpieczeństwo w tym regionie. Umowy wolnego handlu z Unią Europejską oraz szesnastoma krajami Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej oraz Azji Środkowej, predestynują Turcję do regionalnego ośrodka wymiany handlowej. Od 2002 roku, kiedy władzę przejął rząd tworzony przez partię AKP, Turcja przeprowadziła liczne reformy zapewniające coraz lepsze otoczenie biznesowe. Jedną z najbardziej znaczących była głęboka reforma systemu bankowego, utworzenie niezależnego banku centralnego oraz wzmocnienie nadzoru finansowego. To właśnie dzięki temu Turcja uniknęła „śródziemnomorskiej choroby”, która dotknęła Grecję, Hiszpanię czy Portugalię. Znamienitym efektem reform był także spadek stóp procentowych, które w 2001 przekraczały 50 %, a w 2010 znalazły się na poziomie jednocyfrowym. W konsekwencji od 2010 roku coraz szybszego tempa nabiera akcja kredytowa, która powinna wpłynąć pozytywnie na wzrost konsumpcji.

Tureckie firmy zdobywają wiodącą pozycję w wielu branżach sektora produkcyjnego, takich jak budownictwo, produkcja mebli, tekstyliów, przetwórstwo żywności czy produkcja samochodów. Turcja jest obecnie największym eksporterem cementu na świecie oraz drugim największym eksporterem biżuterii, portfel zamówień tureckiego sektora budownictwa przegrywa jedynie z Chinami. Turcja jest największym w Europie producentem telewizorów i odtwarzaczy DVD i trzecim największym producentem samochodów. Atrakcyjność tureckich spółek doceniają także inwestorzy. W roku 2010 główny indeks giełdy tureckiej ISE100 zanotował jeden z najwyższych wzrostów wartości na świecie (ponad 25%), a zmiana od najniższego poziomu z roku 2008 r. do końca grudnia 2010 r. wyniosła aż 210%!. Przełom roku 2010 i 2011 przyniósł silną korektę, jednak zdaniem wielu analityków fundamenty firm tureckich nie uległy pogorszeniu.

Źródło: BZWBK