Powstaje Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Uczciwość relacji, rzetelność opinii i ujawnianie tożsamości nadawcy – to podstawowe cechy, jakimi powinien charakteryzować się przekaz marketingu szeptanego. Reguły dotyczące posługiwania się jego narzędziami już niedługo określi Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego.

W ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA prace nad Kodeksem zainicjowała Agencja Streetcom, która koordynuje projekt pod względem merytorycznym. Członkowie IAA jako pierwsi zostali zaproszeni do udziału w konsultacjach i tworzeniu tego dokumentu.

– W związku z tym, że marketing szeptany jest w Polsce coraz szerzej stosowany zasadne wydaje się ustalenie jasnych reguł – mówi Paweł Kowalewski, prezes polskiego oddziału IAA – W ostatnich miesiącach pojawiają się sygnały, że zdarzają się nieprawidłowości w używaniu narzędzi marketingu szeptanego, ale jest też wiele przykładów pozytywnych, które chcemy promować i dawać za wzór – dodaje Kowalewski.

Głównym celem KEMS będzie uregulowanie działań w tej dziedzinie, ustalenie jasnych definicji marketingu szeptanego, oraz wyznaczenie standardów i najlepszych praktyk. Pomysł na stworzenie kodeksu to odpowiedź na rozwój marketingu szeptanego w Polsce.

– Aby rozwój ten przebiegał we właściwym kierunku, potrzebna jest edukacja rynku i budowanie silnych podstaw etycznych. Stosowanie standardów etycznych jest konieczne do ochrony konsumentów oraz budowania z nimi trwałych relacji opartych na uczciwości i zaufaniu – mówi Matylda Szymalska, prezes Streetcom. Korzystanie z narzędzi marketingu szeptanego w sposób uczciwy gwarantuje również wiarygodność marketerów oraz zapewnia skuteczność i efektywność prowadzonym przez nich kampaniom.

Kodeks skierowany jest przede wszystkim do praktyków marketingu – firm oferujących marketing szeptany, agencji reklamowych, domów mediowych oraz do klientów czyli marek wykorzystujących tę formę promocji. Jego odbiorcą będą przede wszystkim media, głównie elektroniczne. Zasady kodeksu będą szeroko promowane aby edukować zarówno nadawców jak i odbiorców komunikatów marketingu szeptanego. Zadaniem KEMS będzie usprawnianie relacji między obiema stronami i zachęcanie ich do wspierania i wcielania w życie uczciwych reguł.
Źródło: Agencja PR GRASS ROOTS