Powstał Francuski Bank Pocztowy

Utworzenie La Banque Postale jest efektem umowy między Pocztą francuską a rządem francuskim, podpisanej w styczniu 2004 r. 21 grudnia 2005 francuska Poczta otrzymała też stosowną zgodę Komisji Europejskiej.

Cytowany w internetowym wydaniu dziennika „Le Monde” prezes La Banque Postale Patrick Werner poinformował, że bank zamierza pozostać najtańszym z wielkich sieciowych banków, dla klientów średnio i mniej zarabiających. Obsługa klientów jest prowadzona w 17 tys. placówek pocztowych. La Banque Postale ma 28 mln klientów. Dla porównania – największy polski bank, PKO BP prawie 8 mln klientów indywidualnych – poinformowano PAP w biurze prasowym banku.

Tymczasem Polski Bank Pocztowy nie ma jeszcze umowy o współpracy z Pocztą Polską. Polski Bank Pocztowy nie musi być wydzielany z działalności pocztowej, jest odrębnym podmiotem. Nie ma jednak tak silnej pozycji na rynku, jak bank francuski. W Polsce Bank Pocztowy istnieje odrębnie, jego akcjonariuszami są Poczta Polska i PKO BP (który ma 25 proc. plus jedna akcja).

W połowie ub.r. prezes Banku Pocztowego Alfred Bieć mówił w wywiadach prasowych, że pełną obsługę bankową będzie oferować niemal co druga polska poczta. Oznacza to prowadzenie takiej obsługi w 3,3 tys. placówek pocztowych. Bank Pocztowy planował sprzedaż produktów także w sieci agencji pocztowych oraz za pośrednictwem listonoszy. Produkty bankowe – w różnym zakresie – miałyby się znaleźć w 8 tys. placówek pocztowych.

Według informacji zamieszczonych na stronach internetowych Poczty Polskiej, Bank Pocztowy wspólnie z Pocztą zamierza stworzyć największą sieć sprzedaży usług finansowych w Polsce. Pilotaż pełnej obsługi rozpocznie się w 2006 r. od 125 okienek bankowo- pocztowych na terenie całego kraju. W ciągu 3 lat ma powstać ponad 3000 takich punktów sprzedaży.

Jak podaje PAP nie są znane zasady współpracy Banku Pocztowego ze swoim akcjonariuszem – PKO BP. Pod koniec grudnia 2005 r. prezes PKO BP Andrzej Podsiadło mówił na konferencji prasowej, że nadal trwają rozmowy z Pocztą w sprawie współpracy z Bankiem Pocztowym. Przedłużające się rozmowy są wynikiem zmian we władzach Poczty Polskiej.

Samo PKO BP deklaruje, że jego strategia na lata 2006-2008 zakłada umacnianie pozycji lidera w bankowości detalicznej. Bank chce pozostać jednym z najtańszych na polskim rynku.