– Planujemy w 2015 roku rozpocząć rebranding na markę naszego hiszpańskiego inwestora – mówi prezes Banku Zachodniego WBK Mateusz Morawiecki. – To zrozumiała strategia z punktu widzenia właściciela, bowiem na pozostałych rynkach działa on pod nazwą Santander.
Od momentu przejęcia BZ WBK przez grupę Santander rynek spekulował, kiedy dojdzie do rebrandingu marki na barwy inwestora. Raczej nikt nie miał wątpliwości, że taka decyzja wcześniej czy później zapadnie. Zwłaszcza, że prezes banku Mateusz Morawiecki powoli oswajał klientów z tą decyzją. W ubiegłym roku, w wywiadzie dla PAP mówił: – Nie wykluczałbym w perspektywie kilkuletniej rebrandingu na Santander.
Źródło: Paul Brown / Rex Features/EAST NEWS
Na wszystkich rynkach banki przejmowane przez grupę Santander zmieniają swoje loga, nazwy i kolory. Ten proces trwa nieprzerwanie od 2004 roku i obejmuje także te banki, początkowo utrzymywały lokalne mocne marki. Brytyjskie banki Alliance & Leicester, część Bradford & Bingley czy Abbey przez lata funkcjonowały pod niezmienioną nazwą z dopiskiem „Grupa Santander”. Później przemianowano je na Santander. Podobny proces zachodzi obecnie na rynku amerykańskim, gdzie Hiszpanie zdecydowali się na rebranding przejętego w 2008 roku Sovereign Banku.
Źródło: http://www.globalbrandsmagazine.com
Rebranding BZ WBK w 2015 roku
– Planujemy w 2015 roku rozpocząć rebranding na markę naszego hiszpańskiego inwestora – powiedział prezes Banku Zachodniego WBK Mateusz Morawiecki. – Rozpoznawalność marki Santander w Polsce sukcesywnie rośnie. To zrozumiała strategia z punktu widzenia właściciela, bowiem na pozostałych rynkach działa on pod nazwą Santander – dodał.
Zaznaczył też, że operacja będzie się wiązała z pewnymi i dodatkowymi kosztami, których wysokość będzie znana w III kwartale. W tym roku nie należy się spodziewać większych, zauważalnych kosztów z tego tytułu.
Jeszcze kilka lat temu Hiszpanie mieli w Polsce zaledwie jeden nieduży bank – Santander Consumer Bank – a po kryzysie spekulowano, że grupa wycofa się z Polski. Były ku temu widoczne przesłanki. Na przykład w 2009 roku zamknęli blisko 50 oddziałów zwalniając 200 osób. Niemal z dnia na dzień zrezygnowali też ze sprzedaży kredytów mieszkaniowych.
Grupa Santander rośnie w Polsce
Jednak w 2010 roku ruszyli na zakupy. Grupa Santander odkupiła od irlandzkiego inwestora – grupy AIB – Bank Zachodni WBK, a od Amerykanów działający na naszym rynku AIG Bank Polska. Santander Consumer Bank, który kupił AIG od razu dokonał zmiany marki likwidując stare logo i włączając placówki do własnej sieci sprzedaży. W 2012 roku BZ WBK odkupił od grupy KBC Kredyt Bank włączając go w swoje struktury. Z kolei na początku lipca Bank Zachodni WBK odkupił 60 proc. akcji Santander Consumer Banku. – Po transakcji osiągniemy wspólnie 9% udział w rynku kredytów i depozytów, aktywa Grupy Banku Zachodniego WBK wzrosną do 120 mld zł, liczba obsługiwanych klientów osiągnie prawie 6 mln – mówił wówczas Mateusz Morawiecki.
Z punktu widzenia klientów zmiana marki nie powinna budzić niepokoju. Santander to jedna z największych grup finansowych na świecie, a jej logo jest dobrze rozpoznawalne poza granicami naszego kraju. Zmiana kolorów i nazwy marki, nie będzie miała wpływu na obecne umowy. Jest to głównie aspekt wizerunkowy.
Wojciech Boczoń