Pożyczkowe zwyczaje Polaków

Finmarket.pl, popularna, wielofunkcyjna platforma dostarczająca kompleksowe informacje na temat różnorodnych usług i produktów, wraz z ARC Rynek i Opinia przebadał preferencje i cechy kredytobiorców na polskim rynku. Niska rata, brak prowizji oraz mało formalności – to główne czynniki, na które zwracamy uwagę zapożyczając się.


Wyniki badania są bardzo istotne dla nas, naszych partnerów oraz całego sektora finansowego
w Polsce. Dzięki tym danym wiemy zdecydowanie więcej o kredytobiorcach, ich podejściu do pożyczek i preferencjach. Pozwoli to również jeszcze lepiej konstruować oferty, a także zrozumieć potrzeby konsumenta –
powiedziała Ewelina Fastyn, Dyrektor Zarządzający Finmarket.

Najważniejsze wyniki badania dotyczą cech ofert pożyczkowych, które są najistotniejsze z punktu widzenia konsumenta. Zdecydowanie dla klientów instytucji finansowych kluczowe są niska rata (53%), brak prowizji (45%) oraz mało formalności (37%). Szybkość udzielenia pożyczki i łatwość jej uzyskania nie są już tak ważne (po 22%). Pewną istotną różnicę można było zauważyć w przypadku firm pożyczkowych. W tym wypadku zdecydowanie kluczowa była szybkość uzyskania środków (31%). Jest to również główna zaleta tego typu firm obok niewielkich wymogów formalnych (1 i 2 miejsce wśród wskazań respondentów).

Wykres 1. Najistotniejsze cechy ofert pożyczkowych

Respondenci wskazywali również instytucje, w których się zadłużali. Wśród banków najczęściej wskazywane były PKO BP oraz Credit Agricole, a także Santander Consumer Bank i Alior Bank. Z kolei z kategorii firm pożyczkowych najczęściej wymieniane były Vivus, Provident oraz EkspresKasa.

Osoby biorące udział w badaniu zostały poproszone także o wskazanie celowości zadłużania się. Zarówno w przypadku brania kredytów w banku, jak i w instytucji pozabankowej praktycznie jedno podobieństwo można zauważyć w przypadku pożyczek na remont mieszkania (30% i 31%). Okazuje się, że banki zdecydowanie częściej wybierane są przy zakupie AGD/RTV (40% do 11%) oraz przy zakupie samochodu/motocyklu (16% do 9%). Z kolei pożyczka poza system bankowym brana jest przy wydatkach zdrowotnych (16% do 4%) oraz przy realizacji swoich pasji/hobby (13% do 4%).

Wykres 2. Celowość zadłużania się

Wizerunek instytucji niebankowych wyraźnie różni się od wizerunku banków. Te pierwsze
są postrzegane przede wszystkim jako udzielające pożyczek szybko (78% do 55%), łatwo je przyznające (77% do 42%) oraz niewymagające sprawdzania historii kredytowej (76% do 25%). Banki kojarzą się częściej z niską ratą oraz długim czasem, na jaki można rozłożyć spłatę.

Wykres 3. Wizerunek instytucji niebankowych i banków

Badanie przeprowadzono techniką CAWI na panelu internautów epanel.pl w dniach 13-18 maja 2015 roku. Wzięły w nim udział osoby w wieku 30-65 lat (z zachowaniem podziału kwotowego), aktywne zawodowo, o dochodzie osobistym netto w wysokości maksymalnie 5000 PLN. Dodatkowym warunkiem było spłacanie kredytu lub pożyczki w ciągu ostatnich dwóch lat.

Finmarket.pl