PR w czasach kryzysu budowlanego

Rok 2009 minął pod znakiem kryzysu. Dotknął praktycznie wszystkie sektory gospodarki, w tym również jedną z jej podstawowych dziedzin – budownictwo. Dziś branża powoli staje na nogach, a przedsiębiorcy budowlani coraz częściej inwestują w nowoczesne działania promocyjne, kreujące pozytywny wizerunek firmy. To pomocna metoda w walce o klienta. 

Poprzednie lata: 2008 i 2009 były bardzo trudnym okresem dla branży budowlanej. Światowy kryzys gospodarczy odcisnął widoczne piętno w tej dziedzinie rynku. Szczególnie widoczny był w branży deweloperskiej. Na rynku nieruchomości przez długi czas panował zastój. Zmniejszenie liczby inwestycji prowadzonych przez deweloperów doprowadziło do zmniejszenia dochodów w również w innych sektorach budowlanki, takich jak: producenci materiałów, hurtownie budowlane czy wreszcie zwykli rzemieślnicy. Od stycznia do listopada 2009 upadłość ogłosiło ponad 80 spółek z branży budowlanej, czyli o prawie 30% więcej niż w roku poprzednim.

Obecnie sytuacja nieco się poprawia, głównie dzięki inwestycjom związanym z przygotowaniem infrastruktury na Euro 2012. Najpopularniejszymi projektami są prace przy budowie dróg krajowych, autostrad, obiektów sportowych oraz hoteli i restauracji. Pewne ożywienie widać także w budownictwie energetycznym. Sektor radzi sobie również dzięki funduszom unijnym i państwowym. Jednak konkurencja jest duża. Dlatego komunikacja firmy z otoczeniem zewnętrznym i budowanie pozytywnego wizerunku firmy jest w tej chwili konieczne, aby wyróżnić się spośród konkurencji, wzbudzić zaufanie i przyciągnąć do siebie klienta.

Branża budowlana, to sektor z naprawdę ogromnym potencjałem do prowadzenia tego typu działań. Specjalnie z myślą o nim, powstał program edukacyjno-szkoleniowy „PR w Budownictwie”. Jego celem jest przybliżenie zainteresowanym budowlańcom wiedzy praktycznej i teoretycznej, która umożliwi samodzielne prowadzenie działań z zakresu Public Relations. Coraz popularniejsze stają się też działania wizerunkowe w Internecie. Dostosowanie strony firmowej do potrzeb dziennikarzy, prowadzenie bloga czy forum dyskusyjnego, to coraz częściej spotykane rozwiązania, służące do budowania pozycji marki na rynku. Działania z obszaru Web 2.0, społeczności internetowe, serwisy społecznościowe także powinny być na porządku dziennym.

Jak ważna jest komunikacja z otoczeniem zewnętrznym potwierdza Milena Wenda, współtwórca internetowej platformy komunikacyjnej dla budowlańców – budowa24.pl.

– Portal powstał z myślą o ułatwieniu inwestorom i wykonawcom projektów komunikacji i budowania pozytywnego wizerunku firmy. Mocna i stabilna marka pozwoli wyróżnić się spośród ogromu podobnych działań oferowanych przez konkurencję. Platforma umożliwia też tworzenie społeczności internetowej, prowadzenie bloga, dodawanie wizytówki do bazy firm oraz szereg innych, funkcjonalnych rozwiązań, które pozwolą dotrzeć z komunikatem do klienta. W dzisiejszych czasach to po prostu konieczność – dodaje Milena Wenda.

Obecnie Internet oferuje ogrom rozwiązań, które pozwalają zbudować silną rozpoznawalną markę, a później ją wypromować. Umożliwiają też dotarcie z komunikatem do klienta, dostosowanie go do jego potrzeb, a nawet prowadzenie z nim systematycznego dialogu. Działania tego typu, to współczesna odpowiedź na potrzeby internautów i najlepszy sposób na pozyskanie klienta. Dzięki nim firma będzie postrzegana jako nowoczesna, a jednocześnie wiarygodna i stabilna. Taki wizerunek marki z pewnością pozwoli przedsiębiorstwom budowlanym nie tylko przetrwać ale też sprawnie funkcjonować na rynku, w dzisiejszych, trudnych czasach.

Źródło: inplusPR