W lipcu br. wśród osób, które ubiegać się będą o fotel prezydenta wymieniano przede wszystkim: Włodzimierza Cimoszewicza, Lecha Kaczyńskiego, Marka Borowskiego i Zbigniewa Religę. Szczegółowe zestawienie wszystkich potencjalnych kandydatów wraz z liczbą publikacji znajduje się
w tabeli poniżej.
Kandydat |
Liczba publikacji w lipcu |
Włodzimierz Cimoszewicz |
530 |
Lech Kaczyński |
170 |
Marek Borowski |
136 |
Zbigniew Religa |
117 |
Donald Tusk |
116 |
Andrzej Lepper |
90 |
Maciej Giertych |
73 |
Henryka Bochniarz |
49 |
Stanisław Tymiński |
33 |
Janusz Korwin-Mikke |
27 |
Jarosław Kalinowski |
25 |
Jan Pyszko |
16 |
Mirosław Piotrowski |
14 |
Leszek Bubel |
13 |
Lech Wałęsa |
13 |
Zbigniew Roliński |
11 |
Adam Słomka |
9 |
Liwiusz Ilasz |
6 |
Maria Szyszkowska |
5 |
Tomasz Lis |
4 |
Władysław Frasyniuk |
2 |
– Do wyborów prezydenckich pozostało niecałe 50 dni. Kampanie wyborcze przyspieszają i szczególnie dobrze widać to właśnie w Rankingu Wyborczym. W ciągu tylko jednego miesiąca – lipca – w prasie ogólnopolskiej i regionalnej pojawiło się aż 1.500 publikacji poświęconych wyborom, a należy pamiętać, że do końca czerwca b.r. publikacji o tej tematyce było 2.233. – powiedziała Anna Brzosko, Główny Specjalista ds. Marketingu i PR Telefonicznej Agencji Informacyjnej
– Liczba publikacji o kandydatach w lipcu pokazuje, że wkroczyliśmy w główną fazę kampanii wyborczych. Niestety, zbieżność terminów między kampanią parlamentarną i prezydencką nie przenosi ciężaru dyskusji na kwestie programowe poszczególnych partii. Media skupione są raczej na osobach ich liderów – kandydatów na urząd prezydenta. – powiedział Witold Sokołowski, redaktor serwisu Epr.pl – Potwierdza to szczegółowa analiza wycinków prasowych. Media żyją “awanturami” wywoływanymi przy okazji posiedzeń komisji śledczych oraz komentarzami kandydatów na temat sytuacji Polaków na Białorusi czy później napaści na polskich dyplomatów w Moskwie – te ostatnie mieszczą się zresztą w zakresie polityki zagranicznej będącej domeną urzędu prezydenta. Można odnieść wrażenie, że kampania wyborcza w lipcu nadal ograniczała się do stolicy i kilku głównych ośrodków. Mało w niej było elementów odwołujących się do problemów ludzi żyjących na obrzeżach życia politycznego czy grup zawodowych – dodaje Witold Sokołowski.
W Rankingu Wyborczym możemy zbadać zainteresowanie kandydatami w poszczególnych województwach. W lipcu br. najwięcej publikacji poświęconych tematyce wyborów prezydenckich ukazało się w województwie mazowieckim (146 artykułów), kujawsko-pomorskim (127 artykułów), małopolskim (109 artykułów) oraz pomorskim (101 artykułów).
Tematyka lipcowych przekazów prasowych, związana była głównie z prezentacją potencjalnych kandydatów (456 publikacji). W 344 artykułach relacjonowano przebieg kampanii, 8 publikacji poświęconych było rejestracji komitetów wyborczych, 11 publikacji relacjonowało spotkania wyborcze, natomiast w 56 artykułach zaprezentowano sondaże dotyczące wyborów prezydenckich. 160 publikacji traktowało ogólnie o wyborach prezydenckich. W pozostałych, pisano głównie o zawieranych koalicjach oraz prezentowano programy wyborcze.
O zbliżających się wyborach pisały głównie gazety o zasięgu ogólnopolskim: Trybuna (137 publikacji), ogólnopolskie wydanie Gazety Wyborczej (119 publikacji) oraz Rzeczpospolita (74 publikacji). Wśród gazet o zasięgu regionalnym najwięcej, publikacji poświęconych wyborom prezydenckim znalazło się
w Dzienniku Polskim (małopolskie) – 81 artykułów, Życiu Warszawy (mazowieckie) – 74 artykuły oraz Dzienniku Zachodnim (śląskie) – 70 artykułów.
W Rankingu Wyborczym, na polityków “nie głosują” wyborcy, lecz media. Powstaje on na podstawie przekazów prasowych z ponad 400 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej oraz specjalistycznej. Monitoringiem objęte zostały hasła: wybory prezydenckie, kandydat na prezydenta.