Pracujesz w bankowym dziale PR? Porównaj swoje zarobki z pracownikami firm sektora PR

Związek Firm Public Relations ogłosił wyniki badania wynagrodzeń w firmach sektora PR. W badaniu wzięło udział 19 agencji public relations zrzeszonych w ZFPR. Informacje prezentowane w raporcie zawierają opracowane statystycznie dane uzyskane metodą kwestionariuszową i precyzyjnie zweryfikowane przez zespół analityków Willis Towers Watson Polska. 

Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach stanowisk. Każde stanowisko z modelu badania posiada zwięzły opis głównych obszarów odpowiedzialności, kompetencji i wymagań stawianych zajmującym je osobom. Pozwala to na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z rynkowym profilem wzorcowym, dla którego opracowane zostały dane płacowe.

cherezoff, YAY Foto

W tabeli poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży public relations, dla płacy całkowitej. Roczna płaca całkowita to suma rocznej płacy gwarantowanej brutto i wartości zmiennych składników wynagrodzenia należnych w całym roku kalendarzowym 2016. Poniżej prezentowane są mediany w wymiarze miesięcznym (roczna płaca całkowita podzielona przez 12). Wartość wyrażona brutto dla umów o pracę i cywilnych – czyli obejmuje kwotę przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. „ZUS pracownika”.

STANOWISKO OPIS STANOWISKA WYNAGRODZENIE CAŁKOWITE (MEDIANA)
CEO / PREZES Najwyższe rangą stanowisko w organizacji o charakterze wykonawczym  i strategicznym, członek Zarządu, często (współ)właściciel, komandytariusz Odpowiada za projektowanie i realizację strategii organizacji oraz celów biznesowych. W ramach badania należy podać wartość wynagrodzenia gwarantowanego i całkowitego za zarządzanie firmą, uzyskanego w pełnym ostatnim roku finansowym przez osobę zajmująca to stanowisko bez uwzględnienia przychodów z tytułu ew. dywidend i wzrostu wartości firmy w przypadku CEO zarządzających firmami stanowiącymi ich (współ)własność. 22 250
Członek Zarządu / Board Member Pierwsze po Prezesie stanowisko w organizacji pod względem charakteru wykonawczego i strategicznego, członek Zarządu, często (współ)właściciel, komandytariusz. Odpowiada za projektowanie i realizację strategii organizacji oraz celów biznesowych. 18 886
Unit Director Zarządza samodzielną strukturą (dział/departament, praktyka) raportuje do dyrektora zarządzającego, zespoły projektowe lub stałe z menedżerami i specjalistami 7+ lat w branży nadzór nad realizacją projektów przez dział/departament, doradza klientowi i zatwierdza strategie PR w projektach określa strategię rozwoju współpracy z klientami i zarządza relacjami z wybranymi kluczowymi  klientami całościowa obsługa największych szans Nowo biznesowych współudział w kształtowaniu strategii i budowaniu przewag konkurencyjnych 13 000
Team Manager Zarządza jednym zespołem specjalistów, raportuje do dyrektora działu, 5+ lat w branży, nadzór nad realizacją projektów przez zespół, doradztwo na rzecz klienta całościowy nadzór nad procesem obsługi wybranych klientów całościowa obsługa ważnych  szans Nowo biznesowych może wnosić wkład w kształtowanie strategii i budowanie przewag konkurencyjnych 11 200
Senior Account Manager (Senior Consultant) Buduje i typowo kieruje dużymi i średnimi zespołami  projektowymi, 6+ lat w branży, planuje strategicznie i realizuje programy PR, sprawuje całościowy nadzór nad procesem obsługi wybranych klientów, samodzielnie pozyskuje nowych klientów, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy i może koordynować rozwój know-how firmy w określonym obszarze oraz wnosić wkład w kształtowanie strategii firmy. 8 900
Account Manager (Consultant) Buduje i kieruje  zespołami  projektowym lub praca samodzielna, 4+ lat w branży, planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii utrzymywanie stałego kontaktu z klientami, może odpowiadać za wybranych klientów aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ogólnym nadzorem, posiada budżet sprzedaży do realizacji uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze 7 200
Junior Account Manager Buduje i kieruje niewielkimi zespołami projektowym pod nadzorem Directora lub praca samodzielna, 2+ lat w branży, planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii utrzymywanie stałego kontaktu z klientami, zarządzanie relacjami pod nadzorem aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ścisłym nadzorem, posiada budżet sprzedaży do realizacji uczestniczy  w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. 6 481
Senior Account Executive (Junior Consultant) Praca samodzielna, 2+  lat w branży, współuczestniczy w planowaniu programów z Managerem + złożone zadania standardowe zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem pomaga w przygotowaniu ofert może uczestniczyć
w pracach związanych z rozwojem know-how firmy.
5 575
Account Executive Praca samodzielna lub pod nadzorem Managera, 1+ lat w branży, realizacja zadań standardowych w ramach programów zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem może pomagać w przygotowaniu ofert wykorzystuje know-how  wypracowany  w organizacji. 4 300
Junior Account Executive Praca pod nadzorem, poziom wejściowy, realizacja zadań standardowych w ramach programów zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem typowo nie jest zaangażowany w proces sprzedaży albo zapewnia wsparcie techniczne wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji 3 300
Assistant Praca pod nadzorem, typowo po stażu, wsparcie innych osób z zespołu, może występować sporadyczny kontakt z klientem, brak odpowiedzialności za sprzedaż, wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji 2 500
POZOSTAŁE RODZINY STANOWISK
SOCIAL MEDIA Planuje i wdraża strategie i realizuje kampanie marketingowe poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych. Buduje rozpoznawalność marki klienta poprzez wykorzystanie internetowych mediów społecznościowych. Zbiera, tworzy i publikuje treści, które zwracają uwagę i zachęcają czytających do dzielenia się nimi w ramach swojej sieci społecznościowej. Buduje i utrzymuje relacje z członkami sieci społecznościowych, blogerami i społecznością internetową. Na wyższych poziomach – może uczestniczyć w procesie sprzedaży
I. Samodzielny specjalista samodzielny specjalista, pracownik wiedzy z opanowaną wiedzą we własnej specjalizacji, posiada wpływ na zespół lub zespoły 4 792
II. Samodzielny specjalista samodzielny/młodszy specjalista – pracownik wiedzy – uczący się lub z niedużym wpływem na zespół 3 172
PLANOWANIE STRATEGICZNE Zapewnia planowanie i wdrażanie strategii PR/marketingowych klientom. Buduje rozpoznawalność marki poprzez wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji. Może blisko współpracować z Accountem odpowiedzialnym za relacje z danym klientem
Starszy Specjalista bardzo samodzielny specjalista, pracownik wiedzy z wymaganym dużym doświadczeniem, posiada znaczący wpływ na zespoły, raczej nie odpowiada za pracę innych 5 000
PROJEKTOWANIE GRAFICZNE/WIZUALNE Tworzy ogólny układ i projekt produkcyjny dla mediów drukowanych, cyfrowych/online i/lub wideo w celu budowania odpowiedniego wizerunku organizacji klienta, tożsamości oraz marek jej produktów. Kreuje i tworzy projekty graficzne (np. sztuka, tematy kolorystyczne, zdjęcia, strony www i/lub video) dla produkcji organizacyjnych, spójne z ustanowionymi standardami w organizacji dla design. Tworzy grafikę przy wykorzystaniu oprogramowania graficznego i umiejętności rysowania/modelowania
Samodzielny specjalista samodzielny specjalista, pracownik wiedzy z opanowaną wiedzą we własnej specjalizacji, posiada wpływ na zespół/zespoły 5 839
OFFICE MANAGEMENT/ADMINISTRACJA BIURA Koordynuje prace administracyjne biura Ocenia efektywność biura i tworzy alternatywne sposoby usprawniające pracę. Nadzoruje otwieranie, sortowanie i dystrybucję poczty przychodzącej i przygotowuje pocztę wychodzącą korespondencję, przesyłki pocztowe oraz organizuje specjalne wysyłki. Zajmuje się koordynacją odbiorów, przechowywaniem i wydawaniem materiałów biurowych. Nadzoruje przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji i zamawianie niezbędnych materiałów biurowych. Jest pierwszą osobą kontaktową w sprawach dotyczących wewnętrznego wyposażenia obiektów, rejestruje wszystkie informacje dotyczące konserwacji, sprzątania i usług biurowych na terenie firmy, a następnie kieruje je do odpowiedniego personelu. Negocjuje kontrakty na usługi, takie jak sprzątanie i konserwacja
Doświadczony Pracownik Wsparcia Administracyjnego stanowisko administracyjne/techniczne z wymaganym dużym doświadczeniem zawodowym , możliwa odpowiedzialność za pracę innych stanowisk 5 370
Pracownik Wsparcia Administracyjnego stanowisko administracyjne/techniczne z wymaganym średnim doświadczeniem zawodowym, praca rutynowa w ramach procedur 3 590
FINANSE – SPECJALIZACJA OGÓLNA/WIELODYSCYPLINARNY Wykonuje różne działania związane z finansami, takie jak: rachunkowość, analizy finansowe, audyty, podatki, kredyty oraz windykację należności, Opracowuje i ocenia plany i polityki finansowe. Ustanawia i zapewnia utrzymanie polityk i kontroli w zakresie księgowości, finansów oraz sprawozdawczości.
Ekspert/ Doradca ekspert doradca dla całej firmy, bardzo znaczące doświadczenie zawodowe, rekomenduje rozwiązania kompleksowych problemów, może koordynować pracę innych 12 000

Definicje

WYNAGRODZENIE CAŁKOWITE – suma rocznej płacy zasadniczej brutto i wartości wynagrodzeń  zmiennych należnych w całym roku kalendarzowym 2016,  podawana w celu oszacowania całkowitego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi – obejmującego zarówno płacę gwarantowaną jak i zmienną. Wartość roczna TR podzielona przez 12 stanowi Miesięczne Wynagrodzenie Całkowite (MTR). Wartość wyrażona brutto dla umów o pracę i cywilnych – czyli obejmuje kwotę przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. „ZUS pracownika”.

MEDIANA – wskazuje konkretną daną, uzyskaną w wyniku ustawienia listy wszystkich zebranych danych od najniższej do najwyższej i wybrania tej, dzielącej próbę na dwie równoliczne połowy (wartość środkowa w próbie). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej.

Źródło: Związek Firm Public Relations