Prawie połowa Polaków obgaduje szefa za plecami, a co trzeci pracownik wyniósł z biura drobne przedmioty — wyniki badania

Aż 49% polskich pracowników przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać swojego szefa za plecami. Ponad 39% z nas przynajmniej raz wyszło wcześniej z pracy, podając nieprawdziwy powód, a 28% celowo unikało obowiązków służbowych. Jak jeszcze oszukujemy pracodawców?

Zdjęcie autorstwa Yan Krukov z Pexels

Serwis kariery LiveCareer Polska przeprowadził badanie, w którym 1374 respondentów odpowiedziało na pytania o różne nadużycia wobec firm i przełożonych. Wyniki ankiety wskazują, że lojalność pracowników to towar raczej deficytowy — jednak możliwy do pozyskania.

Z badania wynika, że blisko 28% pracowników przynajmniej raz symulowało chorobę, by pójść na zwolnienie lekarskie. Najczęstszymi powodami kłamstwa były potrzeba odpoczynku (40% osób w tej grupie), problemy osobiste lub rodzinne (18%) i złe relacje z szefem (11%). Natomiast dla 39% respondentów, którzy skłamali, by wyjść wcześniej z pracy, najczęstszą wymówką była wizyta u lekarza (34% odpowiedzi w tej grupie).

Poza tym aż 32% badanych przyznaje, że zdarzyło im się wynieść z biura drobne przedmioty — m.in. długopisy, narzędzia i środki czystości. Kolejne 13% z nas zdradziło tajemnicę służbową rodzinie lub znajomym, a 8% — około 2% kobiet i aż 14% mężczyzn — „podebrało” swojemu pracodawcy klienta, oferując mu wykonanie tej samej usługi prywatnie za niższą cenę.

Mimo to aż 90% pracowników uważa się za uczciwych w pracy. Zaś do nieuczciwości otwarcie przyznaje się 42% Polaków, którzy nie wierzą w sens swojej pracy oraz 31% tych, którzy swojej pracy nie lubią.

W pytaniu o czynniki, które mogłyby ich zmotywować do większej lojalności wobec pracodawców, badani najczęściej wskazywali wyższą pensję (64% odpowiedzi), szacunek ze strony pracodawcy (45%) oraz bardziej atrakcyjne warunki pracy (37%).

– Lojalny pracownik to klucz do sukcesu każdej firmy. Taka osoba rzetelnie wykonuje swoje obowiązki, jest ambasadorem marki, chętnie przejmuje inicjatywę i nie naraża firmy na dodatkowe koszty — chociażby poprzez częstą zmianę pracy. Warto, by pracodawcy wdrożyli działania z zakresu employer brandingu, bo to inwestycja, która z pewnością im się zwróci — komentuje Żaneta Spadło, ekspertka kariery LiveCareer Polska i autorka badania.

Badanie o lojalności w pracy wykazało również, że:

Szczegółowe wyniki badania „Lojalność w pracy” z 2022 roku można znaleźć tutaj.

Źródło: LiveCareer Polska