Prawo konsumenta a parametry serwera

Zakup hostingu pod firmową stronę WWW poprzedzony powinien być zapoznaniem się z dokładną specyfikacją usługi, jej szczegółowymi parametrami. Wątpliwe jest, by wiedza na temat podstawowych parametrów serwera była wystarczająca do zakupu usługi. Niestety często klienci są do tego zmuszani.

Prawo konsumenckie daje nabywcy/usługobiorcy prawo dostępu do informacji. Zgodnie z art. 66 k.c. konsument przed dokonaniem zakupu musi mieć dostęp do niezbędnych informacji na temat towarów i usług, ma także prawo zapoznać się z pełną ich specyfikacją. Konsument powinien znać warunki sprzedaży i gwarancji, być poinformowany o niebezpieczeństwach związanych z korzystaniem z danej usługi, uzyskać dokładne informacje o nabywanym produkcie. Niestety w wielu sektorach gospodarki, wciąż klienci nie są informowani o wszystkich elementach usług i produktów. Przykładem może być sektor usług hostingowych, w którym zaledwie nieliczni usługodawcy udostępniają klientom dokładne parametry serwerów.

Parametry serwerów


Szczegółowe parametry serwerów, zwane także czasami parametrami bezpieczeństwa, określają stopień wykorzystania hostingu przez jednego użytkownika. Każda usługa serwera powinna mieć określone takie parametry, zwłaszcza jeśli jest to hosting współdzielony. Jest to związane z tym, że jak wskazuje sama nazwa, usługa ta polega na funkcjonowaniu kont hostingowych kilku lub kilkunastu użytkowników w ramach jednego serwera fizycznego.

Ustawienie górnych granic dla poszczególnych parametrów wykorzystania usługi jest konieczne, by jeden użytkownik poprzez nadmierne wykorzystanie serwera nie wpływał negatywnie na jakość usług pozostałych klientów.

Jawność parametrów


Wśród zapisów prawa polskiego nie znajdują się takowe, które bezpośrednio wskazywałyby na parametry bezpieczeństwa hostingu i przymus ich publikacji. Jest jednak kilka przepisów, które można odnieść do ww. właściwości, gdyż są one cechami oferowanej przez daną firmę usługi. W myśl artykułu 66 k.c. świadczeniodawca zobowiązany jest to publikacji istotnych informacji o cechach usługi. Za takie informacje uznaje się wszystkie dane, w świetle których klient nie zdecydowałby się na zawarcie umowy bądź też te, które wpływają na prawa i obowiązki konsumenta. Jeżeli zatem przekroczeniu określonych przez usługodawcę parametrów bezpieczeństwa towarzyszą jakiekolwiek konsekwencje, to w myśl ustawy – klient powinien być o nich poinformowany. W innym przypadku – nie ma on możliwości podjęcia takich działań, które miałyby na celu kontrolę wykorzystania ww. właściwości – a więc zapobiegania sytuacji powodującej przerwę w dostawie usługi.

Jawność parametrów bezpieczeństwa nie musi być konieczna, o ile usługodawca zobowiąże się do zapewnienia ciągłości świadczenia usług bez wskazywania, w jaki sposób chce to uczynić. Jeżeli z nieopublikowania szczegółowych właściwości serwera wyniknie szkoda dla firmy (np. usługa zostanie zablokowana, w wyniku czego zawieszona zostanie działanie zamieszczonej na nim strony WWW oraz poczty e-mail) to przedsiębiorca może podjąć kroki zmierzające do zadośćuczynienia mu wyrządzonej szkody. Usługodawca, który nie będzie mógł wywiązać się ze zobowiązań w pewnej sytuacji, a nie określi tego w umowie (z zastrzeżeniem, że w tego typu sytuacjach nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości świadczenia usługi) – naraża się na odpowiedzialność odszkodowawczą w myśl art. 471 k.c. Aby firma mogła uzyskać zadośćuczynienie, musi wykazać faktyczne wystąpienie szkody oraz związek przyczynowy pomiędzy nią a nieujawnieniem parametrów bezpieczeństwa, co wymaga interwencji firmy i jest czasochłonne. Dlatego warto wybrać usługodawcę, który je publikuje.

Chociaż nieujawnianie parametrów bezpieczeństwa grozi sankcjami wobec usługodawcy – większość firm hostingowych nie udostępnia informacji na temat właściwości serwerów, które znajdują się w ich ofercie. Nie prezentują ich na stronie WWW, nie można ich znaleźć także w panelu służącym do administracji serwerów. Informacje takie udzielane są czasem, po osobistym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta. Większość firm świadczących usługi hostingowe, np. serwisy home.pl czy domeny.pl, odpowiadają mailowo na zapytania, które wpływają od klientów i dotyczą konkretnego parametru. Nie udostępniają jednak pełnej listy parametrów serwerów, nawet na wyraźną prośbę użytkownika serwera.

Wyjątkiem jest serwis nazwa.pl, jako jedna z nielicznych polskich firm hostingowych opublikowała na stronie internetowej pełną listę parametrów serwerów, które znajdują się w ofercie firmy. „Zdecydowaliśmy się na ujawnienie parametrów bezpieczeństwa serwerów, by nasi klienci mieli pełną wiedzę na temat możliwości usługi przed jej zakupem. Myślę, że znajomość parametrów serwera pozwala klientom nie tylko na świadomy zakup, ale też, już po jego dokonaniu, na pełną kontrolę nad stopniem wykorzystania usługi, na użytkowanie jej w pełni. Prawa konsumenta, a także elementarna uczciwość w stosunku do klienta powinny być wystarczającymi motywatorami do udostępnienia wszelkich danych na temat usługi klientowi, zanim dokona on zakupu.” – komentuje Daniel Kotyras – Dyrektor Działu Marketingu i PR w firmie NetArt, która jest właścicielem serwisu nazwa.pl.

Świadomość dokonywanego zakupu jest niezmiernie ważna. Dlatego trudno traktować poważnie usługodawców, którzy nie udostępniają pełnych informacji na temat parametrów serwerów. Ich brak sugeruje nieuczciwość w stosunku do potencjalnych nabywców usługi.

Zapoznaj się z parametrami


Przed zakupem serwera WWW warto zapoznać się z dokładnymi parametrami usługi. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której firmowa strona WWW będzie działać wolniej lub zupełnie przestanie funkcjonować. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy parametry serwera nie są dopasowane do potrzeb serwisu WWW lub firmowa strona WWW ulegnie w krótkim czasie znacznej rozbudowie. Serwer dopasowany pierwotnie do strony, która generuje mniejsze obciążenie, nie jest odpowiedni do serwisu, który generuje kilkakrotnie większy ruch na serwerze. Znajomość parametrów usługi pozwala na optymalizację strony w taki sposób, by dopasowanie między stroną a hostingiem było jak największe.

Znajomość parametrów serwerów pozwala na bardziej precyzyjne dopasowanie serwera do działania firmowego serwisu internetowego oraz odwrotnie – strony do serwera.

Źródło: NetArt