Zakup nieruchomości to pod wieloma aspektami poważne wyzwanie. Dla większości osób oznacza konieczność podjęcia jednej z poważniejszych decyzji w życiu. Już sam wybór odpowiedniego domu czy mieszkania wymaga poświęcenia sporej ilości czasu i podjęcia niemałego wysiłku, a to przecież jeszcze nie koniec niezbędnych czynności.
Pomimo tego nie brakuje chętnych do zmierzenia się z tym tematem. Według informacji udzielonych przez Dział Badań i Analiz wchodzący w skład Grupy Emmerson sprzedaż na rynkach pierwotnych w czołowych miastach Polski w 2014 r. prezentowała się bardzo dobrze. Świadczy to o dużej liczbie osób, które z sukcesem przebrnęły przez cały proces zakupu nowej nieruchomości, stając się tym samym jej pierwszym właścicielem. Ciekawą informacją dla wielu osób byłaby odpowiedź dotycząca zbioru preferencji, jakimi kierowali się podczas wyboru zakupionej ostatecznie nieruchomości. Czy po dokonaniu transakcji wciąż pozostają oni zadowoleni z dokonanego wyboru?
W celu uzyskania obrazu Polaka kupującego mieszkanie/dom na rynku pierwotnym serwis Otodom.pl już po raz drugi zlecił TNS Polska przeprowadzenie specjalnego badania. Powtórzenie zadanych w poprzedniej edycji pytań, jak mówi Agata Polińska z serwisu Otodom.pl, umożliwi obserwację ewentualnych zmian w postawach kupujących. Analiza wywiadów powinna okazać się cenną informacją dla deweloperów i pośredników nieruchomości, ale w pewnym stopniu może ona również zainteresować samych poszukujących wymarzonego domu czy mieszkania.
„Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania” zostało przeprowadzone w dniach 25 luty – 2 maj 2015 roku. W badaniu wzięło udział 501 pełnoletnich mieszkańców nowych osiedli bądź inwestycji, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat w pięciu miastach w Polsce: w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu i Poznaniu. Na każde miasto przypadło 20% ankietowanych. Wywiady bezpośrednie były wspomagane komputerowo, każda ankieta została przeprowadzona przy użyciu laptopa. Badanie jakościowe przeprowadzono z kolei w formie dwóch zogniskowanych wywiadów grupowych w Poznaniu i Warszawie.
Struktura respondentów prezentuje się następująco: 64% ankietowanych stanowiły kobiety, a 36% to mężczyźni. Wśród respondentów 17% stanowiły osoby między 18 a 29 rokiem życia, 52% to osoby w wieku 30-39 lat, a 31% badanych miało powyżej 40 lat.
Płeć i wiek respondentów
Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania –badanie TNS Polska dla Otodom.pl.
Wśród badanych 84% zakupiło mieszkanie w budynku wielorodzinnym, 16% ankiet dotyczyło budownictwa jednorodzinnego. Struktura powierzchni i liczby pokoi mieszkań respondentów została przedstawiona na poniższym wykresie.
Powierzchnia i liczba pokoi mieszkań respondentów
Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania –badanie TNS Polska dla Otodom.pl.
Badanie polegało na przeprowadzeniu wywiadu, w czasie którego ankieterzy zadali m.in. następujące pytania:
-
Z jakich źródeł korzystał respondent szukając mieszkania/domu do kupienia?
-
Na jakie kryteria zwracał uwagę respondent poszukując mieszkania/domu do kupienia?
-
Czy respondent zadowolony jest z mieszkania/domu, który kupił?
-
Czy respondent poszukiwał mieszkania/domu na rynku pierwotnym, czy wtórnym?
-
Jakie są według respondenta zalety i wady mieszkania/domu pochodzącego z rynku pierwotnego?
-
W jaki sposób respondent sprawdzał wiarygodność dewelopera?
-
Czy respondent brał kredyt na zakup mieszkania/domu, czy dysponował wkładem własnym?
Szczegółowe wyniki przeprowadzonego badania zaprezentowane zostaną w ramach specjalnego cyklu artykułów. Zapraszamy do lektury. W pierwszej części przyjrzymy się dokładniej głównym motywom, jakimi kierują się kupujący nowe mieszkanie/dom.
Aleksandra Kubicka, serwis Otodom.pl
Jarosław Mikołaj Skoczeń, Grupa Emmerson S.A.