PremiumBrand to innowacyjne badanie umożliwiające zdobycie rzetelnej i wszechstronnej wiedzy dotyczącej reputacji marki. Przypomnijmy, że ubiegłoroczna edycja badania, zakończona w czerwcu 2006 roku, objęła 73 marki konsumenckie (przebadane na próbie 1500 mieszkańców miast) i zakończyła się zwycięstwem marki E.WEDEL. Tegoroczne badanie objęło już mieszkańców całej Polski. To nie jedyna zmiana. Pierwsza edycja objęła tylko grupę konsumencką. Na podstawie wyników określono reputację marek w grupach konsumentów i społeczności. W tym roku, w wyniku rozszerzenia badania o grupę ekspertów-menadżerów oraz modyfikacji badanych wymiarów, reputacja polskich marek zbadana została dokładniej i pełniej, uwzględniając opinie o markach jako pracodawcach i partnerach biznesowych.
Marki, które uzyskały tytuł Marki Wysokiej Reputacji (w porządku alfabetycznym):
BANK MILLENIUM
BANK ZACHODNI WBK
BRAUN
CARLSBERG
CARREFOUR
CASTORAMA
CITROEN
COCA-COLA
COMMERCIAL UNION
DANONE
DISCOVERY CHANNEL
DOVE KOSMETYKI
DR.OETKER
E.WEDEL
EMPIK
ERA
EURO RTV AGD
FINLANDIA
GARNIER
GAZETA WYBORCZA
GENERAL ELECTRIC
HONDA
IBM
IKEA
ING BANK ŚLĄSKI
JACK DANIELS
KGHM
KNORR
KODAK
KREDYT BANK S.A.
KSIĄŻKA TELEFONICZNA TEL.
KUJAWSKI
L’OREAL PARIS
LOT
ŁOWICZ
mBANK
MEDIA MARKT
MEDICOVER
MONNARI
MULTIBANK (BRE BANK)
NEWSWEEK
NISSAN
NIVEA
NOKIA
OPEL
ORANGE
ORLEN
PANASONIC
PANORAMA FIRM
PEKAO S.A.
PEPPERMINT
PGNIG
PKO BANK POLSKI
PKT.PL
PLUS GSM
POCZTA POLSKA
POLMOS
POLSAT
PORTA DRZWI
PROCTER&GAMBLE
PZU
RADIO ZET
RMF FM
RZECZPOSPOLITA
SIMPLUS
SKODA
SONY
ŚNIEŻKA
TOYOTA
TUiR WARTA
TVN
TVP
TYSKIE GRONIE
UNILEVER-BESTFOODS
VICHY
VOLKSWAGEN
VOLVO
WINIARY
XEROX
ZELMER
ŻYWIEC
Badanie zrealizowano w kwietniu 2007 roku. Za metodologię badania i analizy, podobnie jak w przypadku pierwszej edycji, odpowiadał zespół ekspertów z Domu Badawczego Maison, realizacją terenową zajął się instytut TNS OBOP.
Wśród kryteriów, które podlegały ocenie w tegorocznym badaniu marek konsumenckich w PremiumBrand znalazły się: zaufanie, referencje dawane marce, postrzeganie firmy jako pracodawcy, pamiętane medialne „wpadki”, wiedza na temat społecznego zaangażowania marki i jej reputacja jako partnera biznesowego (tylko wśród menadżerów). Wymiary, które posłużyły do konstrukcji wskaźnika oceny marek biznesowych odpowiadały wymiarom reputacji marek konsumenckich. Każda marka, która wzięła udział w badaniu konsumenckim, została przebadana na tych wymiarach na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej (N=1500). Dodatkowo przeprowadzono badanie w środowisku biznesowym – przepytanych zostało 200 menadżerów, wybranych z listy 2000 największych polskich przedsiębiorstw.
Oprócz marek konsumenckich, badanych na próbach reprezentatywnej ogólnopolskiej oraz na próbie menadżerów, w projekcie PremiumBrand 2007 przebadana została również reputacja marek biznesowych typu B-to-B. Ten moduł kierowany był do firm, które, działając na polskim rynku, nie są jednak szerzej znane konsumentom. Chodziło tu przede wszystkim o koncerny i korporacje (będące właścicielami różnych marek), agencje reklamowe itp. Respondentami zostało również 200 menadżerów z listy 2000 największych polskich firm, którzy poproszeni zostali o ocenę firm, biorących udział w badaniu, w kontekście relacji biznesowych.
Szczegółowe wyniki zostaną opublikowane 31 maja w trakcie gali wręczenia nagród Premium Brand 2007, która odbędzie się w hotelu Intercontinental w Warszawie. Uroczystość poprzedzi Konferencja PremiumBrand 2007 „Efektywne zarządzanie reputacją marki”, która odbędzie się tego samego dnia również w hotelu Intercontinental.