W tym roku większość Polaków na świąteczne prezenty chce wydać od 250 zł do 500 zł. Poszukiwać oni będą przy tym produktów o wyższej jakości, ale dostępnych z rabatem lub na przedświątecznej wyprzedaży. Rozsądne wydatkowanie, znane pod hasłem „smart shopping”, staje się podstawową strategią zakupową Polaków na Święta – wynika z badań realizowanych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Citi Handlowy.
Rozsądne planowanie wydatków przedświątecznych – nawet jeżeli tylko na poziomie deklaratywnym – bardzo nas cieszy. Od kilku lat promujemy tzw. smart shopping. I pokazujemy, że korzystając choćby z Karty Kredytowej z Programem Rabatowym można mieć więcej, nie rezygnując przy tym z wysokiej jakości produktów i usług., tłumaczy Katarzyna Józefowicz, Szef Pionu Zarządzania Produktami Kredytowymi.
Jak wynika z badań Citi Handlowy realizowanych przez ARC Rynek i Opinia ponad 40 proc. Polaków na prezent szukać w tym roku będzie produktów o wyższej jakości. Zakup musi jednak spełnić jeszcze dwa warunki: powinien być dostępny na przedświątecznej wyprzedaży albo z rabatem lub w promocji. Dla nieco ponad 22 proc. badanych kluczowa przy wyborze dla bliskich będzie cena. Niemal tak samo dużo Polaków deklaruje, że w prezencie kupi mniej, ale za to skupi się na produktach i usługach z wyższą jakością.
Obdarować Polacy planują przede wszystkim rodzinę (98 proc.), 40 proc. na liście odbiorców prezentów umieszcza także swoich przyjaciół. Dalszą rodzinę obdaruje już tylko 12 proc., a kolegów z pracy jednie 11 proć.
Inspiracji na zakup prezentów Polacy będą szukać w galeriach handlowych i podczas rozmów ze znajomymi. Większość Polaków (57 proc.) pozostawi zakup prezentów na okres przedświąteczny, a niewielki odsetek (6 proc.) nawet
na dzień przed wigilią lub też samą wigilię.
To co Polacy chcą podarować nie zawsze pokrywa się z tym co chcieliby dostać. Tak jest szczególnie w przypadku kosmetyków i książek a także elementów wyposażenia mieszkania. Wiele osób deklaruje chęć podarowania takich prezentów, chociaż nie tak samo wieli chciałoby takie upominki otrzymać. Całkowicie odwrotna sytuacja jest z pieniędzmi. Tych, raczej nie chcemy dawać zamiast prezentu (12 proc.), ale za to chcielibyśmy je dostać (28 proc.).
I tak wśród najbardziej pożądanych prezentów świątecznych wśród kobiet pozostają kosmetyki i perfumy (51 proc.), odzież, obuwie, galanteria (40 proc.), biżuteria i zegarki (36 proc.). Mężczyźni pozostają zdecydowanie bardziej pragmatyczni i pod choinką najchętniej znaleźliby po prostu pieniądze (35 proc.). W drugiej kolejności książki (32 proc.) i wreszcie odzież, obuwie, galanterię (25 proc.).
Polacy deklarują za świąteczne prezenty planują zapłacić z bieżących środków (61,7 proc.). Tylko nieco ponad 11 proc. ankietowanych chce skredytować swoje wydatki. I tak wśród z nich w większości znajdują się ci, którzy skorzystają z karty kredytowej (9,4 proc.), tylko 0,9 proc. z kredytu zaciągniętego w banku, a 0.8 proc. pieniądze pożyczy od rodziny.
Badania „Strategia zakupowe Polaków” Citi Handlowy zrealizował we współpracy z ARC Rynek i Opinia.