Produkty strukturyzowane napędzają rynek UFK

W ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku klienci wpłacili do ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych mających formę produktu strukturyzowanego blisko +0,7 mld zł netto. Cały rynek UFK pozyskał w tym czasie +1,9 mld zł nowego kapitału.

Wyraźnie rośnie popularność tych rozwiązań w ostatnich latach. Saldo wpłat i wypłat osiągnięte w I półroczu tego roku było o blisko 60% wyższe niż w całym 2010 roku, kiedy wyniosło +435 mln zł i ponad 3-krotnie wyższe niż w 2009 roku.

Produkty strukturyzowane dają nabywcom możliwość uzyskania stopy zwrotu uzależnionej od zmian aktywów bazowych (takich jak indeksy giełdowe, akcje wybranych spółek, kursy walutowe, surowce, czy nawet fundusze inwestycyjne) przy określonej ochronie zainwestowanego kapitału. Przez kilka lat najważniejszym graczem na tym rynku była TUnŻ Warta, która w I pierwszej połowie tego roku zaoferowała 3 fundusze w formie tzw. struktury, przy czym do 2: Solidny Pakiet i Wschodzące Potęgi pozyskała łącznie ponad +70 mln zł (wartość sprzedaży 3-go produktu będzie widoczna dopiero w drugiej połowie roku). Ponieważ w tym samym czasie 2 produkty zakończyły działalność i dodatkowo część klientów wycofała środki z trwających inwestycji, łączne saldo wpłat i wypłat do produktów strukturyzowanych oferowanych przez Wartę wyniosło -40 mln zł.

Rolę lidera na tym rynku zdecydowanie przejmuje Europa TUnŻ, która każdego miesiąca uruchamia kolejne produkty na potrzeby kilku dystrybutorów, takich jak Noble Bank, Open Finance, czy Wealth Solutions. Są to fundusze z ochroną kapitału, utworzone na czas określony, od których zyski zależą od zachowania konkretnego aktywa. Do blisko 30 nowouruchomionych w I połowie br. funduszy kapitałowych klienci wpłacili netto ponad +0,5 mld zł, co w połączeniu z kilkudziesięcioma mln zł dopłaconymi do wcześniej tworzonych funduszy daje kwotę bliską +0,6 mld zł. W pierwszej połowie 2011 roku największą popularnością cieszyła się trzecia i czwarta edycja 4-letniej inwestycji „Enterprise”, a także trzecia edycja 20-letniej inwestycji „Nature Premium”. Produkty te oferowane były w Noble Banku i Open Finance i do każdego z nich klienci wpłacili grubo powyżej +70 mln zł.

Drugim ubezpieczycielem liczącym się w pierwszej połowie tego roku na tym rynku było TU Allianz Życie Polska. Towarzystwo to wspólnie z Getin Bankiem oferowało klientom kolejne edycje trwającej ponad 20 lat inwestycji Lucro. Jest to produkt, który wymaga regularnych wpłat, w którym na początku inwestycji trzeba wpłacić 20% kapitału, a resztę wpłaca się przez kolejne lata. Najważniejszą cechą produktu jest fakt, iż na zysk od samego początku pracuje całość kapitału (pomniejszona o opłaty administracyjne). Konstrukcja produktu zapewnia, iż na koniec inwestycji klient w całości ją odzyska wraz z premią, której wysokość zależy od realizacji konkretnego scenariusza. Do 6 nowouruchomionych produktów klienci wpłacili ponad +100 mln zł. Suma wpłat i wypłat do wszystkich produktów strukturyzowanych tego ubezpieczyciela była nieznacznie wyższa.

Kolejnym ubezpieczycielem, który jest aktywny we współpracy w tworzeniu produktów strukturyzowanych w formie UFK jest Ergo Hestia TUnŻ. W pierwszej połowie tego roku ubezpieczyciel ten współtworzył 2 edycje produktu „Agro Koszyk Plus” na potrzeby Alior Banku. W obu edycjach, klienci zainwestowali po ponad +30 mln zł. Bilans sprzedaży dla wszystkich produktów tego ubezpieczyciela, czyli również tych, które zostały uruchomione w poprzednich latach, przekroczył w I połowie tego roku +60 mln zł.

 

W sumie na koniec czerwca 2011 roku wartość aktywów zgromadzona w ubezpieczeniowych funduszach kapitałowych mających formę produktu strukturyzowanego wynosiła 1,9 mld zł, w porównaniu do 1,1 mld zł na koniec 2010 roku. Bardzo dobra sprzedaż produktów w Europie TUnŻ sprawiła, iż towarzystwo to stało się liderem na tym rynku, w którego produktach klienci zgromadzili ponad 0,9 mld zł. Na drugą pozycję spadła TUnŻ Warta z 0,5 mld zł. Wartość aktywów funduszy oferowanych w formie tzw. struktury w Ergo Hestia TUnŻ wyniosła natomiast 0,3 mld zł.

Źródło: Analizy Online