Profil zaufany zatwierdzimy w bankowości internetowej. W PKO BP ruszyły testy nowego rozwiązania

Kilka miesięcy temu pisałem, że wkrótce klienci PKO BP będą mogli potwierdzać profil zaufany do e-administracji z poziomu bankowości internetowej. Testy rozwiązania już trwają. Usługa powinna zostać udostępniona klientom jeszcze w tym miesiącu.

Profil zaufany to cyfrowy podpis, którym można autoryzować oświadczenia składane w systemie ePUAP. Posiada go niewiele osób, bo procedura jego uzyskania jest uciążliwa. Po założeniu konta na platformie, należy się udać do urzędu lub placówki bankowej. Tam urzędnik weryfikuje tożsamość petenta i aktywuje jego profil zaufany.

Kilka miesięcy temu wspominałem, że wkrótce klienci banków zyskają nową możliwość potwierdzania profilu zaufanego. Autoryzację będzie można przeprowadzić bezpośrednio w systemie bankowości internetowej. Usługa zostanie udostępniona na początek klientom PKO Banku Polskiego. Już teraz na stronie logowania do ePUAP znajdziemy link „Zaloguj za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości”. Kiedy go wybierzemy, trafiamy na stronę, gdzie do wyboru mamy dwie marki: PKO BP i Inteligo. Opcja zatwierdzania tożsamości jest jednak dostepna na razie tylko dla testerów. 

 

 

– W tej chwili razem z Ministerstwem Cyfryzacji prowadzimy pilotaż usługi. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym miesiącu będzie dostępna dla klientów – mówi Magdalena Lejman z biura prasowego PKO BP. – W iPKO i Inteligo w zakładce e-Urząd będzie można założyć Profil Zaufany, a potem korzystać z niego w serwisach poszczególnych urzędów – wyjaśnia.

Będzie to już kolejna usługa łącząca usługi bankowości elektronicznej z e-administracją. Ważnym testem dla systemów bankowych było kwietniowe wdrożenie obsługi wniosków o świadczenie 500 plus. Później udało się też udostępnić możliwość logowania za pomocą loginów i haseł bankowych do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). W planach są kolejne projekty, m.in. stworzenie cyfrowego dowodu tożsamości (eID).