Projekt „Od IKO do BLIKA” najlepszą innowacją w płatnościach na świecie

Współdziałanie konkurentów, dalekosiężna wizja oraz zdolność samodzielnego tworzenia nowoczesnych rozwiązań – oto najważniejsze powody, dla których bankowcy z całego świata uznali projekt przekształcenia mobilnej aplikacji IKO, stworzonej przez PKO Bank Polski, w rynkowy standard płatności BLIK, za najlepszą innowację w płatnościach. Dziś z BLIKA korzysta milion klientów czołowych banków w Polsce, które razem dalej rozwijają system. Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się 28 października 2015 r. w Amsterdamie.

Prestiżowy konkurs „Distribution&Marketing Innovation in Retail Financial Services” odbywa się już po raz trzeci. Jego organizatorem jest Efma – organizacja skupiająca ponad 3,3 tys. instytucji finansowych z ponad 130 krajów oraz Accenture, firma świadcząca usługi z zakresu konsultingu, nowoczesnych technologii i outsourcingu. W konkursie nagradzane są najlepsze i najbardziej innowacyjne projekty w obszarze detalicznych usług finansowych oraz marketingu na świecie.

Do konkursu zgłoszonych zostało 500 projektów z 200 banków z 59 krajów z całego świata. Projekty są oceniane w 10 kategoriach przez komisję konkursową, składającą się z kilkudziesięciu członków zarządów największych banków detalicznych na świecie, a także w głosowaniu internetowym przez członków organizacji. W kategorii Best Innovation in Payments zwyciężył projekt „Od IKO do BLIKA”, pokonując 52 konkurentów.

– Jesteśmy dumni, że stworzona przez PKO Bank Polski innowacja, dzięki współpracy z czołowymi bankami w Polsce, mogła stać się rynkowym standardem płatności mobilnych docenionym dziś przez specjalistów z całego świata. Współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów w Polsce. BLIKA doceniają też sami klienci – o czym świadczy rosnąca liczba użytkowników. Od początku wierzyliśmy, że to rozwiązanie odniesie sukces – mówiZbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

– Nagroda, przyznana przez autorytety rynku finansowego to docenienie naszej, wspólnej pracy, którą włożyliśmy we drożenie otwartego systemu płatności mobilnych BLIK na bazie doświadczeń rozwiązania IKO. To dla nas wielki dzień, zwłaszcza, że głosowali na nas przedstawiciele branży bankowej i finansowej z całego świata. Wraz z naszymi partnerami chcemy dalej rozwijać i popularyzować BLIKA, jako funkcjonalną, wygodną, bezpieczną i powszechną metodę płatności. To dopiero początek, ale liczę na to, że konsekwentnie i systematycznie będziemy powiększali sieć naszych partnerów, zarówno wśród banków-wydawców, jak i firm, zapewniających rozwój sieci akceptacji – mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności.

BLIK, który wyrósł z aplikacji IKO, przygotowanej przez PKO Bank Polski, w ciągu niespełna roku stał się pierwszym, powszechnym systemem płatności mobilnych w Polsce. Ma on obecnie ponad 1 milion użytkowników i od początku swojego istnienia (od lutego br.) dokonano nim ponad 1 milion transakcji. System ma charakter powszechny i otwarty, co oznacza, że na zasadzie dobrowolności mogą do niego przystępować inne banki. Założycielami Polskiego Standardu Płatności są: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski. Jeszcze w tym roku do systemu jako partnerzy przystąpią kolejne banki, m.in. Getin Bank i neoBank.

Aby skorzystać z BLIKA wystarczy odnaleźć go w aplikacji mobilnej dowolnego z banków – założycieli systemu. Dokonując zakupu należy wybrać BLIK jako formę płatności, wpisać jednorazowy, sześciocyfrowy kod na terminalu czy komputerze i zaakceptować go na swoim telefonie. Dziś korzysta z BLIKA ponad milion klientów tych banków, płacąc w ponad 130 tys. terminali płatniczych w sklepach stacjonarnych, kawiarniach i lokalach usługowych oraz w sklepach internetowych czy wypłacając gotówkę z ponad 12,5 tys. bankomatów.