Proponują „leasing z tarczą”. Chcą przekonać branżę do nowego rozwiązania

W ostatnim czasie koszty obsługi kredytów i leasingu znacząco wzrosły. Z jednej strony jest to efekt rosnących stóp procentowych, z drugiej drożejących samochodów. W obliczu rynkowej niepewności, firma Carmsile we współpracy z VEHIS proponują tzw. leasing z tarczą. Przekonują, że dzięki ich rozwiązaniu przedsiębiorcy i osoby prywatne będą mogły kupić samochód bez obaw, że nie udźwigną podjętych zobowiązań.

Łukasz Domański, prezes Carsmile (z lewej) oraz Michał Knitter, wiceprezes Carsmile (z prawej). Fotograf: Łukasz Król

Carsmile i VEHIS to firmy działające na rynku leasingu oraz wynajmu samochodów. Z badania przeprowadzonego przez oba podmioty wynika, że przedsiębiorcy i konsumenci coraz bardziej odczuwają skutki pogorszenia sytuacji ekonomicznej. Takie wrażenie ma już 64 proc. Polaków. Tylko co czwarta ankietowana osoba nie doświadcza konsekwencji hamowania gospodarki. Wyniki te kładą się cnieniem na branżę leasingową, która w zakresie sprzedaży samochodów osobowych odnotowała w pierwszym półroczu 2022 r. wynik niższy o 11 proc. w skali roku.

Czym jest leasing z tarczą?

Firmy opracowały nowe rozwiązanie leasingowe dostępne nie tylko dla przedsiębiorców, ale też dla konsumentów. Ich zdaniem może ono dźwignąć rynek leasingowy i pomóc wyjść z impasu. Na czym polega „leasing z tarczą”? Opiera się on na trzech kluczowych założeniach: niska rata leasingu dzięki mechanizmowi wysokiego wykupu (50 proc.), prawo do zwrotu pojazdu i rezygnacji z umowy leasingu w dowolnym momencie oraz możliwości odstąpienia od wykupu auta.

– Leasing z tarczą umożliwia sfinansowanie zakupu auta bez ryzyka, że nabywca nie poradzi sobie z ciężarem raty, gdy pogorszy się jego sytuacja finansowa. Leasing z tarczą eliminuje poczucie niepewności – przekonuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Rata ma być niższa o 1/3

Przykładowo dla leasingu 3-letniego oznacza to możliwość ustanowienia wykupu na poziomie 50 proc. wartości auta, znacznie przekraczającego rynkową średnią. Tak wysoki wykup pozwala obniżyć miesięczna ratę o jedną trzecią: z 4 466 zł netto (wykup 10 proc.) do 3 026 zł netto dla samochodu o wartości 150 tys. zł.

Firmy przekonują, że nabywca auta, finansujący jego zakup leasingiem z tarczą nie będzie się musiał martwić, to, czy za wspomniane 3 lata będzie miał środki na wykup samochodu. Będzie bowiem mógł odstąpić od wykupu. Tradycyjny leasing nie daje takiej możliwości. Przegląd praktyk rynkowych pokazuje, że odstąpienie od wykupu, w szczególności, gdy została wybrana opcja maksymalna, może uruchomić bardzo kosztowną procedurę windykacyjną (np. opłata 1000 zł + koszty firmy windykacyjnej).

Może się też zdarzyć sytuacja, że firma leasingowa zażąda zwrotu auta, następnie je sprzeda, a różnicę w cenie w stosunku do wartości wykupu będzie musiał pokryć leasingobiorca. – Jedynym warunkiem, jaki stawiamy w przypadku odstąpienia od wykupu auta w przypadku leasingu z tarczą jest to, aby samochód nie był zniszczony – wyjaśnia Ireneusz Meller, członek zarządu VEHIS.

Zakończenie umowy w dowolnym momencie

Użytkownik będzie też mógł zwrócić pojazd i zakończyć umowę w dowolnym momencie. W przypadku tradycyjnego leasingu, rozwiązanie umowy przed terminem wiąże się z konsekwencjami finansowymi i zwykle możliwe jest dopiero po 2 latach trwania kontraktu. Przykładowa prowizja z tego tytułu może wynieść 750-2200 zł netto. Firma leasingowa może też zażądać całkowitej spłaty zadłużenia.

Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar

Sytuacja na rynku motoryzacyjnym jest trudna. Od dwóch lat branża działa w niestabilnym środowisku, a klienci w coraz większym stopniu niepewnie patrzą w przyszłość. Z jednej strony widzimy mnóstwo problemów związanych z produkcją aut co przekłada się na ich dostępność na rynku, a także wzrost cen, z drugiej zaś odkładanie w czasie decyzji o zakupie, czy też wynajmie pojazdu do momentu, kiedy ryzyko finansowe zostanie ograniczone do minimum. Idea leasingu z tarczą jest rozwiązaniem, które wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku i może ułatwić podejmowanie decyzji. Obawa o brak w skrajnym przypadku możliwości dalszego finansowania zakupu samochodu i konsekwencji z tym związanych, dla wielu stanowi barierę nie do pokonania. Relatywnie niski poziom rat oraz możliwość zwrotu auta, w momencie braku możliwości dalszego płacenia rat ogranicza ryzyko do minimum, ułatwiając finalnie decyzję o zakupie auta. Leasing z tarczą to idea warta uwagi.