Kim są bankowi rzecznicy prasowi? Nie robiliśmy dokładnej statystyki, ale dość duża część z nich parała się w przeszłości dziennikarstwem. Inni, zwłaszcza ci młodsi przechodzą bezpośrednio z agencji PRowych, gdzie szlifowali swoje umiejętności. Trzecia grupa to awanse wewnętrzne. Wszystkie te grupy znają zatem warsztat, mają lekkie pióro, a i co ważne – kontakty w środowisku dziennikarskim. Zwykło się też do tej pory stwierdzać, że kiedy już raz się weszło do tego ogródka, nie ma już z niego powrotu do dziennikarstwa. I rzeczywiście – o ile znamy przejścia z różnych gazet do banków, to w odwrotną stronę już raczej nie. Rynek rzeczników bankowych nie jest też znowu taki duży jakby się zdawało. Dobrych fachmanów, znających się na rzeczy nie jest dużo – podobnie jak i dziennikarzy, którzy potrafią napisać coś więcej, niż tylko bazując na treściach przekazywanych przez banki. Z drugiej strony – rzecznik to jednak w jakimś stopniu twarz banku – przynajmniej dla mediów i inwestorów. Dlatego jeśli odchodzi z banku, zwłaszcza dużego, praktycznie zawsze musi się pożegnać na jakiś czas z bankowością. Losy byłych rzeczników są różne – zakładają własne agencje PR czy przechodzą do dużych firm o innym profilu działalności. Można jednak powiedzieć, że wraz z ich odejściem w jakiś sposób ginie też posiadany zasób doświadczenia w tej jakże specyficznej branży, gdzie przecież tyle zależy od osobistych relacji z dziennikarzami. Niejeden kryzys został zażegnany jeszcze w zarodku, właśnie dzięki takim znajomościom. Sprawdza się to nawet teraz, w erze tabloidów. Taka „kwarantanna” rzeczników była dość dziwna. Z tego też względu warto zwrócić uwagę na ciekawy transfer w branży bankowego PRu. O ile płynne przejście fachowców z jednego do drugiego banku jest chlebem powszednim, to chyba po raz pierwszy mamy do czynienia z przejściem rzecznika prasowego jednego banku do konkurencji. Od 1 września rzecznikiem prasowym GE Money Banku zostanie Aleksandra Kwiatkowska, dotychczasowa rzeczniczka Raiffeisen Bank Polska. GE do tej pory nie miał rzecznika i wspomagał się zewnętrzną agencją PR. Sam Raiffeisen ma już kandydata na zwalniane przez A. Kwiatkowską stanowisko. Być może nadszedł ciekawy czas, kiedy to duże banki będą szukały osób na takie stanowisko nie tylko wśród dziennikarzy i pracowników agencji PRowskich, ale także w konkurencyjnych bankach? Zobaczymy – w końcu została przełamana jakaś dotychczas obowiązująca w branży bariera…
Aleksandra Kwiatkowska jest rzecznikiem prasowym Raiffeisen Bank Polska S.A. od 1998 roku. Kieruje także Biurem Public Relations, które zajmuje się kształtowaniem wizerunku banku i komunikacją wewnętrzną. Wcześniej przez 6 lat pracowała w agencji Burson-Marsteller Public Relations/Public Affairs, zajmując się PR korporacyjnym dla międzynarodowych firm farmaceutycznych i FMCG. Ukończyła anglistykę na Uniwersytecie Warszawskim, studiowała również zarządzanie i marketing na SGH, a także brała udział w licznych kursach i szkoleniach z zakresu PR i zarządzania. Mężatka, dwoje dzieci, interesuje się socjolingwistyką, lubi wycieczki górskie.