Jakość usług medycznych, realizowanych w ramach polis, zależy przede wszystkim od doboru odpowiednich usługodawców. Dzięki współpracy z profesjonalnymi firmami assistance, ubezpieczyciele mogą zapewnić fachową opiekę swoim klientom na terenie kraju i za granicą.
Firmy assistance, aby moc realizować pomoc w dla klientów ubezpieczyciela, muszą współpracować ze starannie dobranymi partnerami medycznymi. Na polskim rynku istnieją setki takich usługodawców, niestety bardzo niewielka grupa jest w stanie zagwarantować jakość usług na odpowiednim poziomie. Z drugiej strony, liderzy polskiego rynku swoim profesjonalizmem dorównują firmom z innych krajów.
„Podczas budowania sieci usługodawców medycznych odwiedziliśmy setki firm, z którymi chcieliśmy nawiązać współpracę, ale tylko niewielki odsetek z nich spełniał nasze, ściśle określone wymagania. Zależało nam na doborze wiarygodnych parterów, którzy zagwarantują – klientom współpracujących z nami firm ubezpieczeniowych – najwyżej jakości opiekę medyczną” – mówi Michał Bembenista Dyrektor Departamentu Sieci Usługodawców w Inter Partner Assistance Polska S.A. – „Udało nam się wyselekcjonować partnerów, których wyposażenie robi wrażenie zarówno na lekarzach i ratownikach w Polsce, jak i za granicą. Karetki naszych polskich usługodawców wielokrotnie spotkały się z uznaniem służb medycznych z Europy Zachodniej. Nasz rynek usługodawców medycznych wciąż się kształtuje, ale już widać, że zmiany idą w dobrym kierunku”.
Sieć usługodawców Inter Partner Assistance to firmy rozprzestrzenione po całym kraju. Ich lokalizacja jest dokładnie przemyślana, gdyż ma umożliwić jak najszybsze dotarcie do miejsc, w których wypoczywają nasi rodacy. Najwięcej partnerów jest więc w południowej i zachodniej części kraju. Partnerzy medyczni firmy są w stanie w godzinę zorganizować wyjazd za granicę, tak aby przetransportować polskiego ubezpieczonego do kraju z Włoch, Hiszpanii, Chorwacji i czy innych państw.
„Transport medyczny jest jednym z elementów całego procesu pomocy ubezpieczonemu, którego za granicą spotkały problemy ze zdrowiem. W dobrej firmie assistance dyżuruje personel medyczny, który stale monitoruje proces udzielania pomocy medycznej polskim turystom. Pozostaje także w kontakcie ze współpracującymi placówkami medycznymi i wraz z nimi podejmuje decyzje, co do dalszego postępowania medycznego.” – wyjaśnia Michał Bembenista z Inter Partner Assistance Polska S.A.
„Decyzja o podjęciu repatriacji lub też kontynuowaniu leczenia w zagranicznej placówce jest uzależniona przede wszystkim od stanu poszkodowanego. Najważniejsze jest jego zdrowie i bezpieczeństwo. Kolejnymi czynnikami jest komfort, a dopiero potem kwestie związane z finansami. Kontrola kosztów leczenia to również domena firmy assistance, która dzięki wykwalifikowanej kadrze medycznej, sieci sprawdzonych placówek medycznych za granicą, jest w stanie ocenić zasadność podjętych czynności medycznych i uchronić ubezpieczyciela od niepotrzebnych wydatków.”
Specjalistyczne, ratownicze, transportowe
Do transportu medycznego wykorzystywane są karetki medyczne trzech kategorii. Pierwsza z nich to ambulanse specjalistyczne, druga to ambulanse ratownicze, ostatnią kategorię stanowią karetki transportowe. Ekipy medyczne, realizujące repatriacje wymienionymi środkami transportu, są w stałym kontakcie z działem operacyjnym firmy assistance.
„Ambulanse specjalistyczne wyposażone są w najbardziej zaawansowany sprzęt, który pozwala przewozić chorych w najcięższym stanie, będących pod stałą opieką lekarską. Ambulanse ratownicze wyposażone są w podstawowy sprzęt medyczny i ratowniczy – służą one do transportu pacjentów w stanie ciężkim i średnim. Od kondycji pacjenta uzależnione jest to, czy w zespole transportującym chorego karetką tej kategorii podróżuje lekarz, czy tez sam ratownik. Pacjentów w najlżejszym stanie przewozi się karetkami transportowymi, które na wyposażeniu mają wyłącznie podstawy sprzęt ratowniczy i potrzebne leki. W zależności od potrzeb transportu, w karetce tego typu może podróżować ratownik lub zwykły opiekun.” – wyjaśnia Michał Bembenista z Inter Partner Assistance Polska S.A.
Innowacją, wprowadzoną w zeszłym roku przez Inter Partner Assistance Polska jest wykorzystywanie – do transportu pacjentów w najlżejszym stanie – komfortowych vanów, przystosowanych do transportu medycznego. W przypadku pacjentów, którzy nie potrzebują noszy, takie rozwiązanie może zapewnić im znacznie wyższy komfort podróży. Pojazdy te dają większą swobodę – pacjent może wygodnie siedzieć lub się położyć. Jest to bardzo istotne, ponieważ powrót do kraju może trwać wiele godzin. Wprowadzenie przez Inter Partner Assistance tego rodzaju środka transportu przekłada się także na korzyści dla ubezpieczyciela. Mowa tu o obniżeniu kosztów, gdyż ubezpieczyciel nie musi płacić za transport w pełni wyposażoną karetką.
„Podstawowe wyposażenie kartek jest zdefiniowane ustawowo. Jednak usługodawcy medyczni, którym zależy na stałej pracy z firmami assistance i realizowaniu na ich zlecenie opieki medycznej dla klientów największych ubezpieczycieli, stale podwyższają poziom wyposażenia” – podkreśla ekspert Inter Partner Assistance.
Wśród innowacji, wprowadzonych przez firmy współpracujące na stałe z Inter Partner Assistance, pojawiły się już takie rozwiązania jak nosze pneumatyczne, a także nosze dla pasażerów o masie przekraczającej 250 kilogramów. Firmy te wyposażają również pojazdy w odtwarzacze DVD. Wszystko po to aby podróż, trwająca często nawet ponad 20 godzin, przebiegła jak najbardziej komfortowo. Z myślą o najmłodszych pacjentach karetki wszystkich usługodawców Inter Partner Assistance Polska zostały ostatnio wyposażone w misie pluszowe.
„Pomysły na zwiększenie standardu transportu poszkodowanych przychodzą od samych usługodawców. ” – mówi Michał Bembenista z Inter Partner Assistance. „Nawet tak odważny pomysł jak zakup ambulansów z napędem na cztery koła do transportu medycznego w warunkach zimowych pochodzi właśnie od usługodawców. Naszym partnerom zależy na utrzymaniu stałej współpracy z Inter Partner Assistance, ponieważ gwarantujemy im wysoką liczbę zleceń w ramach kontraktów z najbardziej prestiżowymi firmami ubezpieczeniowymi”.
Największe zapotrzebowanie na drogowy transport medyczny Inter Partner Assistance Polska odnotowuje w sezonie zimowym. Wtedy to Polacy wypoczywają w europejskich regionach górskich np. w Alpach. W okresie ferii i wzmożonych wyjazdów na narty 99% repatriacji realizowanych jest przy pomocy transportu drogowego. Jednak już w wakacje większość transportów medycznych realizowanych jest drogą lotniczą.
Tam gdzie karetka nie może
W przypadku medycznego transportu lotniczego procedury są identyczne, jak w przypadku transportu karetką. Repatriacja drogą powietrzną prowadzona jest, gdy drogowy transport medyczny jest niemożliwy ze względu na miejsce pobytu, lub gdy podróż karetką może okazać się zbyt męcząca dla beneficjenta (np. z odległych zakątków Hiszpanii).
„Lotniczy transport medyczny może przybrać różne formy, w zależności od stanu zdrowia poszkodowanego, jak i dostępności połączeń rejsowych w miejscu zdarzenia” – mówi Michał Bembenista z Inter Partner Assistance. – „W trudnych przypadkach ubezpieczonych transportuje się tzw. air ambulansem, który zapewnia najlepsze warunki medyczne i pozwala przetransportować chorego z mniej dostępnych zakątków świata. W tym zakresie współpracujemy z usługodawcą niemieckim, którego flota umożliwia szybki wylot po poszkodowanego oraz loty bez międzylądowań nawet do tak odległych krajów jak Indie.”
Transport lotniczy chorego odbywa się jednak najczęściej przy wykorzystaniu samolotów rejsowych. W zależności od przypadku montowane są tam nosze lotnicze (stretcher), lub wykorzystywane jest miejsce w klasie biznes, umożliwiające wyprostowanie nóg i położenie chorego w odpowiedniej pozycji. W zależności od stanu poszkodowanego podróżuje on z lekarzem, ratownikiem lub zwykła asystą.
„W przypadku repatriacji samolotami rejsowymi współpracujemy z bardzo mocno wyspecjalizowanymi usługodawcami.” – mówi Sebastian Tomasz Ochenduszka, Dyrektor Medyczny w Inter Partner Assistance Polska S.A.- „Oni są zawsze gotowi do wylotu, mają gotowe wizy i znają języki obce, które umożliwiają im porozumienie się z każdym lokalnym pracownikiem medycznym. Nasi usługodawcy przylatują na miejsce zawsze dzień przed rozpoczęciem transportu medycznego, osobiście sprawdzają stan zdrowia poszkodowanego i dopinają wszystko na ostatni guzik.”
Lekarze Inter Partner Assistance wielokrotnie brali udział w wyjątkowo skomplikowanych akcjach transportowych. Kiedy okazuje się, że transport chorego nie może odbyć się ani drogą lądową, ani lotniczą, specjaliści assistance szukają alternatywnych rozwiązań.
Certyfikat potwierdzający skuteczność
Doświadczenie i eksperckość firmy Inter Partner Assistance potwierdza m.in. certyfikat uprawiający do działania w wojewódzkich sztabach kryzysowych. Członkowie sztabu kryzysowego uzyskali go podczas szkolenia zorganizowanego przez Instytut Ratownictwa Medycznego. Było ono skierowane do członków służb ratowniczych i dotyczyło zasad, procedur i mechanizmów działań ratunkowych w czasie sytuacji kryzysowych. Zespół Inter Partner Assistance, który wziął udział w szkoleniu, odpowiada na co dzień za organizację pomocy w sytuacjach kryzysowych w Polsce i za granicą, w tym również za organizację pomocy w wypadkach masowych. Eksperci Inter Partner Assistance brali także udział w Mistrzostwach Polski w Ratownictwie Medycznym. Potwierdzenie kompetencji i profesjonalizmu przez publiczne służby ratownicze jest dużym wyróżnieniem w branży.
Informacji na temat ubezpieczeń szukaj w sekcji Ubezpieczenia Portalu Bankier.pl
Źródło: Multi Communications