Mastercard zaprezentował wyniki drugiej odsłony badania „Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie”, która dotyczy korzystania z firmowych kart płatniczych. Z badania wynika, że polskie MŚP do rozliczeń z partnerami biznesowymi i płatności realizowanych przez pracowników coraz częściej korzystają z instrumentów bezgotówkowych, takich jak przelewy i karty płatnicze.
W biznesie królują przelewy i karty
Rosnące znaczenie kart płatniczych widać w rozliczeniach, jakie przedsiębiorcy prowadzą ze swoimi dostawcami. Już ponad co trzeci (34%) ankietowany w badaniu Mastercard uiszcza tego typu płatności za pomocą firmowej karty. Najczęściej wybieraną przez przedsiębiorców formą jest natomiast przelew z firmowego konta (74%), a 30% wciąż preferuje gotówkę.
Bezgotówkowe formy płatności sprawdzają się też przy opłacaniu bieżących kosztów związanych z prowadzeniem działalności, takich jak czynsz, rachunki za media itp. Co piąty ankietowany (20%) używa do tego celu karty płatniczej, zaś najczęściej wskazywaną odpowiedzią jest ponownie opłacanie faktur przelewem (58%).
Liczą się szybkie i wygodne rozliczenia
Przedsiębiorcy zapytani o największe korzyści firmowych kart płatniczych najczęściej wskazywali na prostotę (47%), która wiąże się z tym, że płaci się nimi łatwiej niż poprzez bankowość internetową. Ponadto płatności kartą pozwalają oszczędzić czas poświęcany na chodzenie do bankomatu. Kolejną zaletą wskazywaną przez ankietowanych jest bezpieczeństwo (38%), rozumiane jako minimalizowanie ryzyka kradzieży i oszustw, a dalej transparentność (26%), czyli możliwość prostej weryfikacji wydatków, zarówno własnych, jak i tych dokonywanych przez pracowników. Wiąże się to z większą kontrolą ponoszonych kosztów (23%), na którą również wskazali ankietowani w badaniu Mastercard.
Firmowe wydatki bezpieczne i pod kontrolą
Karta firmowa to wygoda zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Umożliwia realizowanie płatności w każdej walucie, co sprawdza się w przypadku podróży służbowych. Pracodawca ma natomiast wgląd do historii płatności swoich pracowników. Jednocześnie większość kart jest ubezpieczona, a poprzez możliwość szybkiego zastrzeżenia karty, skutki jej utraty są mniejsze niż strata gotówki. Inną przydatną cechą jest możliwość ustalania limitów transakcyjnych, co może stanowić ważny element kontroli wydatków.
Jeszcze większe możliwości dają małym i średnim przedsiębiorcom karty kredytowe, głównie za sprawą pomocnych limitów kredytowych. Stanowią one dodatkowe źródło finansowania bieżących wydatków firmy, wspierając jej płynność finansową, na przykład gdy firma czeka na zapłatę z odroczonym terminem płatności i ma do sfinansowania pilny wydatek.
„Średnio polscy przedsiębiorcy pracują około 50 godzin w tygodniu , co można porównać z sześciodniowym tygodniem pracy. Wobec braku wolnego czasu, w swoim biznesie potrzebują korzystać z rozwiązań szybkich, wygodnych i prostych. Te z kolei gwarantują usługi cyfrowe, takie jak bankowość elektroniczna czy mobilna, ale także płatności bezgotówkowe, które ułatwiają przedsiębiorcom prowadzenie działalności” – mówi Damian Zieliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Mastercard Europe.
MŚP świadome swojej roli
Z badania Mastercard ponadto wynika, że mali i średni przedsiębiorcy uważają się za osoby włączone finansowo (72%), posiadające pełny dostęp do usług finansowych. Chętnie korzystają oni z cyfrowych rozwiązań i można ich uznać za nowoczesnych, idących z duchem czasu. Jednocześnie przedsiębiorcy dobrze rozumieją swoją rolę w gospodarce. Niemal 2/3 ankietowanych (64%) jest zdania, że MŚP są motorem wzrostu gospodarczego kraju, zaś niemal połowa (47%), że grają kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy. Połączenie istotnej roli MŚP oraz ich otwartości i dostępu do nowoczesnych usług finansowych to dobry prognostyk dla wzrostu gospodarczego. Efektywne rozwiązania dla przedsiębiorstw, takie jak płatności bezgotówkowe, pomagają bowiem ten wzrost przyspieszyć.
Obrót bezgotówkowy zyskuje na znaczeniu w sektorze MŚP nie tylko w rozliczeniach między przedsiębiorstwami. Coraz więcej właścicieli punktów handlowych i usługowych udostępnia możliwość płatności kartą swoim klientom, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom. W poprzedniej odsłonie badania Mastercard pt. „Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie” z listopada 2018 r. niemal połowa (49%) ankietowanych przedsiębiorców zauważyła, że w ciągu ostatniego roku liczba transakcji dokonywanych przez klientów kartą wzrosła. Dla co piątego ankietowanego w badaniu Mastercard (21%) płatności kartą stanowią 40-60% obrotów firmy w miesiącu, a u co trzeciego (33%) sięgają 21-40%.