Przelewaj na telefon w IKO i zgarnij 10 złotych

Od 3 do 30 listopada w PKO Banku Polskim trwa promocja, w ramach której można zyskać 10 złotych za dokonanie dwóch przelewów na numer telefonu w aplikacji IKO. Celem akcji jest popularyzacja wygodnej i bezpiecznej formy natychmiastowych przelewów, a także aktywizacja klientów, którzy dotychczas z tej usługi nie korzystali.


W promocji „Przelewaj na telefon” mogą wziąć udział klienci, którzy ukończyli 13 lat i posiadają konto osobiste w PKO Banku Polskim lub Inteligo, a w 2016 roku nie dokonywali jeszcze przelewów na numer telefonu w aplikacji IKO. Jeśli pomiędzy 3 a 30 listopada wykonają dwa takie przelewy, każdy na minimum 5 złotych, PKO Bank Polski zwróci na ich konto premię w wysokości 10 złotych. Premiowane będą zarówno wewnętrzne przelewy IKO na numer telefonu (w ramach PKO Banku Polskiego i Inteligo), jak i przelewy zewnętrzne w ramach międzybankowego systemu BLIK. Każdy klient biorący udział w promocji może zostać nagrodzony tylko raz. O przyznaniu premii decyduje kolejność spełnienia warunków określonych w regulaminie promocji. Bank przyzna łącznie 6 000 nagród i jest uprawniony do jednorazowego zwiększenia ich puli do 10 000.

– Forma, w jakiej dzisiaj natychmiastowe, międzybankowe przelewy na telefon BLIK funkcjonują w Polsce, jest już dojrzała, a przelewy niezwykle wygodne i bezpieczne dla klientów. Uważamy, że potencjał tej usługi jest dla rynku ogromny, dlatego poprzez naszą promocję chcemy przyczynić się do jej popularyzacji, a także zaktywizować tych użytkowników, którzy z różnych powodów jeszcze z niej nie korzystali – podkreśla Tomasz T. Owoc, ekspert w Biurze Kart i Płatności w PKO Banku Polskim.

Przelewy na telefon odbiorcy umożliwiają szybkie przekazywanie środków, bez potrzeby wpisywania 26-cyfrowego numeru rachunku bankowego – jest to forma przelewów P2P (ang. person to person), szczególnie przydatna na przykład do zwracania drobnych kwot za lunch, kawę czy bilet do kina.

Podczas wykonywania przelewu na numer telefon w IKO, aplikacja umożliwia wybranie numeru z kontaktów w telefonie lub wpisanie go ręcznie. W zależności od indywidualnych ustawień bezpieczeństwa użytkownika IKO, przelew na telefon może być każdorazowo uwierzytelniany kodem PIN do aplikacji. Numer telefonu odbiorcy przelewu nie musi należeć do użytkownika aplikacji IKO – wystarczy, aby miał on dowolną aplikację bankową obsługującą międzybankowe przelewy na telefon BLIK, a jego numer został zarejestrowany w tej aplikacji jako numer do odbierania tego typu przelewów w bazie BLIK (w aplikacji IKO można tego dokonać za pomocą kilku kliknięć w ustawieniach). Przelewy na telefon możliwe są obecnie między aplikacją IKO dla klientów PKO Banku Polskiego i Inteligo oraz aplikacjami Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego oraz mBanku. W przypadku, gdy odbiorca nie posiada ani aplikacji IKO, ani żadnej innej aplikacji obsługującej przelewy na telefon w systemie BLIK, użytkownik zostanie o tym poinformowany przed dokonaniem przelewu.

Zarówno wewnętrzne przelewy na telefon (czyli przekazywane do klientów PKO Banku Polskiego i Inteligo), jak i zewnętrzne przelewy na telefon w systemie BLIK (czyli te wysyłane do klientów posiadających aplikacje innych banków) trafiają do odbiorcy niemal natychmiast. Przelewy BLIK obsługiwane są przez Krajową Izbę Rozliczeniową za pośrednictwem systemu Express Elixir, dzięki czemu środki przekazywane do odbiorcy posiadającego konto w innym banku trafiają do niego w czasie liczonym w sekundach, niezależnie od sesji Elixir wykorzystywanych przy przelewach na numer rachunku bankowego. Przelewy na telefon są więc dostępne o każdej porze dnia i nocy, także w weekendy czy dni świąteczne.

Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej na przełomie marca i kwietnia 2016 roku, wykazały, że niespełna 40% osób korzystających aktywnie z bankowości elektronicznej słyszało kiedykolwiek o przelewach na numer telefonu. Dla tej grupy czynnikami zachęcającymi do korzystania z przelewów P2P są prostota (39%), całodobowa dostępność (35%) oraz szybkość (33%) usługi. Wśród barier związanych z dokonywaniem przelewów na numer telefonu znalazły się obawa o bezpieczeństwo transakcji i danych (po 57%), a także obawa przed pomyleniem numeru i przesłaniem pieniędzy niewłaściwej osobie (46%).