Przesiądź się na rower, a za 6 lat kupisz mieszkanie

Europejski Dzień bez Samochodu, obok innych akcji proekologicznych, jest doskonałą okazją do refleksji nad tym, jak codzienne drobne decyzje wpływają na środowisko i domowy budżet. Nawet pozornie niewielkie kwoty oszczędzane regularnie mogłyby w dłuższym okresie zbudować znaczny kapitał.

Jednym z takich kosztów nich są wydatki na samochód osobowy. Dla wielu osób maszyna ta jest zwykłym narzędziem pracy. Warto jednak pamiętać o kwotach, jakie ona pochłania – szczególnie biorąc pod uwagę, że osoby które tego dnia przesiądą się do komunikacji miejskiej nie będą musiały płacić za bilet m. in. w Białymstoku, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Katowicach, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Sosnowcu, Szczecinie, Trójmieście, Warszawie czy Wrocławiu.
.

Szacunkowe koszty związane z posiadaniem i użytkowaniem samochodu osobowego

Wyszczególnienie

Wydatki na przykładowy samochód osobowy*

Dziennie w przeliczeniu na jeden samochód

Dziennie w przeliczeniu na 5 mln aut

Koszt paliwa

17,8 zł

88 767 123 zł

Koszty serwisu

14,3 zł

71 506 849 zł

Szacunkowy koszt ubezpieczeń, parkingów, myjni, opłat drogowych i innych

4,1 zł

20 547 945 zł

Suma

36,2 zł

180 821 918 zł

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Autocentrum.pl, Eurotax, ipolisa.pl, PZPM

* dla Opla Astry 1.4 z 2005 roku, przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 18 tys. km

Mieszkanie po 6 latach pedałowania

Dziennie bowiem przeciętny użytkownik samochodu osobowego musi liczyć się z wydatkiem na poziomie 36,2 zł – wynika z szacunków Home Broker. W ciągu miesiąca rezygnacja z auta wiązałaby się z oszczędnością rzędu 1,1 tys. zł. Nawet po uwzględnieniu kosztu biletów okresowych komunikacji miejskiej oznacza to dodatkowy tysiąc w domowym budżecie. Roczna oszczędność z tytułu rezygnacji z samochodu osobowego pozwoliłaby więc na zakup przeszło 3 m kw. przeciętnego mieszkania w Łodzi, Bydgoszczy i Katowicach – wynika z danych Home Broker. W efekcie już 6 lat spędzonych za kierownicą roweru, a nie samochodu, mogłoby pozwolić na zaoszczędzenie kwoty niezbędnej do zakupu kilkunastometrowej kawalerki w tych miastach. Gorzej mieliby mieszkańcy Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Tam roczna kwota zaoszczędzona w wyniku rezygnacji z samochodu pozwoliłaby co najwyżej na zakup 2 m kw. mieszkania. Oszczędzanie na własne „cztery kąty” trwałoby tam o połowę dłużej niż w Łodzi, Bydgoszczy czy Katowicach. Trzeba jednak pamiętać, że cena metra mieszkania o niewielkiej powierzchni jest wyższa od średniej. W badanych miastach różnica wynosi przeciętnie 7%.

Powierzchnia mieszkania możliwa do nabycia za 12 tys. zł

Miasto

Średnia cena transakcyjna za ostatnie 12 mc

Powierzchnia możliwa do nabycia za 12 tys. zł (w m kw.)

Warszawa

8 110 zł

1,5

Kraków

6 708 zł

1,8

Wrocław

6 146 zł

2,0

Gdańsk

5 481 zł

2,2

Poznań

5 214 zł

2,3

Gdynia

5 213 zł

2,3

Lublin

4 815 zł

2,5

Rzeszów

4 733 zł

2,5

Kielce

4 645 zł

2,6

Toruń

4 551 zł

2,6

Białystok

4 450 zł

2,7

Szczecin

4 318 zł

2,8

Łódź

3 953 zł

3,0

Bydgoszcz

3 817 zł

3,1

Katowice

3 586 zł

3,3

Jak oszacowane zostały koszty utrzymania i użytkowania samochodu?

Pod uwagę wzięte zostały koszty paliwa, obowiązkowego ubezpieczenia OC, serwisu, myjni, opłat za parkingi itp. Trzeba bowiem pamiętać, że co prawda ceny paliw na stacjach przyprawiają niejednego użytkownika auta o zawrót głowy, ale zakup benzyny odpowiada często za mniej niż połowę kosztów posiadania i użytkowania auta. Czym jednak jeździ przeciętny mieszkaniec Rzeczpospolitej? Badania TNS OBOP pokazały, że na zakup samochodu przeciętny rodak wydał w 2010 roku 15,5 tys. zł. Informacje z portalu autocentrum.pl wskazywałyby, że bardzo często wybór nabywców pada na Opla Astrę. Na ocenę tego właśnie modelu składa się bowiem najwięcej opinii użytkowników wspomnianego serwisu. Zgodnie z danymi firmy Eurotax model ten z roku 2005 wyposażony w silnik 1,4 przejeżdża przeciętnie 18 tys. kilometrów rocznie. Wiązałoby się to z kosztem serwisu i paliwa na poziomie 11,7 tys. zł rocznie – wynika z danych udostępnianych przez portal autocentrum.pl. Do tego należałoby dodać jeszcze koszt ubezpieczenia, myjni, parkingów, które ostrożnie można oszacować na 1,5 tys. zł rocznie. Dzieląc te koszty na 365 dni, otrzymano wynik na poziomie 36,2 zł. Tyle właśnie mógłby teoretycznie zaoszczędzić przeciętny posiadacz auta rezygnując z jego użytkowania przez jeden dzień.

Rowerzysta z dwoma pokojami w stolicy

Trzeba jednak pamiętać, że około trzy na cztery nieruchomości są kupowane w Polsce z wykorzystaniem kredytu hipotecznego. Warto więc rozważyć, jaką jego kwotę można otrzymać przeznaczając zaoszczędzony tysiąc na obsługę długu. Przyjmując, że byłby on zaciągnięty w rodzimej walucie na okres 30 lat z oprocentowaniem na poziomie 5,9% można liczyć na 170 tys. zł od banku. Kwota ta wystarczy na zakup 21 m kw. przeciętnego mieszkania w Warszawie. W praktyce zakładany budżet może się okazać wystarczający nie tylko na stołeczną kawalerkę, ale także lokal dwupokojowy, który wymagałby jednak wkładu finansowego. W znacznie lepszej sytuacji byliby potencjalni nabywcy w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu lub Trójmieście. W miastach tych 170 tys. zł mogłoby wystarczyć na od 25 do 33 m kw. przeciętnego mieszkania. Przeszło 40 m kw. można przy zakładanym budżecie kupić w Łodzi, Bydgoszczy i Katowicach, gdzie poziom cen jest jeszcze bardziej przystępny.

Powierzchnia mieszkania możliwa do nabycia za 170 tys. zł

Miasto

Średnia cena transakcyjna za ostatnie 12 mc

Powierzchnia możliwa do nabycia za 170 tys. zł (w m kw.)

Warszawa

8 110 zł

21

Kraków

6 708 zł

25

Wrocław

6 146 zł

28

Gdańsk

5 481 zł

31

Poznań

5 214 zł

33

Gdynia

5 213 zł

33

Lublin

4 815 zł

35

Rzeszów

4 733 zł

36

Kielce

4 645 zł

37

Toruń

4 551 zł

37

Białystok

4 450 zł

38

Szczecin

4 318 zł

39

Łódź

3 953 zł

43

Bydgoszcz

3 817 zł

45

Katowice

3 586 zł

47

Samochody pochłaniają 181 milionów złotych dziennie

Gdyby dodatkowo pokusić się o zabawę statystyką, można oszacować, że gdyby Polacy zrezygnowali dziś z używania aut, pozwoliłoby to na zaoszczędzenie kwoty rzędu 181 mln złotych. Warto zauważyć, że szacunek ten zachowawczo zakładałby, że tylko 5 milionów samochodów nie wyruszyłoby na drogi. Zgodnie natomiast z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2010 roku było ich 14,6 mln.

Kwota 181 milionów jest na tyle znacząca, że na rynku nieruchomości pozwoliłaby na pokaźne zakupy. W Warszawie byłoby to ponad 22,3 tys. m kw. powierzchni użytkowej mieszkania z rynku wtórnego – wynika z danych Home Broker. Taką powierzchnię miałoby blisko 450 przeciętnych, pięćdziesięciometrowych „dwójek”. Za kwotę 181 milionów można by więc kupić nawet cztery „mrówkowce” w stolicy. W takich miastach jak Kraków, Wrocław, Gdańsk czy Poznań dzienna oszczędność kierowców wystarczyłaby na od 540 do blisko 700 lokali dwupokojowych. Jeden z najwyższych wyników wśród przebadanych miast osiągnęłyby jednak Katowice. Tam to bowiem za 181 milionów można kupić 1009 przeciętnych mieszkań dwupokojowych.

Ile można kupić za 181 mln złotych?

Miasto

Średnia cena transakcyjna za ostatnie 12 mc

Powierzchnia możliwa do nabycia za 181 mln zł (w m kw.)

Liczba mieszkań dwupokojowych możliwa do nabycia za 181 mln zł

Warszawa

8 110 zł

22318

446

Kraków

6 708 zł

26984

540

Wrocław

6 146 zł

29448

589

Gdańsk

5 481 zł

33021

660

Poznań

5 214 zł

34715

694

Gdynia

5 213 zł

34718

694

Lublin

4 815 zł

37590

752

Rzeszów

4 733 zł

38239

765

Kielce

4 645 zł

38967

779

Toruń

4 551 zł

39773

795

Białystok

4 450 zł

40675

814

Szczecin

4 318 zł

41921

838

Łódź

3 953 zł

45791

916

Bydgoszcz

3 817 zł

47417

948

Katowice

3 586 zł

50471

1009

Źródło: Home Broker