Przybywa zakupów w internecie

W ubiegłym roku wartość towarów i usług sprzedanych w polskim internecie przekroczyła 3 mld zł (1,3 mld zł bez platform aukcyjnych). W tym roku wzrośnie o kilkadziesiąt procent.

Wiele sklepów oferuje swoim klientom możliwość zapłaty za towary kartami. Najlepiej nadają się do tego wypukłe karty kredytowe Visa i MasterCard. W Ameryce i Europie Zachodniej karty stały się powszechnym sposobem dokonywania zapłaty w internecie, w Polsce muszą walczyć z tradycyjnymi i elektronicznymi przelewami bądź dokonywaniem przez internautów zakupów za pobraniem. Problemem są stosunkowo wysokie prowizje, które muszą ponosić sprzedawcy za oferowanie tej formy płatności. Dodatkowo wielu użytkowników nadal nie może się przekonać do bezpieczeństwa transakcji tego typu.

– Transakcje internetowe są bezpieczne, gdyż z jednej strony chronią nas, jako klientów, procedury reklamacyjne banków dla kart płatniczych oraz dodatkowe oferowane przez banki ubezpieczenia, a z drugiej hasła jednorazowe, SMS-kody tokeny piny i inne zabezpieczenia stosowane przez banki w przypadku e-przelewów – zapewnia Marcin Jabłoński z firmy Payback.

Dziennik pisze, że pomimo wszystko rynek płatności dokonywanych kartą kredytową w internecie będzie z pewnością się rozwijał. – Według danych publikowanych przez Narodowy Bank Polski w 2005 roku dokonano blisko 790 tys. transakcji sprzedaży w internecie przy użyciu kart płatniczych, co stanowi wzrost o 25 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei wartość transakcji internetowych w 2005 roku wyniosła ponad 200 mln zł – mówi Katarzyna Zubrzycka, dyrektor marketingu firmy Polcard.