Przyszłość bankowości korporacyjnej w Internecie

Jako kanał dostępu internet jest dużo tańszy od innych kanałów elektronicznych. WBCMS pozwala klientom przeprowadzać różne transakcje: dokonywać przelewów, modyfikować rachunki, pobierać sprawozdania finansowe, dokonywać analiz. Odciąża to inne kanały dostępu takie jak oddział czy serwis telefoniczny, co z kolej obniża koszty.

Niższe koszty

Wejście w życie regulacji 2560/2001 dotyczącej płatności transgranicznych w euro (lipiec 2003) oraz wynikająca z tego redukcja opłat za takie transakcje dala bankom impuls do skupienia się na redukcji kosztów oraz zwiększeniu przychodów przez podniesienie poziomu wolumenu transakcji. Obie strategie są łatwiejsze do zrealizowania dzięki WBCMS – klienci mogą bezpośrednio wprowadzać parametry transakcji, a banki maja możliwość ich zautomatyzowania.

Usługi przynoszące relatywnie dużą wartość dodana, takie jak automatyzacja powtarzających się płatności, prezentacja rachunków czy faktur do zapłaty, teraz są dostępne dzięki WBCMS. Podczas gdy banki nie pobierają zazwyczaj płatności za podstawowe usługi, jak informowanie o saldzie i transfer funduszy, prowizje pojawiają się przy wyżej wspomnianych, dodatkowych usługach. Zatem ich rozpowszechnienie może przynieść zwiększone zyski z prowizji

Poprzez analizę zachowania klientów podczas korzystania z kanału internetowego banki starają się zrozumieć preferencje swoich klientów oraz inicjować lepiej wykalibrowane kampanie marketingowe, skierowane do konkretnych grup odbiorców.

Segmentacja rynku jest także paliwem dla inwestycji w WBCMS. Tradycyjnymi odbiorcami usług zarządzania środkami pieniężnymi były do tej pory duże firmy, które oferowały niskie stawki, ale duży wolumen transakcji. Jednakże intensywna walka konkurencji stale zagraża takim przychodom. Poprzez WBCMS banki mogą oferować podobne usługi również małym firmom, gdzie stawki są dużo wyższe przy niewielkich nakładach inwestycyjnych. Ponieważ WBCMS oferuje narzędzia do kreowania pakietów usług i ich późniejszą dekonfigurację, banki używają ich do penetrowania rożnych segmentów rynku.

Dążenie do skonsolidowanego raportowania

Większość banków jest zorganizowanych wokół rożnych linii biznesowych. Każda taka grupa ma możliwość wybrania preferowanej platformy informatycznej. Dlatego tez departamenty IT musza radzić sobie z wieloma platformami hardware. Jednakże zapotrzebowanie na raportowanie skonsolidowane przemawia za WBCMS, jako ze takie raportowanie wymaga ujednoliconego obrazu wszystkich transakcji klienta z bankiem. WBCMS umożliwia także współdziałanie z innymi aplikacjami, które mogą pojawić się w przyszłości.

Kolejnym aspektem przemawiającym za WBCMS jest dążenie banków do dostarczania coraz bardziej rozwiniętych i wartościowych usług. Klienci preferują rozwiązania ‘samoobsługowe’, ponieważ dają im one większą wygodę oraz elastyczność. Możliwość przeprowadzania wielu operacji przez kanał, który dostępny jest o każdej porze i w każdym miejscu zwiesza więź miedzy klientem i bankiem.

Skonsolidowane raportowanie czasu rzeczywistego, połączone z regularnymi, zaprogramowanymi sygnałami ostrzegawczymi dla klienta oraz, wewnętrznie, dla pracowników banku zapewnia lepsze zarządzanie ryzykiem. Manager jest w stanie obserwować i akceptować transakcje przez telefon komórkowy. Ma tez w każdej chwili dostęp do informacji wspomagających podejmowanie decyzji

Inne czynniki, które skłaniają banki do przechodzenia na
system WBCMS to konsolidacja banków, potrzeba integracji usług handlowych, zarządzania finansami, depozytowych, jak również coraz częstszy outsourcing operacji związanych z nowa technologia oraz back office.

Klucz to innowacja

WBCMS używany jest przez wiele banków. Oto przykład, jaki potencjał drzemie w systemie WBCMS:

Duża firma paliwowa na Bliskim Wschodzie używa WBCMS, by efektywnie zarządzać logistyką produktów finalnych. Zamknięta grupa użytkowników jest zdefiniowana wśród pracowników firmy oraz dealerów WBCMS. System planowania firmy (Enterprise Resource Planning – ERP) przesyła faktury do systemu WBCMS. Kiedy pojawia się faktura, ostrzeżenie emailem oraz SMSem zostaje wysłane do dealera. Ten loguje się do WBCMS, sprawdza i akceptuje fakturę oraz dokonuje płatności. Gdy pojawia się pieniądze, WBCMS przesyła szczegóły płatności z powrotem do systemu ERP firmy. Płatność uruchamia drukowanie instrukcji w najbliższym magazynie i wysyłka dostarczana jest dealerowi.

WBCMS został z sukcesem wprowadzony w wielu bankach na całym świecie. To rozwiązanie stanowi odpowiedz na wymagania stawiane wobec bankowości korporacyjnej zarówno przez małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i duże korporacje. W ramach systemu znajdują się m.in. rozwiązania zarządzania płynnością czy zarządzanie kapitałem pracującym.

Nowe strategie

Strategie implementowane przez banki różnią się znacznie w zależności od ich wielkości i specjalizacji. Podczas gdy większe banki oferują bardziej wyszukane usługi, takie jak wielowalutowy transfer funduszy czy bezpośrednia integracja z systemem ERP klienta, mniejsze banki zajmują się podstawowymi produktami – raportowniem, transferami czy częściowym, automatycznym clearingiem.

Wprowadzenie WBCMS nie jest zarezerwowane jednak tylko dla dużych i średnich banków. Rozwiązania te mogą być z powodzeniem dostosowane do potrzeb każdego banku.

Europejskie przedsiębiorstwa są juz przyzwyczajone do elektronicznych kanałów dostępu do banku. Powinno to przyczynić się do zwiększonych inwestycji banków, które będą chciały dostarczać usługi internetowe bardziej dostosowane do korporacyjnego typu klienta. Będzie się to wiązało z wprowadzaniem nowych usług i generowaniem przychodów opartych w większej mierze na prowizjach.
Mimo ze nie inwestowano jeszcze zbyt wiele w internetowa bankowość korporacyjna w Europie, przewiduje się, ze trend ten szybko zmieni kierunek, gdy banki zaczną zaspokajać zapotrzebowanie na bardziej skomplikowane usługi taniej oraz efektywniej.

Przedsiębiorstwa domagają się większej integracji z ich systemami ERP, a nowe technologie to ułatwiają. Banki, które będą w stanie zaproponować ulepszone usługi przez internet, wyróżnia się z tłumu. Podsumowując, poza zwiększonym popytem ze strony klientów, WBCMS może przynieść znaczne oszczędności w kosztach oraz nowe obszary generujące przychody.

Sebastian Morawski PRnews.pl na podstawie: Lakshmi Balasubramanian ‘New routes via the web’, The Banker, 04 October, 2004, s. 25.