W ramach badania przeprowadzonego przez firmę Roland Berger Strategy Consultants oraz BITCOM (Niemieckie Stowarzyszenie Informatyki, Telekomunikacji i Nowych Mediów) przeanalizowano główne trendy panujące w branży ICT, a także poddano ocenie ponad 300 nowych technologii i oceniono ich przyszły potencjał rynkowy. Badanie wykazało, że sam światowy rynek systemów wbudowanych ma wartość co najmniej 135 mld EUR i do 2010 r. będzie rosnąć w tempie 9% rocznie. Wysoki wzrost oczekiwany jest również w dziedzinie biometrii, zarządzania prawami do treści cyfrowych (DRM) i telewizji mobilnej.
„Nasze badanie określiło cztery dominujące trendy, pozwalające na opisanie najważniejszych zmian, jakie w nadchodzących latach wymusi gospodarka cyfrowa” — wyjaśnia Klaus Fuest, menedżer projektu w firmie Roland Berger Strategy Consultants, odpowiedzialny za to badanie.
Cztery główne trendy będą prowadzić do trwałego przekształcenia firm, modeli biznesowych i rynków.
Konwergencja. Nastąpi konwergencja platform nowoczesnych technologii ICT. Oddzielne dotychczas rynki, takie jak rynek operatorów telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej oraz telewizji kablowej, połączą się. Konwergencja występuje w 4 głównych obszarach: pomiędzy mediami i telekomunikacją (np. mobilna telewizja już dziś oferowana przez Orange w Polsce), pomiędzy urządzeniami (np. wielofunkcyjne telefony komórkowe umożliwiające prowadzenie tradycyjnych rozmów ale również np. oglądanie telewizji, czy konsole do gier umożliwiające dostęp do internetu), konwergencja IT i telekomunikacji – usługi obejmujące elementy obydwu osobnych dotąd dziedzin – to w szczególności zaawansowane usługi informatyczne dla korporacji oraz konwergencja pomiędzy usługami telefonii stacjonarnej i komórkowej.
Elastyczność. Firmy będą w coraz większym stopniu rozdzielać różne procesy i funkcje, takie jak badania, zakupy, produkcja i sprzedaż, oraz łączyć je na nowe sposoby. ICT wspomaga rozwój elastycznych procesów biznesowych.
Wszechobecność technologii. Nastąpi przyspieszenie wzrostu penetracji technologii ICT w naszym otoczeniu. Elementy sprzętowe i programowe znajdą się w prawie każdym urządzeniu elektronicznym. Pojedyncze urządzenia będą się łączyć i tworzyć systemy, co doprowadzi do powstania niewidzialnej „sieci urządzeń”.
Dostępność danych. Ilość przechowywanych na świecie danych rośnie w tempie wykładniczym. Technologie ICT nie tylko stanowią motor tego wzrostu, lecz także, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych metod informatycznych, pozwalają na efektywne zarządzanie danymi i ich udostępnianie bez ograniczeń.
Strategiczne obszary wzrostu ICT
Na podstawie głównych trendów przeanalizowano ponad 300 technologii i usług teleinformatycznych oraz określono sześć strategicznych obszarów wzrostu. Kluczowymi kryteriami były potencjał wzrostu danej technologii oraz jej znaczenie dla innych technologii i modeli biznesowych w innych branżach.
Po pierwsze, rynek systemów wbudowanych jest wart miliardy euro. Systemy takie można znaleźć wszędzie — zarówno w pralkach, jak i w rozrusznikach serca czy tomografach komputerowych. Wartość światowego rynku systemów wbudowanych szacuje się obecnie na 138 mld EUR. Oczekuje się, że sprzedaż będzie rosnąć w tempie średnio 9% rocznie i w 2010 r. osiągnie wartość 194 mld EUR.
Po drugie, architektura zorientowana na usługi (SOA) pozwala firmom wydzielać z aplikacji poszczególne usługi. Usługi stają się w ten sposób niezależnymi modułami oprogramowania, przeznaczonymi do wielokrotnego użytku. Technologia ta znajduje najczęstsze zastosowania na rynku B2B i do roku 2010 osiągnie w skali całego świata wartość prawie 40 mld EUR.
Po trzecie, kolejnym obszarem wzrostu są usługi informatyczne na żądanie. Obejmują one na przykład dostawców poczty elektronicznej oraz innych usług umożliwiających dostęp do danych w dowolnym miejscu. W szczególności w środowisku korporacyjnym jest to rynek wart miliardy euro. Usługi informatyczne na żądanie zapewniają firmom elastyczny dostęp do mocy obliczeniowej, programów i pamięci masowej bez konieczności posiadania odpowiedniej własnej infrastruktury IT.
Z badania wynika, że wartość sprzedaży, wynosząca obecnie 23,5 mld EUR, osiągnie do 2010 r. poziom 106 mld EUR. Oznacza to średni roczny wzrost w wysokości 35%.
Po czwarte, przyszłość telewizji kryje znaczny potencjał wzrostu. W ciągu kilku lat telewizja internetowa i mobilna stanie się stałym elementem krajobrazu medialnego. Największe portale już dziś oferują dostęp do kanałów telewizyjnych – przykładowo Wirtualna Polska oferuje testową wersję 4 kanałów telewizyjnych. Dla przykładu szacuje się, że w ciągu najbliższych 3 lat powstanie w Niemczech blisko 3000 telewizyjnych stacji internetowych.
Po piąte, biometria może i jest relatywnie małym rynkiem, ale bez wątpienia ma ogromne możliwości wzrostu. Wartość globalnego rynku biometrycznego wzrośnie z obecnego poziomu 2 mld EUR do około 5 mld EUR w 2010 r. Biometria zajmuje się na przykład procesami automatycznego rozpoznawania osób. We wszystkich branżach głównym obszarem zastosowań biometrii jest bezpieczeństwo systemów informatycznych.
Po szóste, zarządzanie prawami do treści cyfrowych (DRM) obejmuje wszystkie procesy ochrony praw autorskich i marketingowych do treści umieszczonych na nośnikach cyfrowych, a także umożliwia korzystanie z takich treści i pobieranie za to opłat na zasadach indywidualnych. DRM odnosi się nie tylko do pirackiego oprogramowania — firmy w coraz większym stopniu chcą chronić się przed nielegalnym wykorzystaniem swoich danych. Globalna wartość tego rynku w ciągu trzech lat wzrośnie z obecnych 500 mln EUR do 2 mld EUR.
Pozostałe interesujące obszary o największym potencjale wzrostu obejmują różne technologie szerokopasmowe, identyfikację radiową (RFID), telematykę i bezpieczeństwo systemów informatycznych.