Przyszłość sektora ubezpieczeniowego: kupowanie polis w PZU czy przez Amazon?

200 przedstawicieli świata ubezpieczeniowego z 12 krajów spotkało się w Warszawie, by dyskutować o wpływie nowych technologii na sektor asekuracji. Największe firmy z rynku polskiego i brytyjskiego pokazały, jak wprowadziły technologiczną rewolucję i stały się awangardą 2.0. Poruszono kwestię niestandardowych kanałów dystrybucji i rolę Big Data dla branży ubezpieczeniowej.


1 grudnia odbyła się 3. międzynarodowa konferencja „Innowacje w ubezpieczeniach” z udziałem przedstawicieli Aviva UK, AXA, Beazley, PZU, Zurich UK oraz firm eksperckich. Tematem przewodnim konferencji były transformacje.

Firmy, które wprowadziły rewolucyjne zmiany


PZU, zwycięzca Innovation Award 2014 za reorganizację działalności, przedstawił proces przemiany biznesowej, która sprawiła, że firma zaczęła odzyskiwać udziały w rynku i z przedsiębiorstwa, które produkowało 10 km dokumentów rocznie, stała się marką na miarę epoki 2.0. W ramach projektu Everest, od 2012 r. PZU wymienia 21 systemów i zmigrowało 18 mln danych klientów. W pół roku po uruchomieniu nowego systemu centralnego wydało 1,5 mln polis.

To nie były po prostu zmiany systemów informatycznych, ale tworzenie całej firmy na nowo. Te transformacje oznaczały operacyjną i kulturową zmianę– komentuje Michał Trochimczuk, partner zarządzający w Sollers Consulting, jeden z organizatorów konferencji i przedstawiciel firmy, wspierającej te transformacje.

46 proc. reprezentantów sektora ubezpieczeniowego uważa, że kanał sprzedaży Amazona może stanowić realną konkurencję dla tradycyjnych kanałów dystrybucji

Firmy jak Google czy Amazon, które gromadzą znacząca liczbę danych o klientach, mogą stać się w przyszłości konkurentem dla ubezpieczeń w zakresie dystrybucji polis. Z badania Bankrate 2014 wynika, że kupujący polisy chętnie skorzystaliby z nietradycyjnych kanałów, takich jak banki, czy właśnie Amazon. Aż 46 proc uczestników konferencji uznało, że Amazon może uzyskać przewagę konkurencyjną w sprzedaży bezpośredniej.

Ubezpieczyciele będą się też musieli zmierzyć ze zjawiskiem Big Data, już stosowanym w innych sektorach do optymalizacji ofert dla klientów. Jak się okazało, zaledwie 16 proc. przedstawicieli sektora ubezpieczeń deklaruje, że korzysta z analizy danych dostępnych w Internecie.

Ubezpieczycieli muszą bacznie obserwować zmiany na rynku. Internet Rzeczy, korzystanie z urządzeń mobilnych – to będą ważne zjawiska, kształtujące rynek – mówi Michał Trochimczuk. – Jednocześnie trzeba pamiętać, że „innowacyjność nie oznacza zwiększania wydatków, a właśnie transformację organizacji, zmianę myślenia i zarządzania. Przyszłość będzie należeć i do Amazona i jego kanałów sprzedaży, ale też do firm, takich jak PZU, które przechodzą gruntowną przemianę, by nadążać za zmieniającym się światem – podsumowuje.