PTU SA: Gwarancje dla BP Open Travel Group

Marszałek Województwa Kujawsko – Pomorskiego informuje, iż Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. oraz Signal Iduna Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. udzieliły, na zlecenie biura podróży Open Travel Group Sp. z o. o. w Toruniu, gwarancji ubezpieczeniowych w zakresie pokrycia kosztów powrotu do kraju Klientów zleceniodawcy, gdy zleceniodawca nie zapewnia tego powrotu oraz zwrotu Klientom wniesionych przez nich wpłat, gdy zleceniodawca nie wykonał zawartych z Nimi umów.

Marszałek Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz oba Towarzystwa pragną poinformować o procedurze pokrywania z sum gwarancyjnych tych kosztów i wpłat, wynikającej z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych:

– w pierwszej kolejności pokrywane są koszty sprowadzenia Klientów do kraju,

– pozostała kwota gwarancji jest przeznaczona na zwrot wpłat wniesionych przez Klientów na poczet umów, które nie zostały wykonane. Jeżeli suma gwarancji jest nie wystarczająca na zwrot wszystkich wpłat w całości, wszystkie wypłaty są proporcjonalnie obniżane.

Należy przypomnieć, że Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. na podstawie pełnomocnictwa Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego podjęło się sprowadzenia do kraju ponad 1000 polskich turystów. Marszałek wysoko ocenia przeprowadzenie tej operacji przez PTU S.A. Obecnie w fazie finalnej jest rozliczenie wszystkich kosztów sprowadzenia turystów do kraju.

Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. – działając z upoważnienia Marszałka i za zgodą Signal Iduna Polska – podjęło się rejestracji indywidualnych zgłoszeń roszczeń poszkodowanych Klientów Open Travel Group Sp. z o.o., którą prowadzi Filia PTU S.A. w Radomiu.

Jednocześnie informujemy, iż zasadniczą kwestią wpływającą na brak możliwości dokonania na dziś osta-tecznego oszacowania wielkości roszczeń i dokonania wypłat jest fakt, iż nadal wpływają kolejne wnioski pokrzywdzonych klientów Open Travel Group Sp. z o.o. Uniemożliwia to ostateczne zamknięcie listy osób uprawnionych do wypłat z gwarancji ubezpieczeniowych, jednakże Marszałek zakreślił zakończenie I etapu przyjmowania roszczeń na dzień 31 grudnia 2006 roku w celu przyspieszenia rozpoczęcia zwrotu wpłat dla poszkodowanych klientów Open Travel Group Sp. z o.o.,

W związku z powyższym Marszałek zakłada, że dalsza procedura realizacji roszczeń będzie wyglądała następująco:

1. Do 31 stycznia 2007 roku weryfikacja przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przekazanych PTU S.A. zgłoszeń klientów Open Travel Group Sp. z o.o. wraz z posiadaną do-kumentacją.

2. Po dniu 1 lutego 2007 roku – wystąpienia Marszałka z żądaniem zapłaty do Gwarantów.

Zgromadzona dokumentacja została przekazana Marszałkowi Województwa Kujawsko – Pomorskiego, który po dokonaniu weryfikacji wystąpi z żądaniem zapłaty. Jednocześnie zaznacza się, iż proces weryfi-kacji może ulec przedłużeniu w przypadku, gdy dokumenty przekazane przez klientów okażą się niekompletne.

Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. oraz Signal Iduna Polska TU S.A podkreślają, że przekażą środki finansowe z udzielonych gwarancji natychmiast po otrzymaniu wezwania do zapłaty od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Gwaranci wyjaśniają, że zgodnie z udzielonymi gwarancjami ubezpieczeniowymi roszczenia klientów Open Travel Group sp. z o.o., którzy podpisali umowy w okresie do 31 lipca 2006r. będą zaspakajane z gwarancji udzielonej przez Signal Iduna, natomiast roszczenia klientów Open Travel Group sp. z o.o., którzy podpisali umowę od dnia 1 sierpnia 2006r. mogą być zaspakajane z gwarancji udzielonej przez Signal Iduna oraz gwarancji udzielonej przez PTU S.A.