Public Relations w internecie – skuteczne narzędzie budowy wizerunku?

Internet to więcej niż media – to świetny kanał bezpośredniej, dwustronnej komunikacji z odbiorcami. Prowadzi się w nim rozmowę, więc szybki i… szczery feedback jest w pełni dozwolony. W tym tkwi zarówno największa siła, jak również największe zagrożenie w przeprowadzaniu kampanii e-PR.

Niewątpliwie najgorętszym trendem pierwszego kwartału 2010 r. były serwisy społecznościowe. Zwiastunem zmian była konferencja FacebookNow, a przykładem lutowa debata premiera z internautami na łamach kilku serwisów społecznościowych. Co do jej skuteczności są rozbieżne opinie, ale jest to niewątpliwie przełom w postrzeganiu internetu, jako pełnoprawnego kanału komunikacji z odbiorcami mainstreamowymi. O sprawną komunikację w internecie dbają również coraz częściej agencje wyspecjalizowane w e-PR.

Naturalnie największe zainteresowanie e-PR-em wykazują firmy z nowatorskich i zaawansowanych technologicznie sektorów. Kolejną grupą są duże, międzynarodowe koncerny, szczególnie oferujące tzw. dobra szybko zbywalne. Ważną grupą są również sklepy interentowe. Są to głównie niewielkie firmy, ale w ich przypadku sam e-PR jest zupełnie wystarczający. Wachlarz działań jest bardzo szeroki.  

Działania podejmowane przez firmy w internecie w celu poprawy wizerunku firmy


Źródło: Lightspeed Research „Global Web Index”,  2010 r.
 
Jak widać w powyższym zestawieniu wyników, serwisy społecznościowe zostały wyjątkowo szybko zaprzęgnięte do działań wizerunkowych. Piotr Krawiec, dyrektor zarządzający agencji Praktycy.com, podkreśla: Najważniejszym wyzwaniem jest zainteresowanie internautów firmowym profilem. Można wyróżnić kilka argumentów, które przemawiają do internautów: treści rozrywkowe, ekskluzywne informacje, porady specjalistów lub po prostu gadżety.  

Na takie kuszenie zdecydowała się firma Apple na Facebooku. Osoba, która zaprosiła najwięcej swoich znajomych na firmowe konto firmy, dostawała najnowszego Mac Booka Air. Efekt był natychmiastowy – w ciągu kilku dni profil zdobył ponad 100 tys. użytkowników.  Polskim przykładem jest działalność serwisu Fotka.pl. Jego użytkownicy, po dołączeniu do klanu Umbro mogli ściągać dzwonki, tapety i muzykę. Pomysł „kupiło” ponad 66 tys. internautów.

e-PR może być niezwykle skutecznym i chwytliwym narzędziem promocji. Trzeba jednak liczyć się z zagrożeniami, jakie niesie taka forma komunikacji. Użytkownicy mogą chwalić produkt czy usługę, ale mogą też skomentować je niepochlebnie. W takim wypadku najlepiej ustalić przyczyny niezadowolenia konsumenta, a nie ignorować lub usuwać wpis. Użytkownik z pewnością podzieli się wrażeniami na temat naszej reakcji na na łamach forów, bloga lub swojego profilu na serwisie społecznościowym. Na szczęście podobny mechanizm działa również w przypadku pozytywnych informacji o marce. Między innymi na tym polega sztuka dobrego e-PR-u.

Pełna treść poradnika Praktycy.com na temat skutecznego e-PR-ru dostępna na stronie: http://www.praktycy.com/infoteka/news47.html

Źródło: Praktycy.com