R-Mobile – wygoda i niezależność

Raiffeisen Bank Polska S.A. uruchomił nową usługę bankowości mobilnej – R-Mobile. Jest to pierwszy na rynku serwis umożliwiający pełny dostęp do usług bankowych za pomocą telefonu komórkowego dowolnego operatora. Usługa jest oparta o technologię Java 2 MicroEdition i GPRS. Oferowana jest klientom posiadającym telefony w sieciach wszystkich operatorów telefonii komórkowej: ERA, PLUS i IDEA. Menu bankowe przesyłane jest zdalnie na telefon klienta, dzięki czemu proces aktywacji usługi nie wymaga wymiany karty SIM i może się odbyć bez wizyty w oddziale banku.

Aby uruchomić serwis nie są potrzebne dodatkowe dokumenty, wystarczy skontaktować się z Centrum Telefonicznym. Serwis aktywowany jest natychmiast, a dostęp staje się możliwy po nadaniu kodu RPIN.

Prosta w obsłudze aplikacja umożliwia wykonywanie operacji związanych z obsługą kont, lokat, kredytów oraz kart kredytowych w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Czytelne menu sprawia, że dostęp do usług jest łatwiejszy niż za pomocą SMSów.

Poprzez R-Mobile można między innymi sprawdzić stan konta i przejrzeć historię rachunków, wykonać zdefiniowane przelewy z datą bieżącą i przyszłą, a także założyć lokatę i dokonać spłaty kredytów. Można też przejrzeć szczegóły dotyczące rachunku kart kredytowych – saldo, minimalne kwoty, terminy, etc. Maksymalna kwota transakcji wychodzącej wynosi 4999,99 PLN, a minimalna kwota zakładanej lokaty terminowej to 5000 PLN;

Wielostopniowy system zabezpieczeń R-Mobile zapewnia pełną ochronę nawet w przypadku utraty telefonu. Dostęp do operacji wymaga podania osobistego numeru RPIN. Po 5 krotnym błędnie podanym RPINIE następuje automatyczna blokada usługi – co 30 dni wymuszana jest zmiana RPINU na nowy kod. Wszelkie dyspozycje klienta są szyfrowane, a numer telefonu, z którego przesyłana jest wiadomość musi zostać zidentyfikowany przez systemy weryfikacyjne banku. Wybrane transakcje wymagają potwierdzenia kodem TPIN (blokowanym po 5 krotnym błędnym wprowadzeniu). Po dłuższej nieaktywności (1-2 minuty) następuje automatyczne wyjście z aplikacji.

Usługa jest dostępna tylko dla klientów Raiffeisen Banku posiadających telefon komórkowy obsługujący technologię Java oraz GPRS. Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, a klient ponosi jedynie koszt danych przesłanych w sesji połączeniowej GPRS zgodnie ze stawkami każdego z operatorów.

Raiffeisen Bank Polska S.A. jest liderem na rynku bankowości bezprzewodowej – jako jeden z pierwszych banków uruchomił w 2002 r. system „Bank w zasięgu”, pozwalający na dokonywanie transakcji przez telefon abonentom sieci PLUS GSM, a w 2003 r. wprowadził podobną usługę dla abonentów sieci EraGSM. Oba rozwiązania były oparte o technologię SIMToolkit i wymagały od klientów posiadania w telefonie karty z odpowiednią aplikacją.

Liczba klientów Raiffeisen Bank Polska S.A. wykorzystujących elektroniczne kanały dostępu do rachunków stale wzrasta. Obecnie z dostępu do kont przez Internet i m-banking korzysta w sumie około 14 000 klientów. Poprzez Centrum Telefoniczne kontaktuje się z bankiem około 55 000 osób.

Korzystając z bankowości bezprzewodowej typowy klient banku wykonuje średnio 5 operacji na miesiąc. Można przy tym zaobserwować pewną zależność – im klient dłużej korzysta z tej usługi, tym więcej przeprowadza dyspozycji transakcyjnych (m.in. przelewy, spłaty kart lub kredytów).